Pris Executive: Ca. 540.000 kroner (19 tommers dekk)
Pris Premium: Ca. 600.000 kroner (20 tommers dekk, panoramatak, head-up-display og ekte skinn i setene).
Lengde/bredde/høyde (mm): 4975/1885/1480.
Vekt: 2415 kg.
Bakkeklaring: 15 cm.
Toppfart: 175 km/t.
0-100 km/t: 9,2 sekunder.
Maks systemeffekt (kW/hk): 128/174.
Tank-kapasitet: 5,6 kg.
Rekkevidde: 650 km.
Andre generasjon Toyota Mirai har høstet fortjent oppmerksomhet for et designløft:
Det som ble lansert i 2014 som et første forsøk med denne nullutslippsteknologien, kommer nå et i design som leder tankene til det lekreste av Lexus-linjer.
Samtidig lover Toyota at ikke bare kraft og rekkevidde er forbedret, også utslippsregnskapet ser finere ut.
Hydrogenbiler slipper ikke ut eksos, bare vann – som er så rent at det faktisk kan drikkes, i følge bilprodusentene. Nå er det tatt ett hakk lengre.
«Minus-utslippsbil»
– Dette er ikke lenger en nullutslippsbil, nå kaller vi det en minus-utslippsbil, sier Ryo Shimizu, en av sjefingeniørene for den nye Mirai-modellen, i en videopresentasjon.
– Luftfilteret på denne bilen er så effektivt det renser luften. Denne bilen slipper ut renere luft enn den tar inn, og du kan følge i displayet på dashbordet hvor mye luft den faktisk renser, ifølge Shimizu.
Men det skal legges til:
Regnestykket som viser hvor mange kilo luft bilen har renset på sin ferd gjennom gatene, tar ikke hensyn til miljøavtrykket fra produksjonen – verken av selve bilen, eller av hydrogenet du fyller på tanken.
Annonse
Utslippsfritt?
For selv om hydrogenbiler i prinsippet ikke har utslipp, så vil måten hydrogenet er produsert på ha stor betydning for miljøregnestykket.
Den vanligste og billigste metoden for produksjon av hydrogen er reformering fra kull, olje eller naturgass. Og det forurenser.
Men det kan produseres utslippsfritt – ved elektrolyse, eller ved at CO2 skilles ut og lagres.
Relevant?
Debatten har tidvis gått ganske intenst om hvor relevant hydrogen er som del av løsningen for lavere utslipp fra verdens bilpark.
Huyndai og Toyota har investert tungt med tro på at det kan være effektivt, og med nye Mirai trapper Toyota produksjonen kraftig opp.
– Når vi nå tror vi kan selge ti ganger så mange hydrogenbiler som før, så er ikke det bare fordi vi lager en mer attraktiv bil, men også utfra en vurdering av oppmerksomheten rundt denne teknologien. Vi ser et veldig momentum for hydrogenbiler globalt, sier Vincent Dewaersegger, leder for produktkommunikasjon i Toyota Motor Europa.
– Og vi tror denne Mirai-modellen vil bli veldig suksessrik, legger han til.
Toyota er nå vesentlig mer offensive i omtalen av sitt hydrogenprosjekt enn selskapet har vært tidligere. Det skyldes ikke bare oppmerksomheten som Dewaersegger viser til.
Men også produktet de har å lokke med.
– Vi har ønsket å lage en bil som folk vil kjøpe på grunn av dens kvaliteter som bil, ikke fordi det er en hydrogenbil, sier sjefingeniør Yoshikazu Tanaka. Sammen med kollegene lister han opp fire områder hvor Mirai har gjennomgått kraftige forbedringer:
Bilen er redesignet helt fra grunnen. Endret plassering og størrelse på hydrogentanker og brenselscellestakk gjør at Mirai nå har en romsligere kupé med fem seter (fire før).
Mirai-generasjon 2 kommer med bakhjulstrekk. Bilen er lavere enn før, og har nå en 50-50-fordeling av vekt på de to akslingene. Det lave tyngdepunktet skal gjøre kjørefølelsen bedre, lover Toyota.
Mirai er lagd på Lexus-plattformen GA-L, noe som ikke bare har åpnet for Lexus-referansen i utseendet, men også demper støyen. Ifølge Toyota er bilen så stillegående at den kommer med mulighet for å skru på kunstig lyd.
Med 0-100 km/t på 9,4 sekunder kommer du ikke først ut av krysset, men 30 prosent forbedret rekkevidde gjør at du skal kunne kjøre 650 km på én tank.
PS: Motor har ikke prøvekjørt eller testet nye Mirai, men er lovet mulighet for det i løpet av første kvartal 2021.