LEKKER: Peugeot e-2008.

Peugeot e-2008:

Mer sjarm enn strøm

Peugeots nye elektriske kompakt-SUV kom litt over 33 mil i rekkeviddetesten.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

Peugeots forventede storselger entrer markedet med masse sjarm, men en høyst middels rekkeviddeprestasjon. Den lader til gjengjeld ganske bra.

  • Modellnavn: Peugeot e-2008.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 320 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 215/55R18

Rekkeviddetesten:

Peugeot e-2008 gikk 332 km innen den stanset helt. Det er 12 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien. Den hadde gått 322 km – altså nettopp tangert WLTP-verdien - da 0 gjenstående rekkevidde ble vist i displayet. De fleste andre i testen presterte bedre enn dette under de optimale forholdene.

E-2008 viser gjenstående rekkevidde i intervaller på 10 kilometer, inntil det gjenstår 50 kilometer. Da vises det i intervaller på 2 km.

26 km før 0 kom beskjeden «Ladestand lav» opp i displayet. Dette gjentok seg ved 20, 14, 6 og 2 gjenstående km. Ved 0 km gikk bilen over i «paddemodus» og beskjeden «Batteritilstand kritisk: Ytelse begrenset» dukket opp. Bilen mistet gradvis effekt etter 0, men det skjedde smidig og udramatisk.

Etter at bilen hadde stoppet fullstendig, låste hjulene seg. Det er altså ikke mulig å skyve bilen eller taue den opp på en bergingsbil. Vi hadde også problemer med å få i gang ladingen igjen.

Først etter gjentatte forsøk, responderte den etter tilkobling. Etter lading og kjøring i drøye åtte mil fra Dombås til Vinstra, lot det seg ikke gjøre å slå av alt lys i bilen.

Selv med låst bil og tenning slått av, sto lyset på i et uvisst antall minutter ut over en normal forsinkelse. Etter dette fungerte alt perfekt igjen.

  • Reell rekkevidde: 332 km.
  • Gjennomsnittsfart: 55 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 7 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående 99 kW., og holdt seg på dette nivået (99-97) i fem minutter, før den dumpet ned til 77 kW.

Der lå den i ytterligere sju minutter, før den dumpet ned til 53 kW., der den holdt seg i ca. fem minutter. Ved 70 prosent dumpet den ned til 44 kW, og ved 75 prosent til 28 kW.

  • Da hadde den ifølge «gjettometeret» gi 220 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 7-80 prosent: 34 min.
  • Energimengde mottatt: 35,20 kWt

Les alt om ladetesten av e-2008 på NAF.no

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (E-2008 var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.