POP: Av de ikke-elektriske bilene, er Yaris Cross en av de mest populære.

Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)

Nå blir den for alvor truet av elbilene

Nå kommer de små elbilene med både firehjulsdrift og bedre hengervekt. Da mister Toyota sin unike posisjon i klassen.

Publisert Sist oppdatert

Toyota Yaris Cross

  • Pris fra–til: 384.000–506.000 (ekskl. omkostninger).
  • Pris testbil (Executive bi-tone): 506.000 (ekskl. omkostninger).
  • Drivlinje: 3-sylindret 1,5 liter bensinmotor pluss batterielektrisk motor. Systemeffekt: 116 hk./257 Nm. Firehjulsdrift, trinnløs automat.
  • Forbruk (WLTP): 0,5 l/mil.
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 11,8 sek.
  • Toppfart: 170 km/t.
  • Vekt: 1360 kg. Nyttelast: 400 kg.
  • Dekkdimensjon: 215/50R18
  • Bagasjerom: 320 liter. Hengervekt: 750 kg.
  • Lengde: 416 cm. Bredde: 177 cm. Høyde: 160 cm. Bakkeklaring: 17 cm.
  • Sikkerhetstest Euro NCAP: 5 stjerner – se video nederst i saken.
  • Konkurrenter: Suzuki Vitara og Suzuki S-Cross.

Firehjulsdrift og anerkjent Toyota-kvalitet er de to viktigste grunnene til å kjøpe denne. Den tredje, er at du slipper å tenke på rekkevidde og lading. Yaris Cross er herlig befriende og ukomplisert med sine gjennomtestede og velfungerende løsninger.

Morsom

Men den oppleves også gammeldag, spesielt innvendig. Med vårt avgiftssystem blir den fort 200.000 dyrere enn konkurrentene! Da får du til gjengjeld firehjulsdrift som alltid hjelper til fra start – og videre opp til 70 km/t. etter behov. Bilen ser litt høy og styltete ut, men er overraskende morsom å kjøre, selv om kombinasjonen av trinnløs girkasse og liten bensinmotor gir mye motorstøy. 

Toyota Yaris Cross

68 poeng

En bra utstyrt Yaris Cross med firehjulsdrift koster nå en halv million. Det er en sum som ikke lenger kan forsvares av merkevaren Toyota. Men fortsatt er det mange som ikke vil ha elbil, og da er dette et solid valg.

Komfort 5/10

Behagelig sittestilling for sjåfør, trangt for voksne bak. Svært lettkjørt. Stabil og trygg på landevei, kvikk og oversiktlig i byen. Mye motorstøy på grunn av den trinnløse girkassa og lave effekten som gjør at motoren hele tiden må piskes. Elbilenes vekst gjør den veldig akterutseilt.

Design 5/10

Typisk Toyota-design, med vinkler, kanter og kontraster. Mye skal inn på liten plass. Interiørmessig ganske lik lillebror Yaris, men noen interiørdetaljer har gjort det hele litt kjedeligere, merkelig nok. Gir et litt tøft inntrykk, men spesielt innvendig framstår den nå veldig gammeldags.

Kjøreegenskaper 8/10

Fornuft og framkommelighet er første prioritet, men bilen har absolutt et oppsett som inviterer til litt moro. Det låter ganske sportslig fra tresylinderen, men den trinnløse girkassa og de 116 hestene struper all entusiasme. Her savner vi manuelt gir, det hadde gitt mer god, gammeldags kjøreglede.

Miljø og forbruk 7/10

Vurdert mot andre biler med forbrenningsmotor, er både utslipp og forbruk lavt. Men nå konkurrerer den mot stadig flere elbiler, og da blir konkurransen en annen. Det velfungerende hybridsystemet gir forbruk på under 0,5 på mila ved normal kjøring.

Utstyr 7/10

Utstyrsversjonen Active Tech gir deg det meste – som LED Matrix frontlys, varme i rattet, park-sensor foran og bak, ryggekamera, nøkkelfritt system og 17-toms alufelger. Legger vi til metallic og vinterhjul, så er ekstrautstyr i praksis hengerfeste og diverse bagasjeromstilbehør.

Praktisk 7/10

Preges av funksjonalitet, gjennomarbeidede løsninger og praktiske materialer. Nye elbiler i samme størrelse får imidlertid bedre bagasjeplass og – ikke minst – muligheten til å trekke henger med høyere vekt, ref. Volvo EX30 og Smart#1. Når de i tillegg har firehjulsdrift, så blir konkurransen hard.

Pris 5/10

Dyreste versjon med firehjulsdrift koster langt over en halv million, inkludert vinterhjul, hengerfeste og metallic. Solid utstyrte Active Tech havner også oppunder en halv million med høyst nødvendige tilvalg, men er nok det beste kjøpet – enten man velger forhjulstrekk eller firehjulsdrift.

Driftskostnader 9/10

Toyotas merkevare er langt på vei skapt av høy driftssikkerhet og få feil. Lavt forbruk er også en viktig del av totalen. Hovedservice hver 30.000 km. eller hvert 2. år/mellomservice 15.000 km./1 år.

Sikkerhet 8/10

Yaris Cross fikk fem av fem stjerner i Euro NCAP, men kravene er skjerpet siden den gang. Uansett høy score i alle disipliner, og en generelt sikker bil. Spesielt 81 av 100 prosent i kategorien førerstøttesystemer er bra. Adaptiv fartsholder og LED Matrix-lys fungerer trygt.

