CELEBERT BESØK: VW ID.4 skal offisielt lanseres i slutten av september, men er på snarvisitt i Oslo.
Foto: CHRISTER VINGAN
ID.4 på testkjøring i Norge:
Se hvem som lusker rundt i Oslo!
Her er en av høstens største bilhemmeligheter på testtur i Oslo. Fem dager før Skoda lanserer sin Enyaq var den identiske Volkswagen ID.4 gatelangs i Bjørvika.
Fortsatt i samme kamuflasjefarger som da bilen såvidt lot seg skimte gjennom en glassmonter under bilutstillingen i Frankfurt i fjor, men ellers akkurat som modellene Volkswagen nå har begynt å produsere på elbilfabrikken i Zwickau:
I kveld ble el-SUV-en ID.4 foreviget på vei gjennom gatene Bjørvika i Oslo.
Volkswagen har ikke sluppet mange opplysninger om bilen av frykt for å stjele oppmerksomhet fra lillebror ID.3 som ble lansert i sommer.
Ennå vet vi ikke hvordan mottakelsen for ID.3 faktisk har vært, men for VW-konsernet ligger det enormt mye i potten.
Og snart enda litt mer, når ID.4 kommer.
Spenning for VAG
Men vi vet allerede to ting med sikkerhet:
- ID.4 vil være nesten identisk med Skoda Enyaq.
- Og den scorer på viktige preferanser hos mange norske bilkjøpere – med SUV-størrelse, god rekkevidde, hengerfeste og firehjulstrekk.
Enyaq vises offisielt i Praha kommende tirsdag. Skoda har kommunisert følgende detaljer om bilen:
Enyaq kommer med batteripakker på 55 (netto 52), 62 (netto 58) og 82 (netto 77) kWt, alle skal kunne lades opp til 125 kW. Innstegsmodellen får 340 km rekkevidde, mens de to variantene med firehjulstrekk begge får 82 kWt batteri og 460 km rekkevidde. En variant med den største batteripakken og bakhjulstrekk skal få nær 500 km rekkevidde.
Prisene er ikke kjent, men anta at ID.4 starter 20-30.000 kroner over Skodas rimeligste variant.