NESTE MODELL: BYD Sealion 7.

BYD passerer Ford:

«Et godstog som ikke lar seg stoppe»

Kinesiske BYD er i ferd med å passere Ford blant verdens mestselgende bilfabrikanter, og kiver med Hyundai om fjerdeplassen – bak Toyota, Volkswagen og Honda.

Publisert

For fem år siden var BYD nummer 49 på denne samme statistikken.

Med 534.000 solgte biler globalt i oktober er BYD omtrent på samme årsvolum som Ford, men mens det amerikanske ikonet har en ganske flat salgskurve, opplever den kinesiske elbilspesialisten en formidabel vekst. BYD solgte 40.000 biler mer enn Ford i tredje kvartal.

Hvis utviklingen holder seg gjennom årets siste måneder vil BYD selge over fire millioner biler i 2024, skriver Electrek.

Skjønt – elbil og elbil, fru Blom, majoriteten av BYD-salget er stadig biler med forbrenningsmotor.

– Å klare en produksjon på fire millioner biler vil være helt forbløffende, sier bransjeeksperten Michael Dunne i et intervju med Bloomberg.

Den neste

I løpet av november lanserer BYD sin neste bil, Sealion 07 – en modell som er antatt å bli merkets storselger i Europa.

Nesten alle de store bilfabrikantene sliter med flate eller fallende volumer, med BYD som eneste av de store med tosifret vekst.

– BYD har ikke sin like i verden akkurat nå. De tradisjonelle bilfabrikantene ligger som vrakgods, mens BYD dundrer frem mot verdenstoppen som et godstog som ikke lar seg stoppe, sier Tu Le, i det Detroit-baserte bilanalyseselskapet Sino Auto Insights.