Totalt er det meldt om 13 brannepisoder med elektriske Kona, blant annet i Østerrike. Mistanken går på at det skjer en kortslutning på grunn av en produksjonsfeil på battericellene.
Alle de innkalte bilene er produsert i tidsrommet september 2017 til mars i år, altså dreier det seg om biler fra hele Konas produksjonstid.
Inspeksjonen av disse starter 16. oktober, og inkluderer programvareoppdateringer og batteribytte.
Foreløpig er ikke biler på det norske markedet berørt.
– Vi er ikke kjent med omfanget av dette utover det som har stått i internasjonale medier, og kjenner per nå heller ikke til om dette vil påvirke norske kunder, sier Produkt og PR-sjef for Hyundai i Norge, Øyvind Knudsen.
– Vi er imidlertid trygge på at hovedkontoret i Seoul følger opp dette på en god måte, og vi vil holde våre kunder oppdaterte dersom det kommer ny informasjon om biler solgt i Norge, legger han til.
Hyundai presiserer at de vil gjøre alle nødvendige tiltak for å finne årsaken til brannene og berolige både eiere og nye kunder.
Annonse
Ikke batteriene
Det er LG Chem, Syd-Koreas største kjemikaliefabrikk med blant annet storprodroduksjon av Litium-ion-batterier, som leverer batteriene i Kona.
Batteriprodusenten uttaler at den eksakte årsaken til brannen ikke er funnet.
Et forsøk på å gjenskape brannen, utført i samarbeid med Hyundai, endte i konklusjonen at feilen ikke kan tilskrives battericellene.
LG opplyser videre at de sammen med Hyundai vil gjøre alt for å finne forklaringen på problemet.