FOLKETS FAVORITT: En ettertraktet Xiaomi SU7 under årets bilutstilling i Beijing.Foto: PETER RAAUM
Ratter Xiaomi:
Ford-sjefen elsker denne Kina-hiten
I seks måneder har Fords toppsjef Jim Farley kjørt rundt i et eksemplar av Kinas mest omtalte elbil, Xiaomi Speed Ultra 7. – Og det vil jeg fortsette med, sier han.
Xiaomi har siden etableringen i 2009 vokst til å bli en av Kinas største produsenter av smarttelefoner.
Mens Apple bestemte seg for å legge bilplanene på hylla, valgte Xiaomi å se hva de kunne få til med sin teknologi og fire hjul.
Resultatet har blitt problematisk suksessfullt, for de er ikke i nærheten av å kunne møte etterspørselen.
Og fortsatt er de så tidlig i oppbyggingen av bilproduksjon i industriell skala, at de taper penger på hver eneste bil de lager.
Ustoppelig
Jim Farley er blant dem som tror den situasjonen vil endre seg ganske raskt.
– Dette selskapet er en ustoppelig kraft, med en merkevare blant forbrukerne som er mye sterkere enn noe bilmerke, sa Farley i et intervju med Business Insider tidligere i år.
– Jeg liker egentlig ikke å snakke så mye om konkurrentene, men jeg kjører altså Xiaomi. Vi fikk fløyet inn et eksemplar fra Shanghai til Chicago. Nå har jeg kjørt rundt i den i seks måneder, og jeg vil ikke gi den fra meg, sier Farley.
Annonse
Hit på hjemmebane
SU7 er den første modellen fra Xiaomi. Sedanen har kommet i tre versjoner, basemodellen, Pro og Max. Basemodellen har startpris i Kina på 215.900 renminbi (drøyt 330.000 kroner).
EV-seksjonen i Xiaomi rapporterte et justert tap på 252 millioner dollar da de la frem kvartalstallene i august, men har varslet at produksjonskostnadene nå er på vei ned.
Xiaomi selger foreløpig bare i Kina, men der er interessen til gjengjeld upåklagelig.
Under bilutstillingen i Beijing i vår hadde selskapet den i særklasse mest besøkte paviljongen.