Kort etter den endelige lanseringen av Mustang Mach-E i Europa varsler Ford at de vil gjøre en kraftig opptrapping av satsningen på elektriske biler.
I 2026 skal samtlige personbil-modeller i det europeiske markedet tilbys i elektrifisert utgave, helelektrisk eller som ladehybrid. Og i fire år senere vil Ford utelukkende selge helelektriske biler i Europa.
Det opplyste selskapets Europa-sjef Stuart Rowley på et digitalt pressemøte onsdag.
Selskapet skal bruke en milliard dollar (ca. 8,5 milliarder kroner) på å oppdatere fabrikken i Köln for elbilproduksjon de neste 30 månedene, og varsler lansering av en europeiskutviklet elbil i annen halvdel av 2023.
Rowley ville ikke være konkret om modellen, men det ligger i kortene at den vil bygges på MEB-plattformen til Volkswagen (utviklet spesielt for mellomstore elbiler) – som del av den omfattende samarbeidsavtalen mellom de to selskapene.
– Konkrete nyheter om den første Europa-produserte modellen vil først komme om noen måneder, men vi har en mulighet til å bygge på den på MEB-plattformen, bekreftet Rowley.
Han ville ikke bekrefte at selskapet skal starte egen batteriproduksjon, men utelukket samtidig ikke at det kan bli av den videre opptrappingen i selskapets satsing på elektriske kjøretøy.
Annonse
Nytte først
Den aller første nye modellen i Fords elbilbølge blir helelektriske E-Transit, som skal lanseres i 2o22.
Hele flåten av Fords nyttekjøretøy vil komme elektrifisert i løpet av 2024, og ifølge Rowley er det ventet at to tredjedeler av varebilsalget i 2030 vil være helelektriske biler eller ladehybrider.
Ford var Europaleder i dette segmentet for sjette år på rad i 2020.
– E-Transit blir en «gamechanger», og den vil suppleres med flåteløsninger som vil gi helt nye tjenester til brukerne, sier Rowley.
Satser alt
Ford-konsernet har varslet at de vil bruke 22 milliarder dollar (rundt 185 milliarder kroner) på sin elbilsatsing fram til 2025.
– Vi går inn med alt på elektrifisering, sier Stuart Rowley.