MINST DÅRLIGE: Tesla og Mercedes-Benz er nærmest å få godkjent av Amnesty International.
Foto: MOTOR og MERCEDES
Elbil-produsenter rangert:
– Mercedes og Tesla best på menneskerettigheter
Amnesty International har vurdert hvordan elbilprodusenter forholder seg til menneskerettigheter. Organisasjonen fant forbedringer, men også klare problemer.
Menneskerettighetsorganisasjonen Amnesty International har hatt et øye på produsenter av elektriske biler, inkludert hybrider, i mange år.
Særlig fikk rapporten «This is what we die for», om utvinning av kobolt i Den demokratiske republikken Kongo, mye oppmerksomhet i 2016. Mer spesifikke elbilundersøkelser fulgte året etter.
I en rapport fra oktober er bilprodusentene undersøkt ut fra følgende hovedkriterier:
● Syn på forpliktelser overfor menneskerettigheter som sådan,
● risikovurdering,
● vilje og evne til å identifisere problemer i leverandørkjedene,
● evne til å overvåke om selskapenes tiltak fungerer,
● rapportering av risiko og utfall og
● evne til å fikse eventuelle feil.
Om noen av disse kriteriene synes å være overlappende, har selvsagt Amnesty International definert hva de ser etter – les hele rapporten her.
For trege
Organisasjonen er tydelige på at situasjonen er bedre nå enn for sju–åtte år siden:
– Det er ingen tvil om at det har vært en fremgang hos enkelte selskaper. Men tregheten, på tvers av industrien, viser at det må lovgivning til hvis det skal bli endringer av betydning, heter det i rapporten.
Ingen av bilprodusentene er direkte gode, samlet sett. Men minst dårlige er Mercedes-Benz og Tesla. Aller dårligst scorer BYD.
Her er sluttsummene:
Amnesty Internationals vurdering av bilprodusenter
Produsent
|
Poengsum
|
Mercedes-Benz | 51 |
Tesla | 49 |
Stellantis | 42 |
Volkswagen-gruppen | 41 |
BMW | 41 |
Ford | 41 |
General Motors | 32 |
Renault | 27 |
Nissan | 22 |
Geely Auto | 22 |
Hyundai | 21 |
Mitsubishi | 13 |
BYD | 11 |
Kilde: Amnesty International
Amnesty International kaller 0–22 poeng «ingen vilje til å innrette seg» og 23–40 poeng «minimal vilje til å innrette seg».
41–67 poeng, intervallet der de beste av disse befinner seg, får ikke bedre skussmål enn «moderat».
De tre nederste på listen utmerket seg også ved å ikke gi tilsvar på rapporten, noe samtlige fikk tilbud om.
Hva hvis det skjer noe ...?
Alle bortsett fra BYD hadde tilfredsstillende grunnpolitikk, og de fleste scoret høyt på vilje til å følge med på hva som skjer i leverandørkjedene.
På andre områder svikter det jevnt over.
Få eller ingen har tenkt noe særlig på likestillingsaspekter, og beskrivelsene av hva som kan gjøres hvis feil oppstår, er generelt langt fra prima.
Mercedes-Benz knep «seieren» hovedsakelig ved å være den eneste fabrikanten som er gode til å inkludere og informere investorer i prosessen – og får også godkjent for kildebruken i informasjonsinnhentingen.
Produsenten er likevel blant de dårligste til å følge med på hele leverandørkjeden, inkludert gruvene.
Du kan se et samlet «karakterkort» på side 26 her og lese mer om de enkelte selskapene på sidene som følger.
Deres respons på funnene, som varierer fra et par knappe setninger til grundig gjennomgang, er inkludert til slutt – med ett unntak. Tesla leverte et fyldig svar, men ba om at det ikke skulle bli publisert.