OVERBEVISTE: Xiaomi SU7 under sikkerhetstest i Kina.
Foto: C-NCAP
Nok en seier:
Xiaomi med særs god krasjtest
Xiaomi SU7, som har tatt Kina med storm, leverte oppsiktsvekkende gode resultater i den offisielle, kinesiske krasjtesten.
Xiaomis bil har markert seg ved å være relativt billig, etter manges syn ganske pen – og ifølge ingen ringere enn Fords toppsjef skikkelig bra.
NCAP
- Står for «New Car Assessment Program» – et program for vurdering av nye biler.
- Ble opprinnelig introdusert av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA i 1979.
- Etter hvert finnes det varianter i flere regioner, som Euro NCAP (Europa), Latin NCAP (Sør- og Mellom-Amerika, ANCAP (Australia og New Zealand) og C-NCAP (Kina).
- De forskjellige instituttene bruker ikke nøyaktig like kriterier.
Uansett hva man måtte mene: SU7 selger som varmt hvetebrød i Kina, og elektronikkgiganten Xiaomi, stadig mer kjent for støvsugere og mobiltelefoner, hviler ikke på laurbærene.
Det er nettopp blitt klart at neste mål er resten av verden, deriblant selvsagt Europa.
Nå har bilen blitt testet av C-NCAP, det kinesiske instituttet som kontrollerer bilsikkerhet. Og det gikk særdeles bra.
Bilen oppnådde en totalscore på 93,5 prosent, ifølge Autoevolution, også sitert av Carup.
Dette er 8,7 prosentpoeng over snittet.
Scoren fordelte seg slik: 95,25 prosent for sikkerhetsteknikk (automatisk nødbrems, etc.), 94,31 prosent for passasjersikkerhet, samt 90,42 prosent for hensyn til myke trafikanter. Det siste er lavest, men likevel hele 13,14 prosentpoeng over snittet i denne kategorien.
Her kan du se en video fra testingen: