NY ANNONSE: Slik er bobilen nå markedsført, etter at kunden fikk levere bilen tilbake.

Bobil havnet i retten:

Plutselig endret selgeren annonsen

Bobilen var så tung av utstyr at det var ulovlig å ha med passasjerer og bagasje. Nå har bobilselgeren plutselig endret spesifikasjonene i salgsannonsen.

Publisert

Vekt og bobil

  • Bobiler godkjennes med en bestemt nyttelast.
  • Nyttelasten er totalvekten av bobilen minus egenvekten.
  • Jo mer nyttelast-kapasitet, jo mer attraktiv er bobilen.
  • Bobilenes vekt godkjennes med grunnmodellen, uten utstyr mange velger, som markiser, parabolantenne, osv.

Da Kjell Sverre Jakobsen og kona kjøpte den store og tilsynelatende fine bobilen sommeren 2018, ble den markedsført av bobilfirmaet Namsen Auto med 900 kilo nyttelastkapasitet, og både senge- og soveplasser til fem personer.

Men paret fra Fauske i Nordland avdekket at nyttelast-kapasiteten kun var på halvparten, og at det ikke kunne være mer enn tre passasjerer i bilen, i tillegg til føreren.

De gikk til sak, og fikk fullt medhold i Namdal tingrett. Kjøpet ble hevet.

Bobilselgeren ville ikke gi seg, men før ankesaken skulle opp i Frostating lagmannsrett i sommer, ble partene enige om et hemmelig utenomrettslig forlik.

Endringer

Ingen av partene ønsker å opplyse om innholdet i forliket, men daglig leder Svein Roger Nordbakk i Namsen Auto bekrefter at forliket blant annet går ut på at Namsen Auto har kjøpt bobilen tilbake av kundene.

Nå er bobilen lagt ut på Finn, med et par interessante endringer fra forrige salg:

Tilgjengelig nyttelast er redusert fra 900 til 501 kilo, som er nesten det samme som kjøperne dokumenterte at det var.

Antallet sitteplasser og soveplasser er dessuten kuttet fra fem til fire, og Namsen Auto har fjernet tilhengerfestet.

– Det gjorde vi for å få økt nyttelast-kapasiteten litt, forklarer Svein Roger Nordbakk.

Selv om bobilen nå fremstilles som langt mindre attraktiv, med mindre kapasitet, er prisen bare moderat endret, med et kutt på ca. 150.000 kroner – fra 2,05 millioner til 1,9 millioner kroner.

OPPRINNELIG ANNONSE: Fem sitte- og soveplasser, og 900 kg nyttelast.
NY ANNONSE: Fire sitte- og soveplasser, og 501 kg nyttelast.

Stor oppmerksomhet

– Dette viser at Namsen Auto nå har tatt til etterretning det vi hele tiden har sagt, sier Kjell Sverre Jacobsen – som er glad for at konflikten med bobilselgeren er løst.

Han fikk bistand fra advokat Thomas Oftedahl, som har spesialisert seg på bilkonflikter.

TIDLIGERE EIER: Kjell Sverre Jakobsen med bobilen da han fortsatt eide den.

Rettssaken om den dyre bobilen har vakt stor oppmerksomhet i bobil-Norge. Saken har satt søkelys på at mange bobiler har lite tilgjengelig nyttelast til utstyr, bagasje og passasjerer. Passasjerer regnes som en del av nyttelasten.

Årsaken til at nyttelast-kapasiteten noen ganger viser seg å være mindre enn oppgitt i markedsføringen, er at bobilene ofte er veid uten ekstrautstyr som markiser, parabolantenner og tilhengerfeste.

Tar forbehold

Namsen Auto er en av landets største bobilselgere. De skriver selv at de årlig selger over 1400 campingvogner og bobiler.

I annonsen tar de også et forbehold om at det ikke er sikkert at bobilen har 501 kilo nyttelast-kapasitet:

– Egenvekt på bobilen er basert på vekt av en grunnmodell, og vil derfor kunne variere noe avhengig av utstyrsnivået på bilen. Namsen Auto AS kan derfor ikke sikkert si hva den aktuelle vekten på annonsert bil er, heter det i salgsannonsen.

Rettskraftig dom

Usikkerhet om bobilvekt har ført til at eksperter i bransjen anbefaler kundene å veie bobilene før kjøp.

Flere bobilselgere veier også bobilene selv før salg.

Namsen Auto har havnet i flere rettskonflikter etter krangel med kundene om vekt. I en annen konflikt, med en kunde fra Sandnessjøen, blir dommen fra tingretten stående, etter at Frostating lagmannsrett ikke lot anken fra bobilfirmaet slippe gjennom.

I Sør-Trøndelag tingrett ble bobilfirmaet fra Namdalen dømt til å betale 100.000 kroner i erstatning til kunden etter en konflikt om nyttelastkapasitet.

Namsen Auto hevdet at bobilen hadde 445 kilo i nyttelast-kapasitet, mens den i realiteten bare var nær halvparten så stor.