Som om ikke rivaliseringen mellom søsknene Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq er spennende nok, så dukker tredjemann i flokken opp.
Med de samme genene, men med litt dyrere klær og litt finere vaner – og en fasong søsknene foreløpig bare kan drømme om.
Audi Q4 e-tron lanseres nemlig også i en Sportback-versjon, som storebror e-tron. Du betaler da 20.000 kroner mer for litt kulere utseende, elektrisk bakluke, mindre bagasjeplass i høyden og rundt en mil bedre rekkevidde, takket være lavere luftmotstand.
Billigste Q4 koster fra 399.900. Den har en batteripakke på 52 kWt, 170 hester, bakhjulsdrift og en oppgitt rekkevidde på 341 kilometer.
Best rekkevidde har Sportback med batteripakke på 77 kWt, 204 hester, bakhjulsdrift – og 520 kilometer.
Versjonen med firehjulsdrift har også en batteripakke på 77 kWt, men hele 299 hester og en oppgitt rekkevidde på 497 kilometer.
Annonse
Ubehagelig tett
Det er kun disse to batteripakkene og tre effektnivåene som blir levert i første omgang. Versjonene med bakhjulsdrift kan for øvrig trekke tilhenger på inntil 1000 kilo, mens utgavene med firehjulsdrift kan trekke inntil 1200 kilo.
Prismessig presser Q4 seg ubehagelig tett på søsknene VW ID.4 og Skoda Enyaq.
Audi i Norge forventer at den mest populære modellen blir Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, altså versjonen med firehjulsdrift og den største batteripakken, til 484.500 kroner.
Konkurransedyktig
Til sammenlikning har en Skoda Enyaq med tilsvarende batteripakke og effekt og firehjulsdrift en startpris på 475.000 kroner.
ID.4 er foreløpig bare prissatt med bakhjulsdrift, og her ligger prisspennet på 407.000 til 497.000.
Så skal det naturligvis konfigureres og summeres, og erfaringsmessig løper tallene en del raskere avgårde i Audis univers. Men det er enkelt å fastslå at Q4 ankommer markedet med en konkurransedyktig pris.
Kikker vi på utvendig design, så kan vi nok en gang fastslå at et felles utgangspunkt kan ende i høyst ulike uttrykk.
Vi ser det på søsknene Enyaq og ID.4, som oppleves helt forskjellig ute i trafikkbildet, til tross for nærmest identiske dimensjoner og mange felles komponenter.
Design blir en enda viktigere faktor nå som de batterielektriske motorene oppfører seg helt likt og stadig flere produsenter lager sine modeller på samme plattform og med samme teknologi.
Modulær
Q4 likner alt annet som kommer fra Audi, og det er et kompliment.
Akselavstanden på 276 centimeter og de store hjulene i dimensjonene 19 til 21 er kjennetegn på en bil som er bygd som elbil fra bunnen av.
I det store Volkswagen-konsernet kalles denne plattformen MEB, der den første bokstaven står for modulær.
Q4 har altså teknisk sett samme utgangspunkt som mindre Volkswagen ID.3 og de jevnstore søsknene ID.4 og Enyaq.
Annonse
Muskuløs
Faktisk har 25 centimeter kortere ID.3 en halv centimeter lengre akselavstand enn Q4. Likevel framstår Q4 som en sporty modell med korte overheng foran og bak. En innvendig lengde på 183 centimeter er mer enn mange større SUV-er.
I bakskjermen er det en kraftig profilering som trekkes inn over baklysene og som gir både særpreg og litt muskuløs tyngde.
Den store grillen har ingen annen funksjon enn at den ivaretar Audis designuttrykk. Med kjørelysene derimot, kan du velge mellom fire forskjellige uttrykk.
Så her er det bare å kjøre inn mot et utstillingsvindu og finne lysdesignet som best passer humør og kjørebukser.
Noen nøkkeltall:
Modell
35 e-tron
40 e-tron
50 e-tron quattro
Energikapasitet i kWh netto/brutto
52/55
77/82
77/82
Maksimal ladekapasitet i kW AC/DC
7,2/100
11/125
11/125
Maksimal ytelse (peak/60 s) i kW (hk)
125 (170)
150 (204)
220 (299)
Maksimalt dreiemoment i Nm
310
310
460
Toppfart i km/h
160
160
180
Akselerasjon 0 til 100 km/h i sekund
9,0
8,5
6,2
Rekkevidde i km e-tron
341
520
488
Rekkevidde i km Sportback
349 km
-
497,0
Egenvekt i kg (uten fører) e-tron
1890
2020
2135
Egenvekt i kg (uten fører) Sportback
1895
-
2140
Litt grovere
Interiøret er også umiskjennelig Audi, med en mer tradisjonell layout enn i nevnte ID.4 og Enyaq. Både instrumentene foran føreren og den store infotainmentskjermen er umiddelbart gjenkjennelig for alle som har kjørt en Audi, selv om det oppleves litt grovere i formen.
Girvelger og startknapp er løftet opp på et platå mellom instrumentpanelet og midtkonsollen. Det gir ekstra oppbevaringsplass.
Rattet får knapper som både kan sveipes over og trykkes på – likt det vi kjenner fra ID-familien. Det kan føles uvant i starten på en ID.
Det er fort gjort å utføre ufrivillige operasjoner, men etter litt tilvenning blir det praktisk og funksjonelt.
Annonse
To nivåer
Med Q4 ønsker også Audi å sette en ny standard for head up-teknologi. Informasjonen vises på frontruten i to ulike nivåer. En statuslinje med for eksempel hastighet og skiltleser ligger i en avstand som oppfattes som cirka tre meter.
Mens informasjonen fra den såkalte AR-teknologien – en utvidet virkelighet – ligger i en oppfattet avstand på ca. 10 meter.
Teknologien kombinerer reell data fra kameraer og sensorer med virtuell data fra navigasjonen, og projiserer informasjon om veistandard og veivalg på et areal tilsvarende en 70 tommers skjerm.
Det åpnes for bestillinger av Q4 fra 22.april. De første bilene er planlagt å ankomme norske forhandlere i juni.