<b>OVERLAST: </b>Svein Ronny Haga hadde overlast på bobilen sin da vegvesenets kontrollører stanset han.
OVERLAST: Svein Ronny Haga hadde overlast på bobilen sin da vegvesenets kontrollører stanset han.

Svein Ronny gikk rett i vektfellen:

Sjekk tabben som feller norske bobilkjørere

Kontrollørene i Statens vegvesen har i sommer gitt kjøreforbud til drøssevis av ferske, norske bobilsjåfører. Veldig ofte kommer forbudet fordi folk kjører med vann i tankene – helt unødvendig.

Publisert

Bobilvekt

  • Har du kun vanlig førerkort, klasse B, kan du kun kjøre bobil med totalvekt opp til 3,5 tonn.
  • Mange bobilprodusenter sliter med å produsere bobiler hvor det er igjen nok lastekapasitet til passasjerer, utstyr og bagasje.
  • Derfor er det mange bobileiere som kjører med overlast - flere uten å vite om det.

Tusenvis av nordmenn er på bobilferie, i stedet for tradisjonell sommerferie i Syden.

Det merkes på veiene.

Tyskregistrerte bobiler har så langt i sommer vært byttet ut med norske, og norske bobilturister går i vektfellen.

Da Statens vegvesen forleden hadde kontroll i Møre og Romsdal, hadde åtte av 10 kontrollerte bobiler overlast.

Dermed fikk de kjøreforbud.

200 kilo

Også Svein Ronny Haga fra Jaren på Hadeland gikk i vektfellen da han ble stanset på vegvesenets kontrollplass i Nittedal, få kilometer før hjemstedet, på vei fra Halden.

Ikke på grunn av vanntankene, riktignok.

– Det hender man kjøper litt på tur, og pakker litt fort når man skal hjem, medgir Haga, som ble tatt med 200 kilo for mye på bakakslingen.

Dermed måtte han laste om og flytte gjenstander frem i bobilen før han, kone, barn og en liten hund fikk kjøre det siste stykket hjem. Heldigvis hadde han ledig vektkapasitet foran i bobilen.

– Jeg trodde jeg var innenfor lovlig totalvekt.

<b>VEKTKONTROLL: </b>Statens vegvesen veier bobiler over hele Norge i sommer.
VEKTKONTROLL: Statens vegvesen veier bobiler over hele Norge i sommer.

Unødvendig vann

Kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen på Jessheim ser ofte at mange bobiler har overlast.

– Ikke mye, men de er litt tyngre enn de har lov til. Folk tar med seg for mye utstyr og bagasje. Mange kjører også med vann i vanntankene. Det er unødvendig. Når man har lite nyttelast tilgjengelig, behøver man ikke fylle opp tankene med vann.

– Hvorfor gjør mange det da?

– Det lurer vi også på. Men det tar jo litt tid å tappe og fylle, og for mange skal alt skje så fort.

Svein Ronny Haga hadde helt tomme tanker.

– Når vi reiser av gårde tømmer vi toalettanken, vanntanken og spillvanntanken. Jeg kjører aldri med vann. Det er det dummeste man gjør. Da blir det jo enda tyngre, og på alle plasser er det vann.

Gebyr og anmeldelse

Over hele landet kontrolleres bobiler for vekt i sommer. Hvis du har overlast, får du kjøreforbud.

– De må ned i lovlig vekt før de kan fortsette. Det enkleste er å tappe ut vannet fra vanntankene på kontrollplassen vår. Ofte holder det. Men det hender at noen passasjerer må stå igjen og bli hentet senere av andre. Eller at de må sette igjen gjenstander, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.

Dersom du har mer enn 500 kilo overlast blir det gebyr og politianmeldelse.

<b>VETERAN:</b> Alt var i orden hos bobilsjåfør Torleif Jørgen Andersen (94), konstaterer kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.
VETERAN: Alt var i orden hos bobilsjåfør Torleif Jørgen Andersen (94), konstaterer kontrolleder Bjørn Uno Rogneby.

Alt i orden for 94-åring

På kontrollen i Nittedal torsdag var det bare Svein Ronny Hagas bobil som var for tung, av 25 kontrollerte.

Det er kontrollederen nesten overrasket over – men også glad for.

En av de mange som kjørte lovlig var Torleif Jørgen Andersen på 94 år (!).

Den spreke mannen fra Lambertseter i Oslo er på bobiltur i den 30 år gamle Hobby-bobilen sammen med lillebroren sin på 83.

Bobilen ble kjøpt av lillebror i 1990.

– Jeg trodde vi var under lovlig vekt. Men vi har ikke veid oss før nå, sier Andersen, før kontrolleder Rogneby i vegvesenet betrygger at brødrene er godt innenfor tillatt totalvekt.

Dermed kunne 94-åringen og hans lillebror fortsette til Ringebufjellet og lillebrors hytte, før Røros som er det endelige målet.

<b>MONTERING: </b>For Rune Wilberg ble det innkjøp og montering av nye speil. Kona ventet tålmodig.
MONTERING: For Rune Wilberg ble det innkjøp og montering av nye speil. Kona ventet tålmodig.

Glemte speilene

Mens bobilsjåfører må passe vekten, er ekstra speil viktig for campingvogn-bilister.

Det kan selv erfarne campingvognsjåfører glemme.

– En forglemmelse, sier Rune Wilberg fra Kjeller utenfor Lillestrøm.

Han har hatt flere campingvogner i sitt liv, og var på vei med en nyinnkjøpt brukt vogn da han ble stanset av Statens vegvesen – fordi han manglet ekstra speil.

Dermed måtte han hekte av vogna på kontrollplassen og reise til nærmeste butikk, flere mil unna, montere speilene og få det godkjent, før han kunne fortsette mot Gran på Hadeland – hvor campingvogna skal tjene som varmestue på gården til søsteren.

– Vi skulle egentlig kjøre med en bredere bil hvor vi ser godt bakover og slipper ekstra speil. Men så tok vi denne bilen, og glemte speilene.

Powered by Labrador CMS