SELGER: Cadillacs elektriske modell Lyriq har vært på markedet siden 2022 og selger godt i hjemlandet. Det var den første elbilen fra merket.Foto: CADILLAC
Elbilene løfter salget:
En tredel av Cadillacs salg er elektrisk
Amerikanske Cadillac går mot strømmen og har en stor vekst i salget av elbiler.
General Motors luksusmerke skal i løpet av året ha fem elbilmodeller tilgjengelig.
Med den nylig lanserte Escalade IQ og Optiq, en crossover med mer folkelig appell. Fra før av har Cadillac Lyriq, mens SUV-en Vistiq, med tre seterader og luksusbilen Celestiq, som koster over 300.000 dollar, kommer senere i år.
– Momentet er virkelig der, og vi kommer til å utnytte dette. Vi lanserer ikke kjøretøyene for å dreie virksomheten fra forbrenningsmotorer til den elektriske porteføljen. Det er for å øke virksomheten, sier Brad Franz, Cadillacs markedsføringsdirektør, til CNBC.
Annonse
Stor økning
Franz forventer at elbilene vil utgjøre mellom 30 og 35 prosent av deres totale salg i USA i 2025. I volum en økning på 18 prosent fra 2024.
Elbilandelen for hele nybilmarkedet i USA i fjor var på 8,1 prosent.
Veksten for elbilene kommer etter at Cadillac gikk tilbake på planene om kun å tilby elbiler innen 2030.
Nå mener de at utfasingen av bensindrevne kjøretøy vil bli bestemt av kundenes etterspørsel.
SUV: Cadillac Optiq er 482 centimeter lang og er utviklet i samarbeid med kinesiske SAIC.Foto: CADILLAC
Både bensin og el
– Vår elektriske-portefølje vil komplementere den bensindrevne delen av porteføljen vår og tiltrekke nye kunder til merket. Det er vårt engasjement for valgfrihet og å tilby kundene valgmuligheter.
General Motors har i flere år hatt planer om å lansere de elektriske modellene i Europa, blant annet i Norge, men de har ikke kommet helt i gang.