BLIR LADBAR: Volkswagens mest solgte modell globalt var Tiguan (nei, ikke Golf!) i 2019. Senere i år blir den utstyrt med batteripakke og stikkontakt, som seg hør og bør i 2020. Bildet viser Tiguan GTE som konseptbil fra 2016. Foto: Volkswagen AG
BLIR LADBAR: Volkswagens mest solgte modell globalt var Tiguan (nei, ikke Golf!) i 2019. Senere i år blir den utstyrt med batteripakke og stikkontakt, som seg hør og bør i 2020. Bildet viser Tiguan GTE som konseptbil fra 2016. Foto: Volkswagen AG

VW Tiguan kommer i GTE-utgave:

Nå blir VWs bestselger ladbar

Volkswagen har ennå ikke laget en elektrifisert utgave av sin mest solgte modell i 2019. Men nå kommer Tiguan GTE.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Stadig flere populære bilmodeller utstyres med batteripakker for å klare strengere utslippskrav.

 I Kina har Volkswagen lansert en ladbar versjon av SUV-en Tayron. Den kommer ikke til Europa, men det gjør derimot en ny utgave av søstermodellen Tiguan.

Det er ikke lenge siden vi testet en ny generasjon av folkesuven Ford Kuga i ladbar versjon som sannsynligvis blir mest solgte versjon i Norge. Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross, Opel Grandland X og snart Toyota Rav4 er i samme klasse.

Verdens største bilprodusent, Volkswagen, har glimret med sitt fravær i dette selskapet, men nå bekrefter den tyske giganten at det kommer en oppgradert Tiguan i ladbar utgave.

Les også: Hvor mye kan du om Volkswagen-modellene?

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Hybrid drivlinje er klar

Faktisk ble det allerede ved lansering av dagens Tiguan, i 2016, annonsert en ladbar versjon ganske snart, men planene ble lagt på is midt oppe i usikkerheten som rådet i konsernet i kjølvannet av den ferske dieselgate-skandalen.

Men nå er den altså på trappene og den kinesiske versjonen er altså allerede lansert.

Den mellomstore SUV-en er basert på samme MQB-plattformen som den nye Skoda Octavia, som kommer i ladbar utførelse, og vi regner med at drivlinjen blir den samme, uten at VW foreløpig har bekreftet dette.

Uvisst om Norge

Den kommende Tiguan GTE vil i så fall være utstyrt med en batteripakke på 13 kWt, en 1,4-liters bensinmotor som vil samarbeide med en elektrisk motor for å gi en samlet effekt på 245 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter.

Regn da med en akselerasjonstid fra 0 til 100 nede på 6-tallet.

På henvendelse fra Motor sier kommunikasjonssjef hos Volkswagen-importøren Harald A. Møller, Anita Svanes at det er for tidlig å si noe om – og eventuelt når – den kommer til Norge.

 

Powered by Labrador CMS