VANT: Kjell Sverre Jakobsen får heve kjøpet av denne bobilen. Han kunne bare ta med seg maksimalt tre passasjerer uten bagasje, selv om bobilen har god plass til fem personer – med masse bagasje. Foto: Privat
VANT: Kjell Sverre Jakobsen får heve kjøpet av denne bobilen. Han kunne bare ta med seg maksimalt tre passasjerer uten bagasje, selv om bobilen har god plass til fem personer – med masse bagasje. Foto: Privat

Tingrettsdom refser bobilselger:

Bobilen var altfor tung, nå heves kjøpet

Bobilen til Kjell Sverre og kona var så tung at de ikke kunne ha med hverken passasjer eller bagasje. Nå heves kjøpet. I tingrettsdommen får bobilselgeren refs.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bobilselgeren feilinformerte om vekta på bobilen. Nå heves kjøpet.

En av landets største bobilforretninger, Namsen Auto i Trøndelag, er dømt til å heve kjøpet av en luksuriøs og stor bobil, som de solgte til Fauske-mannen Kjell Sverre Jakobsen og kona.

Da de to kjøpte bobilen til over to millioner kroner, skrev Namsen Auto at det er kapasitet til 900 kilo nyttelast. I vognkortet var det oppgitt hele 942 kilo.

Men det skulle vise seg å være helt feil.

Bobilen hadde bare kapasitet til 451 kilo nyttelast – halvparten av det oppgitte. Avviket ble avdekket da Kjell Sverre sørget for å få veid bobilen hos vegvesenet, med politiet til stede.

– Avviket utgjør en mangel, konkluderer Namdal tingrett i sin dom.

900 KG: I Finn-annonsen var selgeren tydelig på at bobilen har 900 kg nyttelast. Faksimile fra Finn
900 KG: I Finn-annonsen var selgeren tydelig på at bobilen har 900 kg nyttelast. Faksimile fra Finn

Passasjerer eller bagasje

Med bare 450 kilo nyttelast kunne ikke ekteparet ta med seg fire passasjerer, slik bilen er registrert for.

Vekten på passasjerene er del av nyttelasten, og bobilen kan lovlig frakte bare tre passasjerer, i tillegg til føreren. Da er det heller ikke plass til noe bagasje og utstyr.

Skal det være bagasje og utstyr i bobilen, er det ikke nok nyttevekt igjen til å ha med passasjerer.

Les også: Det kan bli dyrt å bryte denne bobil-regelen

– Vei bobilen

Motor skrev om den oppsiktsvekkende bobil-historien i fjor høst. Da fortalte vi også at problemer med lavere nyttelastkapasitet enn oppgitt er et problem bobilkundene stadig støter på.

Årsaken er at oppgitt egenvekt som oftest er for den enkle grunnutgaven.

Når bobilselgerne putter på ekstrautstyr, forteller de ikke kundene at det spiser av nyttelasten.

– Vei derfor bobilen før du kjøper, sa Knut Randem, redaktør for nettstedet Bobilverden til Motor.

Les også: – Vei bobilen før du kjøper

Refser selger

I den ferske tingrettsdommen refses Namsen Auto for mangelfull informasjon til Kjell Sverre Jakobsen og kona.

– I fremtiden må Namsen Auto ivareta kundenes informasjonsbehov på en bedre måte, skriver tingretten i sin dom.

Kundens advokat, Thomas Oftedahl i FRAM Advokatfirma i Drøbak, er glad for dommen.

– At profesjonelle forhandlere gir korrekt informasjon om produktene de selger er ikke for mye å forlange, sier Oftedahl, som spesialiserer seg på konflikter med bruktbilkjøp.

Les også: Tesla-eieren hugde opp lokket

FEM PERSONER: Bobilen har masse plass innvendig, med blant annet sitte- og soveplasser til fem personer. Foto: Privat
FEM PERSONER: Bobilen har masse plass innvendig, med blant annet sitte- og soveplasser til fem personer. Foto: Privat

– Uheldig vektfordeling

Vektfordelingen på bobilen er også uheldig, påpeker tingretten.  På bilens bakaksling er det bare mulighet for litt over 100 kilo nyttelast, selv om bobilen har et stort lagringsrom bak med plass til mye utstyr.

Tingretten har dømt Namsen Auto til å ta tilbake bobilen fra Kjell Sverre Jakobsen, og refundere hele kjøpesummen på to millioner kroner til ham, minus et mindre nyttefradrag samt 60.000 kroner, som kjøperen tidligere har fått refundert.

– Farlig, mener NAF

NAF har tidligere uttalt at også de mener bobilen Kjell Sverre og kona er mangelfull.

– Oppgitt nyttelastkapasitet i markedsføringen samsvarer ikke med det produsenten har kommet frem til i sine veiinger, har teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF tidligere uttalt til Motor.

Han påpeker også at bobiler som veier mer enn de skal kan være farlige.

– Dersom bilen blir for tung vil det kunne påvirke bilens kjøreegenskaper og i verst fall sikkerheten. I så måte er det farlig.

Taus selger

Advokaten til Namsen Auto, Rune Gaustad, ønsker ikke å kommentere dommen fordi han ennå ikke har lest den.

Namsen Auto er blant landets største bobilselgere. Fra avdelingene på Grong og Melhus omsatte de i 2018 for over 700 millioner kroner.

Daglig leder og eier Svein Roger Nordbakk i Namsen Auto har tidligere ikke ønsket å kommentere saken. Ifølge Gaustad ønsker han heller ikke å kommentere dommen.

Men under rettssaken i Namsos varslet Gaustad at det kan bli aktuelt å anke dersom Namsen taper. 

Les også: Dobbelt så mange bobiler på 10 år

Powered by Labrador CMS