MAKS REKKEVIDDE: – Vi har tre batterinivåer nå på VW ID.3, og flest foretrekker det mellomste (420 km). Men det er viktig at vi kan tilby biler med ordentlig rekkevidde for dem som ønsker det, sier Silke Bagschik, salgs- og markedssjef for VW e-Mobility. Foto: Peter Raaum
VW-sjef i Motor-intervju:
«Vi brukte det norske eksempelet for alt det var verdt»
ZWICKAU (Motor): Mange i bilindustrien hevder at Volkswagen har gamblet høyt med sin elbilsatsing. – Nå er det antagelig mer risikabelt å ikke satse på elektriske biler, sier Silke Bagschik, salgs- og markedssjef for Volkswagen e-Mobility-satsing i et intervju med Motor.
I konsernhovedkvarteret i Wolfsburg handler fortellingen, naturlig nok, om fremsynthet.
– Jeg er litt overrasket over at vi er såvidt alene, sier Silke Bagschik. Hun kom til Volkswagen i 2009, og har de siste årene ledet det kommersielle arbeidet innen e-mobilitet.
– Det var viktig for oss å ha et styre som kunne og ville. Dagens konsernsjef Herbert Diess var med hele veien. Vi skjønte egentlig hvor dette bar i 2016. Teknologien var der. Rekkevidden var i ferd med å komme. Og så hadde vi fotfeste i Kina som gjorde det mulig å satse på volum. Det ga mening, for klimaproblemene forsvinner jo ikke, sier Bagschik.
– Dessuten er jo vi tyskere folk som liker å tenke logisk. Samtidig er dette litt stas. Sønnen min er stolt av meg og det vi gjør, legger hun til.
Strategisk smart eller kommersielt riktig: EUs nye utslippsregler har på mange måter lagt premissene for Europas bilindustri. Med et overgangsår i 2020 skal det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra alle de nye bilene som hver produsent lager, være på 95 g/km fra 2021.
– CO2-nøytralitet er en stor ting for hele industrien akkurat nå. Det er utrolig motiverende å se det som dere startet i Norge. Nå mobiliserer det hele industrien.
– VW satser på helelektriske biler, i mye større grad enn konkurrentene?
– Vi brukte det norske eksempelet for alt det er verdt. Med dagens insentivordninger var vårt valg å ikke bruke mer tid på ladehybrid-teknologien enn nødvendig, for heller å komme oss til helelektrisk i store volum så raskt og kraftfullt som mulig.
– Hvordan ser du konkurransebildet?
– Jeg mener vi har to år på oss. Da tror jeg elbilmarkedet blir vesentlig tøffere. I premium-segmentet er det tøft allerede, sier Bagschik.
– Og ingen kan slå våre priser med det første, legger hun til.
Annonse
Pris eller rekkevidde?
Innenfor bilbransjen er meningen svært ulike om i hvilken grad rekkevidde er en avgjørende faktor. Kortere rekkevidde krever mindre batteri som igjen gir lavere pris.
Volkswagens erfaringer så langt gir ingen grunn til å konkludere bombastisk.
– Vi har tre batterinivåer nå på ID.3, og det ser ut som folk foretrekker det mellomste (420 km, red. anm.). Men for å sikre gjennombruddet for denne teknologien tror jeg det er viktig at vi kan tilby biler med ordentlig rekkevidde for dem som ønsker det, sier Bagschik – og fortsetter:
– Å ha rekkevidde er på sett og vis et spørsmål om luksus. Det ville være aller best å aldri måtte lade. Men både når det gjelder sikkerhet og komfort vil rekkevidde være en viktig faktor.
Kjørevaner og erfaring med elektriske biler vil selvsagt påvirke rekkevidden betydelig.
– Jeg tror du enkelt kan få 700 km rekkevidde på ID.3, hvis du kjører riktig. Selvsagt ikke hvis du raser avgårde på Autobahn om vinteren, men starter du fullladet på fjellet så skal du sett at det bærer langt! sier hun og ler.
– Men hva er det største hinderet?
– I øyeblikket er det ladeinfrastrukturen. Og det faktum at vi er et folk som liker å kjøre fort på Autobahn. Når dét er sagt tror jeg mange store kjøpergrupper venter på denne bilen. Og tyskere er jo gjerne et folk som handler!
ID.3 er en første pekepinn på om Europas største bilmarked er modent for elbilen i stor skala.
– Vi ville lage e-Golf for å sende et signal. Det har folk tatt imot, og vi lærte mye av det. Nå er tiden inne og teknologien klar for å satse stort. ID.3 er på et vis introduksjonen til det som antagelig er et av verdens vanskeligste markeder for elektriske biler, nemlig det tyske. Den nesten modellen (ID.4, red. anm.) er en bil for verdensmarkedet. Og siden det er en SUV kommer den til å ha enda større betydning for å redusere utslipp, sier Bagschik.
– Det viktige nå er å fikse ladeutfordringene. Ladestasjonene må finnes overalt og de må synes. Det vil være en viktig del av kommunikasjonen for å overbevise folk om at dette er biler for alle. Men det kommer, avslutter Silke Bagschik.