STORE AMBISJONER: Når Toyota kommer med elbiler, blir det ikke for å spille i OBOS-ligaen.
STORE AMBISJONER: Når Toyota kommer med elbiler, blir det ikke for å spille i OBOS-ligaen.

Tar innersvingen på VW og Tesla?

Tror Toyota blir først med superbatteri for elbiler

Ser potensial for dobbel rekkevidde i forhold til dagens elbiler, og fullading på ti minutter.

Publisert Sist oppdatert

Toyota håper å være den første bilprodusenten som lanserer en elektrisk bil med faststoffbatterier, skriver avisa Nikkei Asia.

Bilkonsernet har som mål å ha en prototype klar neste år og håper det deretter ikke skal drøye svært lenge før de er klare for produksjon.

De ser dermed ut til å være godt i rute på vei mot en annonsert elbil-revolusjon, der Toyota regner med å være rustet til å utfordre dagens ledere i elbilmarkedet.

Utad har riktignok Toyota skyndet seg langsomt, og nøyd seg med lederposisjoner innen hybridteknologi og hydrogenbil.

OL-målet sprakk

De vil allikevel ikke være fullt så tidlig ute som de håpet for et drøyt år siden. Sist sommer uttalte nemlig en av topplederne i Toyota, Shigeki Terashi, at han hadde tro på at en prototype ville stå klar til de olympiske lekene i 2020.

Men verken lekene eller bilen kom som planlagt…

Toyota har imidlertid tidligere annonsert at de har et kjørbart konseptkjøretøy klart, der de tester teknologien med prototyper på battericeller med fast elektrolytt.

Faststoffbatterier, når de kommer til det stadiet at de kan produseres i stor skala til en akseptabel kostnad, vil ha flere fordeler.

Doble rekkevidden

Blant disse er ikke minst en betydelig større energitetthet enn den dagens litiumion-batterier har. Det gjør at man kan få mer kompakte batterier og/eller øke rekkevidden betraktelig.

Batterikjemien i faststoffbatteriene er dessuten vesentlig mindre brannfarlige enn den i litiumionbatterier med flytende elektrolytt.

Toyota forventer ifølge rapporten at elbiler drevet av faststoffbatterier vil kunne få mer enn dobbel rekkevidde sammenlignet med biler som bruker dagens litiumion-batterikjemi.

Det skal også bli mulig å fullade batteriet på bare ti minutter, ifølge rapporten. Det er en tredjedel raskere enn det som ble meldt fra den kanten så sent som i sommer.

Øker tempoet

Tidsplanen som presenteres i rapporten, er også åpenbart akselerert i forhold til den som ble presentert av Toyota-toppsjefen så sent som i sommer.

I et intervju med Automotive News i juli sa Keiji Kaita, konserndirektør for Toyotas drivlinjedivisjon, at begrenset produksjon av faststoffbatterier vil starte i 2025.

Toyota skal per i dag ha over 1000 patenter relatert til faststoffbatterier.

Det ligger an til å bli et spennende løp mellom VW og Toyota. Det er bare få dager siden Volkswagens partner QuantumScape annonserte et stort gjennombrudd på veien mot storskala-produksjon av faststoffbatterier for elbiler.

Tesla er offisielt ikke på faststoff-sporet. Der konsentrerer man seg om kontinuerlig forbedring av dagens teknologi i stor skala, blant annet med stor batteriproduksjon ved den nye fabrikken i Tyskland.

Det vil selvsagt ikke forhindre selskapet i å inngå de nødvendige partnerskapene når den tid kommer, dersom teknologiutviklingen skulle tilsi det.

Gjør klar til produksjon

Toyota ser ut til å ligge ganske langt foran andre japanske bilprodusenter. Mens Nissan planlegger ikke å starte testing av faststoffbatterier på vei før 2028, ifølge rapporten, ser det ut til at Japans underleverandører til bilindustrien gjør seg klar til produksjon.

Det betyr i praksis at teknologien omsider vil brukes også utenfor laboratoriene.

Mitsui Mining and Smelting (også kjent som Mitsui Kinzoku) vil bygge et pilotanlegg for å lage elektrolytt for faststoffbatterier, heter det i rapporten fra Nikkei Asia.

Anlegget vil kunne produsere «dusinvis av tonn» med solid elektrolytt fra neste år, nok til å dekke etterspørselen etter prototyper, ifølge rapporten.

Powered by Labrador CMS