SELGER KINA-SUV: Salgssjef Simen Wøien Christensen (t.v.), her sammen med Vegard Halden ved RSA i Drammen.

Selgerne til den nye SUV-en BYD Tang:

– Kundene må få prøvekjøre når de kjøper ny bil

Forhandlerne av den nye el-SUV-en BYD Tang lar kundene gå fra inngåtte kontrakter dersom de ikke liker bilen etter prøvekjøring.

Publisert

BYD Tang

  • Elektriske BYD Tang med firehjulsdrift kan leveres fra sommeren 2021.
  • BYD Tang får 489 hester.
  • BYD produserer sine egne batterier, og kommer nå med en ny batteriteknologi som blant annet ikke inneholder kobolt.

– Vi ønsker ikke å presse biler på kunder, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef for det nye kinesiske bilmerket BYD, som nå har startet salget av den store elektriske SUVen Tang.

Dette er en bil importøren RSA har store forhåpninger til, og som skal ta opp kampen med prestisjemerkene – med en langt mer beskjeden prislapp.

Salget er for lengst i gang, men hverken demo- eller kundebiler kommer til Norge før i juni 2021. Derfor gir importøren og forhandlerne av bilen rause angrerettsbetingelser – selv om de ikke vil bruke begrepet «angrerett».

– Med forbehold

– Kundene kan skrive kontrakt med forbehold om at de skal se og prøve bilen når den kommer, sier Rune Hegstad, direktør i RSA Bil, som importerer og selger flere bilmerker, blant annet Suzuki og altså det nye merket BYD.

Motor har skrevet flere artikler om salget av elbilene Ford Mustang og Skoda Enyaq, hvor tusenvis av nordmenn ikke får angrerett, selv om de hverken har prøvesittet eller prøvekjørt bilene.

Både NAF og Forbrukerrådet reagerer på praksisen, selv om den er innenfor lovverket.

RSA vil ikke at kundene skal forplikte seg til å kjøpe bil «bare på et bilde», som Hegstad kaller det.

– Vi har ingen gebyrer dersom kundene skulle angre seg når testbilene kommer til Norge, sier Hegstad.

KAN ANGRE: Kunder som skriver kontrakt på BYD Tang kan angre seg frem til neste sommer, når demo- og kundebilene ankommer Norge.

Ikke WLTP-testet

Selv om BYD Tang har vært vist frem hos flere forhandlere, er mye fortsatt uklart om bilen. Blant annet er rekkevidden ikke testet etter WLTP-standarden.

SUV-en selges fra RSAs drøyt 10 bilbutikker og et 20-talls andre forhandlere.

– RSA ønsker ikke å presse biler på kunder. Også våre eksterne forhandlere er opptatt av fornøyde kunder. Kontrakter inngått frem til demo- og kundebiler kommer kan derfor kanselleres uten økonomiske konsekvenser for kunden, sier salgssjef Simen Wøien Christensen.

– Betyr det at dere selv er usikker på bilen og hvor fornøyd kundene vil bli?

– Nei. Vi gjør dette fordi det er det beste for oss og kundene. Vi slipper konflikter. Samtidig er vi sikre på at bilen vil levere til forventningene kundene har fått ved kontraktinngåelse.

Salgssjefen opplyser at forhandlerne så langt har inngått mellom 400 og 500 kontrakter.

– Klart og tydelig

Forbrukerrådet er positiv til angremulighetene for BYD Tang-kundene. Men jurist Caroline Skarderud understreker:

– Betingelsene må være klart og tydelig formulert i kontrakten til den enkelte bilkunden, sier hun til Motor.