KJEMPEPOPULÆR: - Krev angrerett før du kjøper Skoda Enyaq, råder NAF og Forbrukerrådet.

NAF og Forbrukerrådet advarer:

– Krev angrerett på biler du ikke får prøve

NAF er bekymret over at stadig flere bilmodeller selges uten at kundene får prøvekjøre eller prøvesitte bilene. – Angrerett er ikke nødvendig, kontrer Møller, Norges største bilimportør.

Publisert Sist oppdatert

Angrerett

  • I henhold til forbrukerkjøpsloven har du angrerett på kjøp som foregår utenfor selgers utsalgssted. Det inkluderer også salg på nett.
  • For alle andre kjøp, som i en bilforretning, er det ikke lovfestet angrerett.
  • De fleste bilselgerne legger opp til at bilsalg foregår i bilbutikken, og da er det altså ikke angrerett.

– Krev angrerett dersom du vil kjøpe en bil du ikke har prøvesittet eller prøvekjørt, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat – NAFs advokatkontor.

Motor har skrevet flere artikler om at populære elektriske SUV-er nå selges i tusenvis, uten at kundene som kjøper dem har fått prøvekjørt eller prøvesittet bilene.

Risikerer gebyrer

Interessen for el-SUVer til «folkepriser» er enorm – og mange kunder ønsker ikke å vente til det kommer biler som kan prøvesittes og prøvekjøres.

Derfor kjøper de bilene usett og uprøvd – basert bare på bilder.

Men da risikerer de enorme gebyrer. Ford bekrefter at de krever åtte prosent i gebyrer for kunder som vil kansellere kjøpet av elbilen Ford Mustang Mach-e. For de fleste kundene vil det utgjøre ca. 50.000 kroner.

Heller ikke Møller-gruppen, som selger blant annet Skoda Enyaq, gir kundene mulighet for å angre uten gebyrer.

Det er opp til kundene om de vil handle, mener Møller.

– Kundene gjøres naturligvis oppmerksom på avtalevilkårene før de signerer en kontakt. De kan selv velge å vente med å bestille til de kan prøvekjøre. Dersom kundene er usikre, står de fritt til å vente, skriver kommunikasjonssjefene Morten Moum og Anita Svanes i Harald A. Møller i eposter til Motor.

Møller importerer Skoda Enyaq og søsterbilen VW ID.4 til Norge. De fleste forhandlerne av disse bilene i Norge er dessuten Møller-utsalg.

– Ikke nytt

Både Møller og Ford Norge understreker at de etter forbrukerkjøpsloven har full anledning til å ta gebyrer.

– Det er heller ikke nytt at biler selges slik, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør i Ford Motor Norge. Hun viser til at kunder i fjor undertegnet kontrakt på den ladbare hybriden Ford Explorer mange måneder før bilen var tilgjengelig for visning og prøvekjøring.

– Derfor virker det svært urimelig at det blir en slik negativ vinkling, sier Sønsteby om Motors artikler.

Ford svarer ikke

Motor har gjentatte ganger spurt Sønsteby om Ford Norge mener det å se bilen, ikke prøvekjøre eller prøvesitte den, er godt nok før man kjøper. Men Sønsteby svarer ikke.

Verken Sønsteby eller Røhne Selmer, landets største Ford-forhandler, antydet i forrige uke at gebyret kunne bli mindre enn åtte prosent.

Nå modererer Sønsteby seg på dette punktet.

– Det er ikke en automatikk i at en forhandler vil sende kunden en «faktura» på åtte prosent av kjøpesummen ved eventuell avbestilling. Det vil alltid være en dialog med den enkelte kunde ved eventuell avbestilling, sier hun til Motor.

Bekymret

NAF er bekymret over at stadig flere svært attraktive bilmodeller selges uten at kundene verken får prøvesitte eller prøvekjøre bilene, som fort koster over en halv million kroner.

– Forbrukerkjøpsloven åpner for gebyrer ved avbestilling. Men ingen hadde sett for seg denne situasjonen, hvor det ikke er mulig å prøve bilene før kjøp – og levering ligger langt frem, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Hun mener det nesten er frekt av bilforhandlerne å ta så store gebyrer på avbestilling. Hun er ikke overrasket over at det er Ford og Møller-gruppen som leder an.

– NAF vil nå se nærmere på dette, varsler hun.

Usikkert

Inntil eventuell lovendring ber NAF bilkundene om å få angrerett inn i kontraktene sine. Kjøp av bil som man ikke har prøvekjørt, og som skal leveres mange måneder frem i tid, vil for mange bilkunder oppleves litt usikkert.

Livssituasjonen, bilbehovet og den økonomiske situasjonen kan ha endret seg. Dessuten er det ikke sikkert man liker bilen etter å ha tatt den i øyesyn og prøvekjørt den.

Noen biler er heller ikke typegodkjent ved inngåelse av kjøpskontrakt, og eksempelvis rekkevidden kan bli endret.

– Derfor er det et godt forbrukerråd å få inn i kontrakten med bilselgeren at du har angrerett, enten frem til noen uker før levering – for eksempel til før bilen produseres på fabrikk, eller i beste fall enda lenger, som opp mot leveringsdatoen, sier Vigdis Svennungsen i NAF.

– Ikke nødvendig

Forbrukerrådet er på samme spor.

– Vi er enig med NAF. Hvis det er mulig bør bilkjøperne få inn angrerett i kontrakten. Hvis de ikke får til det, må de være fullt klar over gebyret, sier jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

Men Møller-gruppen, som selger både ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq, mener det er unødvendig.

– Innføringen av angrerett utover de gjeldene reglene og vilkårene for heving av et nybilkjøp er ikke noe vi ser som nødvendig, sier kommunikasjonssjef Morten Moum.

Ikke kjørbare

Han og Møller-gruppen har reagert på Motors reportasje fra det vi omtalte som en surrealistisk visning av den nye el-SUVen Skoda Enyaq.

– Hovedårsaken til at bilene ikke kunne prøvekjøres, er at dette er pre-produksjonsbiler. De ser helt ferdige ut, både innvendig og utvendig, men de er ikke laget for å testkjøres. Dette er biler som er laget for å stilles ut og vises frem.

På spørsmål om hvorfor kundene ikke kunne ta på bilene, som i vanlige bilforretninger, svarer Morten Moum:

– Dersom vi skulle åpnet for at det var mulig å sette seg inn i bilen, hadde vi måttet spritet hele bilen etter hver kunde som hadde sittet i den for å ivareta smittevernet på en forsvarlig måte.