BÆREKRAFTIG: Det vil bli enda flere og enda bedre ladehybrider på markedet de neste årene. Men hos BMW tror de det går en grense på 10 mil elektrisk rekkevidde. Dagens X5 xDrive45e har en WLTP-rekkevidde opptil 87 km. Foto: BMW
BÆREKRAFTIG: Det vil bli enda flere og enda bedre ladehybrider på markedet de neste årene. Men hos BMW tror de det går en grense på 10 mil elektrisk rekkevidde. Dagens X5 xDrive45e har en WLTP-rekkevidde opptil 87 km. Foto: BMW

Bør man satse på ladbar hybrid eller elbil?

– Grensen går ved 10 mil

Den elektriske rekkevidden til de ladbare hybridene nærmer seg nå 10 mil – og vil stabilisere seg der, mener BMW. Har du et daglig kjørebehov ut over dette, så er elbil løsningen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ladbare hybrider – er det døende eller bærekraftig teknologi?

– I BMW sitt perspektiv, vil de ladbare hybridene utgjøre et vesentlig volum av produktporteføljen i mange år fremover, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge, til Motor.

Globalt er det fortsatt en rekke markeder som ikke er klare, spesielt med tanke på infrastruktur, for å helelektrifisere nybilsalget, påpeker han.

Motor får ofte spørsmål om ladbare hybrider: 

Er det framtidsrettet teknologi med bra annenhåndsverdi om fire-fem år – eller er det bare overgangsløsninger mot en helelektrifisert bilpark?

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Omfavnet og utstøtt

Mange husker første generasjon av Mitsubishi Outlander som ladbar hybrid, pionéren i denne klassen. Den gikk fint på strøm, men ikke så langt.

Og den bråkte fælt og brukte uforholdsmessig mye bensin og hadde ditto høye utslipp når batteriet var tømt.

Det var en bil som både ble omfavnet og utstøtt – og debattert.

Men bare snaue åtte år senere har både Outlander og de stadig flere ladehybridene på markedet fått sofistikerte drivlinjer, der vekslingen mellom den elektriske motoren og forbrenningsmotoren skjer nærmest lydløst og trinnløst.

– Styringssystemene til de ladbare hybridene blir stadig smartere med tanke på hvordan flere modeller selv styrer bruken av elmotor og forbrenningsmotor utfra kjørerutens topografi, fartsgrenser og så videre. Summen er et lavt forbruk – og en stadig høyere andel av distansen kjørt elektrisk, sier Tegneby.

AVGIFTSPESSIMIST: Ingenting tilsier at det generelle avgiftsnivået på biler blir lavere, sier, Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge. Foto: Peter Raaum
AVGIFTSPESSIMIST: Ingenting tilsier at det generelle avgiftsnivået på biler blir lavere, sier, Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge. Foto: Peter Raaum

Generasjon 2

Han karakteriserer disse bilene som «generasjon 2» av de ladbare hybridene, med stadig lengre elektrisk rekkevidde og egenskaper som treffer godt i det norske markedet.

– Andelen ladbare hybrider med firehjulsdrift er stadig økende og vi ser fortsatt at det kommer nye modellvarianter til, eksempelvis mindre SUV’er. Utvalget av ladbare hybrider vil fortsette å vokse og være et attraktivt alternativ i stadig flere segmenter, sier han, og nevner en rekke modeller fra ulike produsenter, i ulike segmenter, med en rekkevidde på 45 til 65 km på mer kompakte biler. 

Dette er modeller som for få år siden enten ikke var på markedet, eller som da hadde betydelig kortere elektrisk rekkevidde. Man vil også se at det er de største modellene som får lengst elektrisk rekkevidde, ettersom disse har kapasitet til å ha de største batteriene.

– Du kan nå få opptil 87 km elektrisk rekkevidde i en stor SUV som BMW X5 med sekssylindret motor, og opptil 99 km med en firesylindret dieselmotor fra en annen produsent. Det viser at utvalget stadig bedres, og at det er ulike måter å gjøre dette på, sier Tegneby.

Samtidig mener han at kvaliteten til en ladbar hybrid ikke kun defineres av den elektriske rekkevidden. For BMW står også kjøreopplevelsen i sentrum.

Og de er langt alene om å løfte fram komfort og kjøreopplevelse blant produsentene med ladbare premiumbiler i porteføljen.

Stabiliseres ved 10 mil

Ser vi litt lengre frem i tid, mener BMW at den elektriske rekkevidden til de ladbare hybridene vil stabilisere seg på rundt 100 km.

– Har man et daglig behov for lengre elektrisk rekkevidde enn dette, så er løsning en helelektrisk modell, mener Tegneby.

Samtidig påpeker han at kundene skal ha muligheten til å velge selv, og nevner 3-serie Touring som et godt eksempel. Den tilbys nå med norgesvennlige spesifikasjoner som firehjulsdrift og tilhengerfeste – og enten som ladbar hybrid, eller med bensin- eller dieselmotor under panseret.

Når den helelektriske versjonen av BMW X3 kommer, blir alle fire drivlinjer tilgjengelig. Men den elektriske versjonen leveres kun med tohjulsdrift.

Tegneby har ingen tro på at det generelle avgiftsnivået på biler, uavhengig av drivlinje, vil gå ned i årene fremover.

– Diskusjonen om moms eller delvis moms på elbiler venter stadig på oss, og man kan nok forvente at det også vil medføre en generell økning på avgiftene for andre drivlinjer. Dette er noe man også bør ta i betraktning når man planlegger et bilkjøp noe lengre frem i tid, mener han. 

På spørsmål om hva man skal bytte ut sin «gamle dieselbil» med, er svaret at dette vil være svært individuelt.

– Det er fortsatt rom for både ladbare hybrider og elbiler side om side fremover. Tilgang til hjemmelading, daglig kjøremønster, infrastruktur på lading ved langkjøring er viktige faktorer man bør ta med i denne vurderingen, sier Tegneby.

 

Powered by Labrador CMS