ELBILHÅPET: ID.4 skal bli bilen som gjør vei i vellinga for VW på elbilfronten.
Foto: CHRISTER VINGAN
Mål: En halv million biler i året
VW med gigantambisjoner for sin nye el-SUV
VW har startet produksjonen av sin elektriske SUV – med høye ambisjoner. Onsdag lanseres ID.4.
Volkswagen ID.4
- Lansering 23. september
- Mellomstor SUV bygget på samme helelektriske MEB-plattform som ID.3
- Blir, sammen med tvillingmodellen Skoda Enyaq, første elbil i et segment der Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander har vært storselgerne i Norge.
- Kommer først med bakhjulsdrift, senere også som 4x4
- Kommer med to ulike batteripakker på 52 og 77 kWt
Nedtellingen mot lansering av VW ID.4 er i full gang. om kvelden den 23. september skal bilen offisielt avdukes.
Utseendet er kjent fra før, da det i juni lekket bilder av en førproduksjonsmodell fra den kinesiske fabrikken.
Det er likevel ikke nok til å ta glansen fra begivenheten og produksjonen av bilen har vært i gang siden slutten av august.
Raskest voksende bilklasse
– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: Klassen for de kompakte SUV-ene, sa Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen, i anledning produksjonsoppstarten.
Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB).
Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.
– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden, og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, sa Brandstätter.
Full rulle fra 2021
2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300 000 biler på MEB-plattformen.
Fabrikken blir dermed ifølge VW selv den største og mest høytytende elbilfabrikken i Europa.
Dens rolle er å ta en ledende rolle i endringene Volkswagen gjennomfører over hele verden.
Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av el-SUV-en i høyt tempo.
Skalerer opp internasjonalt
Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon.
I Chattanooga, USA starter produksjonen av ID.4 i 2022.
– Volkswagen vil bli verdensleder innen e-mobilitet, men det til ikke skje av seg selv. Merket Volkswagen investerer derfor omkring 11 milliarder euro innen 2024, sa Ralf Brandstätter under en online-konferanse 17. september.
– Som mellomstor SUV har ID.4 i våre øyne de beste forutsetningene for å lykkes i stor skala i alle viktige markeder. Derfor forventer vi at merket Volkswagen skal produsere 1,5 millioner elektriske biler per år senest i 2025, varslet han.
– ID.4 vil sannsynligvis utgjøre omtrent en tredjedel av dette. Dermed vil ID.4 være drivkraften bak omstillingen vår hundretusentalls ganger, poengterte VW-direktøren.
Beroligende om programvare
Mange har spurt seg om ID.4 vil være belemret med de ekstremt krevende utfordringene Volkswagen har hatt med programvaren til MEB-plattformen og ID.3 spesielt.
Det gikk så langt at konsernledelsen endte med å overføre hovedansvaret for programvareutvikling fra Volkswagen til Audi.
Under konferansen bedyret representantene fra VW-ledelsen at ID.4 vil ha tipp-topp programvare fra første produserte modell.
I motsetning til hva som er tilfellet for tidlige ID.3-kunder, skal det altså ikke bli nødvendig å ta bilen til verksted for oppdateringer på et senere tidspunkt.
Tesla Model Y i siktet
Brandstätter tillot seg ellers, i en bisetning, å nevnte konkurrenten Tesla, som åpenbart er selskapets ledestjerne innen elektromobilitet:
–ID.4 er kortere utvendig enn Model Y. Derimot er den romsligere på innsiden, sa Brandstätter.
– Jeg tror også vi scorer bra i det prissegmentet vi tar sikte på.
Prisen er imidlertid ikke kjent,men bør starte under 400.000 kroner her i landet.
Lansering 23. september, altså - og de første norske kundene skal ifølge importøren, Harald A. Møller, få sine biler levert mot slutten av året.
Volkswagen har tidligere sluppet denne videoen som viser egenskapene til ID.4 som trekkvogn, med SUV-en bare lettere kamuflert: