ELBILLANDET: Norske biler flest går stadig på diesel.

Økt salg av bruktbiler:

Diesel fortsatt konge i elbillandet Norge

Bruktbilsalget går så det gviner – og særlig dieselbiler er det fart i omsetningen av.

Publisert Sist oppdatert

Mens nybilsalget i Norge går ned, går bruktbilsalget opp – med en markant økning i sommer.

Økningen er klart størst for brukte dieselbiler.

Produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein, sier antallet dieselbiler solgt i juli eksempelvis økte med nær 30 prosent, sammenlignet med fjoråret.

Fra 9990 solgte dieselbiler i 2019, til 12.886 i år.

– ­Folk skulle kanskje på bilferie?

– Vi har ikke gjort noen spørreundersøkelse, men vår hypotese er at manglende tilgang på nye biler har gjort at flere har tydd til nyere bruktbiler. Vi ser at det er biler som er inntil fem år gamle som er mest populære. Og siden norgesferie har vært tingen i år, kan det være en årsak til at spesielt diesel vinner fram i bruktmarkedet, uten at vi vet det sikkert.

– Du har sagt at det er interessant at salget av brukte dieselbiler går opp, mens nybilsalget av disse bilene går ned, hva mener du?

– At folk faktisk gjennomfører bilkjøp nå i stedet for vente på en ny elbil som svarer av deres behov. Men nå begynner det vel å løsne litt med flere nye elbilmodeller og også med leveringen av disse, sier Håstein til Motor.

Hybrid er lite attraktivt

Ved inngangen til årets første høstmåned, september, lå det 47 099 bruktbiler til salgs på Finn. 23 057 av disse er dieselbiler, 16 722 bensinbiler, 4044 hybridbiler og 3195 elbiler.

Blant de forskjellige såkalte drivlinjene, er det hybrider som sliter mest med å finne nye eiere.

– Det ser ut som det er treigt marked for disse bilene nå. Mange av hybridene er lansert i nye versjoner med bedre rekkevidde og det gjør disse bruktbilene mindre attraktive.

– Er det noen modeller som peker seg ut?

– VW Passat og BMW X5. Men alle de hybride leasingbilene som leveres tilbake og skal omsettes vil nok få en utfordring i markedet.

Drøm og virkelighet

Når det gjelder hvilke bilmerker som omsettes på FINN ligger Volkswagen på topp, etterfulgt av Toyota, Volvo, BMW og Mercedes-Benz.

– Men søkene forteller en annen historie, for folk søker mest på BMW og Mercedes Benz, med rundt 730.000 søk på hvert merke i juli?

– BMW ligger jevnt og trutt på topp, mens søkene for Mercedes-Benz har steget.

– Så folk kjøper andre biler enn de drømmer om?

– Det har vært inntrykket bestandig. Man sjekker kanskje ut litt dyrere biler enn de man ender opp med. Men så er det også mange som bruker oss nettopp til å drømme seg bort.

Is i magen

Mellom 85 og 90 prosent av eierskiftene av bruktbiler er biler som har ligget på Finn. Schibsteds markedsplass for bruktbiler har ingen reell konkurranse per i dag, med unntak av Facebook, som har tatt noe av markedet.

Finn har også kjøpt seg inn i utfordreren Nettbil, en plattform hvor kun forhandlere byr på bruktbilen din.

Eirik Håstein forteller at omtrent halvparten av annonsører på Finn er privatpersoner, den andre halvparten profesjonelle.

– Mange av de private får henvendelser også fra oppkjøpere når de legger ut bilen sin hos oss. Vi ser at en del biler kjøpes opp og legges ut igjen kort tid etterpå.

– Har da bilene fått en form for profesjonell «hjelp» som har økt verdien?

– Ikke nødvendigvis, uten at vi kan si noe sikkert om det. Men dette handler vel helst om hvor mye is man har i magen som privatperson. Mange vil gjerne ha salget raskt unna.

Folk flest kjører diesel

Det er Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som offisielt registrerer antall eierskifter av bil i Norge.

Antall registreringer av nye biler er per 31. august ned med 19,8 prosent sammenlignet med 2019, mens antall bruktbilsalg, såkalte eierskifter, er på vei opp og økte i juni og juli med hele 27 prosent sammenliknet med 2019. Etter en kraftig dupp i mars og april er antall eierskifter opp 7,0 prosent fra i fjor.

Når det gjelder den generelle bilparken i Norge, så kjører folk flest i Norge diesel.

Enn så lenge.

Ifølge den sist oppdaterte statistikken til Statistisk sentralbyrå (SSB) består den norske bilparken per. 1 mars i år av 1 295 134 dieselbiler, 1 033 036 bensinbiler, 116 042 ladbare hybrider og 110 695 hybrider.

Hybrider tilbyr, med svært få unntak, kombinasjonen bensin og elmotor. Antallet elbiler var 260 292.

Det betyr at det ikke vil gå lang tid før folk flest ikke lenger kjører diesel, med tanke på hvor få nye dieselbiler som selges.