110: Hyundai Kona har vært rammet av brann etter kortslutning.

Over 25.000 Hyundai Kona tilbakekalles:

Usikkert om norske Kona-eiere berøres av brannfare

13 brannepisoder gjør at Hyundai kaller inn 25.564 Kona til inspeksjon fra 16. oktober. Norske kunder er foreløpig ikke involvert.

Publisert

Totalt er det meldt om 13 brannepisoder med elektriske Kona, blant annet i Østerrike. Mistanken går på at det skjer en kortslutning på grunn av en produksjonsfeil på battericellene.

Alle de innkalte bilene er produsert i tidsrommet september 2017 til mars i år, altså dreier det seg om biler fra hele Konas produksjonstid.

Inspeksjonen av disse starter 16. oktober, og inkluderer programvareoppdateringer og batteribytte.

Foreløpig er ikke biler på det norske markedet berørt.

Alle tiltak

– Vi er ikke kjent med omfanget av dette utover det som har stått i internasjonale medier, og kjenner per nå heller ikke til om dette vil påvirke norske kunder, sier Produkt og PR-sjef for Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen.

– Vi er imidlertid trygge på at hovedkontoret i Seoul følger opp dette på en god måte, og vi vil holde våre kunder oppdaterte dersom det kommer ny informasjon om biler solgt i Norge, legger han til.

Hyundai presiserer at de vil gjøre alle nødvendige tiltak for å finne årsaken til brannene og berolige både eiere og nye kunder.

Ikke batteriene

Det er LG Chem, Syd-Koreas største kjemikaliefabrikk med blant annet storprodroduksjon av Litium-ion-batterier, som leverer batteriene i Kona.

Batteriprodusenten uttaler at den eksakte årsaken til brannen ikke er funnet.

Et forsøk på å gjenskape brannen, utført i samarbeid med Hyundai, endte i konklusjonen at feilen ikke kan tilskrives battericellene.

LG opplyser videre at de sammen med Hyundai vil gjøre alt for å finne forklaringen på problemet.

PÅLITELIG: Både ved ladestasjonen og – ikke minst – i rekkeviddetesten til NAF og Motor, har batteriene i Kona overbevist.