Forhandlerne må veie bobilene:
– I noen bobiler bør du ha en slank kone
Tilgjengelig nyttelast varierer kraftig mellom bobilene. – I noen bør du ha en slank kone, sier bobilselger Sverre William Olsen med glimt i øyet. Han anbefaler alle – både forhandlere og tunge og lette kunder – om å veie bobilen ved kjøp og salg.
DETTE ER SAKEN: Nå veier forhandlerne bobilen før salget.
Rettssaken mellom Namsen Auto og bobilkunden Kjell Sverre Jakobsen fører til at Norges Caravanbransjeforbund (NCB) nå går ut med klare råd.
– Vei bobilen! Det bør både vi forhandlere og kundene gjøre, sier Sverre William Olsen. Han er daglig leder i Perry & Williams Caravan i Råde og styremedlem i caravanforbundet.
– Kundene bør veie
Hans bobilfirma har brukt ca. 50 000 kroner på å kjøpe vekter som viser vekten når bobilene kommer inn til butikken. Vektene ser ut som fire litt store badevekter.
– Ett hjul kjøres oppå hver vekt. Avlest totalvekt legges på frontruten, og følger med salgsoppgaven ved salg, sier Sverre William Olsen.
Han anslår at over halvparten av de drøyt hundre bobilforhandlerne i Norge nå har kjøpt vekter.
– Men også kundene bør veie. Selv om vi har veid, bør de ved prøvekjøring kjøre innom en av vegvesenets vekter og veie.
Les også: Feil nyttelast er en mangel, mener NAF
Bobilvekt er komplisert. Noen lesere lurer kanskje på hvorfor Motor skriver om nyttelast og koner – som om ektefellene er å regne som hvilket som helst last, på samme måte som griller og sykler.
Men det er de faktisk – i bobilene.
Egenvekten på bobilen er med sjåfør. Både passasjerer og alt annet som tas inn i bilen regnes som nyttelast.
259 kg nyttelast
Nyttelasten varierer kraftig. Motor har sjekket nyttelasten på de 30 bobilene Olsen og hans firma nå har for salg. Bobilen med høyest nyttelast har hele 1355 kilo, mens de med minst har kun 259 kilo.
Det var da vi påpekte denne forskjellen i intervjuet med Sverre William Olsen at han kommenterte størrelsen på kona. Det er jo stort sett menn som driver mest med bobilkjøp.
– Det er store variasjoner på nyttelasten. Med de minste bør man ha en slank kone, sier Olsen.
– Behøver ikke tre griller
Nyttelastvekten som oppgis i annonsene er ikke den samme vekten som vekten Olsen som forhandler veier seg frem til, og som legges på frontruten.
Det er nok et eksempel på kompleksiteten i bobiler og vekt.
– Vår veiing er akkurat slik bilen står når den er for salg, med den mengden drivstoff som er på tanken akkurat da. Den oppgitte nyttelasten er fabrikantenes tall, og inkluderer både sjåfør, gass, vann og kabeltrommel.
Olsen synes vekten i hans veiing er det mest reelle.
– Det er jo slik vekten er ved salg. Alt kunden vil ha inn i bobilen i tillegg kommer da i tillegg, sier han.
Han synes også mange bobileiere generelt tar med seg for mye bagasje.
– Man behøver ikke tre griller og syv fiskestenger. Man behøver heller ikke fjellklær på storbytur. Folk har altfor mye med seg.
Ny rettssak
Våren og sommeren er høysesong for både kjøp og salg og bruk av bobil. En av de største forhandlerne av bobiler i Norge, Namsen Auto, må imidlertid bruke gode salgsuker på enda en rettssak.
De er nå saksøkt av et firma i Sandnessjøen på Helgeland. Akkurat som i forrige rettssak for Namsen Auto er vektproblematikken tema. Rettssaken er berammet i Trøndelag i juni.
Og i september, mens det fortsatt er bobilsesong, må Namsen Auto møte kunden sin Kjell Sverre Jacobsen i lagmannsretten. De anket dommen de fikk mot seg i tingretten, hvor kjøpet ble hevet.
Ankesaken er berammet i Frostating lagmannsretten 8. og 9. september.