STADIG FÆRRE: I takt med nedgangen i etterspørsel, kutter bilprodusentene i tilbudet av dieselbiler.
Mot slutten for diesel:
Nå stanser bilprodusentene stadig flere dieselmodeller
Elektrifiserte biler selger nå bedre enn diesel i Europa. Og produsentene svarer med å kutte kraftig i modellutvalget blant dieselbilene.
Salget av nye dieselbiler har vært sterkt fallende her i landet en tid, i stor grad som følge av at elbiler og hybrider har overtatt en dominerende andel av nybilmarkedet.
I 2011 kjøpte tre av fire norske nybilkjøpere dieselbil: Dieselandelen var hele 75,7 prosent, i følge tall fra OFV.
Siden har det bare gått nedover:
40,8 prosent i 2015, 17,7 prosent i 2018 og så langt i år er andelen nybilkjøpere som velger diesel falt til under ti prosent, med en foreløpig bunnotering i oktober: 5,5 prosent.
Også i resten av Europa svekkes dieselbilenes popularitet kraftig. Inntil nylig kom fallet hovedsaklig til fordel for bensinbiler, men nå også til fordel for elektrifiserte biler.
I september ble det for første gang i historien registrert flere elektrifiserte biler (elbiler, ladehybrider og hybrider) enn dieselbiler i Europa, i følge analyseselskapet Jato.
Krymper i Europa
Andelen dieselbiler i det europeiske markedet har falt raskere enn prognosene tilsa:
Fra 31,4 prosent i første halvår 2019 til 27,8 prosent i samme periode i år, ifølge tall fra den europeiske bilindustriforeningen ACEA.
Så rask har utviklingen vært at bare tre modellsegmenter hadde en dieselandel over 50 prosent i første halvår, ned fra fem segmenter i første halvår 2019, viser tallene fra Jato.
Sammenlikning av dieselandel i Europa siste år, per markedssegment
Segment
|
1. halvår 2019
|
1. halvår 2020
|
Småbiler | 10 % | 8 % |
Kompaktbiler | 33 % | 30 % |
Mellomklassen | 57 % | 48 % |
Store biler | 71 % | 58 % |
Luksusbiler | 50 % | 41 % |
Små SUV-er | 25 % | 19 % |
Kompakte SUV-er | 39 % | 33 % |
Mellomstore SUV-er | 62 % | 52 % |
Store SUV-er | 68 % | 57 % |
Kilde: JATO Dynamics
Allerede før tusenårsskiftet var diesel populært i markeder som Østerrike, Belgia og Frankrike takket være avgiftsfordeler og lavere forbruk.
Opp som en diesel-løve ...
Tidlig på 2000-tallet økte interessen for diesel også i andre markeder takket være de nye turbo- og innsprøytningsteknologiene som gjorde dieselmotorer konkurransedyktige på ytelser i tillegg – med drivstofføkonomien som en bonus.
Ikke nok med det:
Økende klimabevissthet gjorde at man fikk øynene opp for dieselbilenes lavere utslipp (sammenlignet med bensinbiler i tilsvarende kategori) og i Norge fikk diesel betydelige avgiftsfordeler fra 2007.
I 2012 utgjorde diesel 90 prosent av Volvo-salget, 81 prosent av BMW-salget og 75 prosent av Mercedes-salget, ifølge Automotive News Europe.
... ned som en skinnfell
I 2015 kom jordskjelvet i form av dieselskandalen som ikke bare rammet Volkswagen, men også avdekket mer omfattende juks med utslippstallene blant store bilprodusenter.
Samtidig førte økt oppmerksomhet om skadevirkningene av dieselmotorenes utslipp i lokalmiljøet til at mange ville forby dieselbiler i tettbygde strøk.
Få år etter at teknologien ble hyllet av myndighetene, ble dieselmotoren plutselig bilindustriens paria.
Uforutsigbarheten dempet iveren etter å fortsette med utviklingen av dieselmotorene for fremtiden.
Faser ut
Nå faser Volvo gradvis ut dieselmodellene fra sitt produktspekter til fordel for ladehybrider og elbil, mens de tyske premium-produsentene elektrifiserer en stadig større del av sine modellutvalg.
Hånd i hånd med nedgangen i etterspørselen går reduksjonen i tilbudet av dieselmodeller fra bilprodusentene, som heller vil bruke ressurser på elektrifisering og digitalisering.
Så å si alle produsenter kutter i modellvariantene som går på diesel.
Senest slo det ned som en bombe at Renault, nest største bilprodusent i Europa etter VW, besluttet å kutte til beinet i dieselvarianter.
Renault har lenge vært blant dem som satset tyngst på diesel.
Faktisk vil de neste år kun ha igjen Mégane med dieselmotor, samtidig som en ny Mégane-modell skal lanseres.
Og dét blir en elbil.
Mindre nytt - mer brukt
For kundene blir der dermed mindre og mindre å velge mellom der ute, noe Autocars oversikt over utviklingen av antall tilbudte dieselmodeller fra en del produsenter i Storbritannia, viser:
Antall dieselvarianter tilbudt i 2015 og i 2020 i Storbritannia:
Merke
|
2015
|
2020
|
BMW | 50 | 41 |
Ford | 38 | 20 |
Hyundai | 16 | 6 |
Mercedes | 31 | 31 |
Mini | 13 | 2 |
Renault | 10 | 1 |
Vauxhall (Opel) | 26 | 10 |
Volkswagen | 45 | 22 |
Volvo | 21 | 8 |
Kilde: Autocar
En konsekvens av dette er selvsagt at de som ønsker en dieselbil i fremtiden vil måtte vende seg i stadig større grad mot bruktmarkedet.
Her i landet er dette svært tydelig allerede:
Diesel er bruktbilkjøpernes prefererte teknologi. Og det er minst fire ganger så mange nordmenn som velger brukt foran nybil. Det vil med andre ord fortsatt bli fylt mye diesel på biltankene i mange år fremover, som saken nedenfor tydelig viser:
Noen merker, som Skoda, VW og Peugeot, selger fortsatt en god del dieselbiler. Her er de fem mest solgte dieselmodellene første halvår 2020:
Topp 5, diesel
Modell
|
Reg. i Europa, H1, 2020
|
1. Skoda Octavia | 37.591 |
2. VW Tiguan | 34.659 |
3. VW Golf | 32.563 |
4. VW Passat | 32.206 |
5. Peugeot 3008 | 31.220 |
Kilde JATO Dynamics
vcvcvc