Annenhåndsverdi 7/10

Toyota er noe av det enkleste å selge brukt – og tryggeste å kjøpe. Det gir forutsigbare priser i øvre sjikt i segmentene. Men elbilenes kraftige vekst skaper uro i rekkene, og man må nå ta høyde for større prisfall enn man er vant til for en Toyota.

Styringen er presis og direkte. Sammen med firehjulsdriften, gir det en særdeles trygg vinterbil. Setekomforten er svært bra foran, men bak er det trangt og mørkt. 

Det er en drøy pris for utgående teknologi, men vi forstår godt hvorfor denne fortsatt selger.

  • Poengene i denne testen er oppdatert 12. mars 2024. Det samme er teksten fram til hit. Resten av testen ble publisert i desember 2021.

Du blir kanskje ikke hodestups forelsket i en Toyota, men det ble du kanskje heller ikke i din mest lojale kamerat?

Den store forelskelsen blekner, kanskje forsvinner den helt. Men et solid vennskap vokser. Og uten at vi skal personliggjøre biler altfor mye, så ser vi en slags parallell i en Yaris Cross. Ja, nesten i en hvilken som helst Toyota.

På papiret er det kanskje ikke så mye som frister, med mindre du har hatt en Toyota før - eller lest deg opp på Toyotas tetplasseringer i eierundersøkelser verden over.

Uslåelig

Men ingen av disse faktorene får pulsen til å øke. Det er noe annet med heftig design, overskudd av hestekrefter eller grensesprengende teknologi. Toyota har i øyeblikket ingen ting av dette.

Men de har mye annet. Over tid er Toyota bortimot uslåelig på ukomplisert eierskap og hverdagslig funksjonalitet.

Og etter et år som stort sett har gått med til testing av elbiler, innrømmer vi gjerne hvor befriende deilig det var å leve med en Toyota en ukes tid. Den oppførte seg som et harmonisk familiemedlem, en som ville alle det beste og som bidro i det daglige.

Opprørsk tenåring

Ikke som en opprørsk tenåring som nektet å koble seg fra ladeboksen, som sprutet ut sin vrede i form av lysende varsellamper og en kakofoni av lyder, og som slett ikke kunne garantere å rekke hjem fra ett eller annet sted der ute i kulda.

LITT RAV4: Hekken er bred og muskuløs, og den kan minne om en større RAV4. Det er mye designelelementer som skal inn på små dimensjoner, og det er ulike oppfatninger om resultatet.

I en tid da du trolig får opp en eller annen helelektrisk bilmodell som første treff hvis du googler «barnesykdommer», framstår Toyotas kvaliteter som viktigere enn noen gang.

Må ha ledning

Men utviklingen går fort. For noen år siden ville Yaris Cross vært en ypperlig bil for mange. Nå er det en bil for ganske få. For selv ikke hybridpionérene i Toyota kan trekke ledningen ut av bilmarkedet. De må derimot plugge seg inn, som de med hell har gjort med ladehybriden av RAV4.

Og snart kommer det flere. Toyota skal lansere 30 biler med ledning de neste åtte årene.

Men er det en produsent som kan klare å selge biler på det norske markedet uten ledning de nærmeste årene, så er det Toyota. Salgstallene for 2021 er i hvert fall en god indikator.

Flest med firehjulsdrift

Der er det stort sett elbiler, noen ladehybrider – og resten Toyota med tradisjonelle hybridløsninger.

Du kan få Yaris Cross med firehjulsdrift. Det er primært det som gjør den interessant, noe som også gjenspeiles i bestillingene Toyota har fått. Rundt 90 prosent velger denne.

KJEDELIGERE: Instrumentpanelet har fått noen detaljer som skiller det fra den mindre Yarisen, og resultatet er ikke blitt bedre, etter vår oppfatning. Plastinnfellingene i rattet gir iskalde partier når rattet varmes opp.

Liker å høre

Basis er Yarisen vi kjenner fra før. På utsiden er likevel familielikheten minimal. Designerne har virkelig boltret seg med eksteriøret. Her er det store skjermbuer i svart kontrastfarge, ny front og ny hekk, nytt lyktedesign og diverse SUV-effekter.

Den brede bakluken og de smale lyktebåndene kan lure deg til å tro at det er en langt større RAV4 som ligger foran deg. Det er sikkert en illusjon Toyota-designerne liker å høre om.

10 cm høyere

Akselavstanden er lik på Yaris og Yaris Cross. Ellers er vår testbil nesten 10 centimeter høyere og hele 24 centimeter lengre. Det merkes best i bagasjerommet. Yaris Cross har 397 liters bagasjevolum, mot 286 i vanlige Yaris. Men: Dette gjelder de sammenliknbare versjonene med tohjulstrekk.

FOR BARN: I baksetene merker man at dette er en småbil. Men for barn er det helt ok å tilbringe tid her, spesielt om bilen er utstyrt med glasstak.

Tradisjonell

Velger du modellen med firehjulstrekk, så går bunnen av bagasjerommet bort til ytterligere noen komponenter. Da er det 320 liter igjen.

Innvendig er det enklere å se slektskapet med dagens Yaris, selv om instrumenteringen er satt opp med litt andre klokker, og selve instrumenthuset har en mer tradisjonell utforming.

Først ute

Også her likner den mer på RAV4 enn Yaris. Eller sagt på annen måte: Den er nok blitt litt kjedeligere. Ellers er dørsidene, girspaken, den store skjermen i midten og resten av instrumentpanelet som på Yaris.

Bilen leveres med et splitter nytt multimediasystem, inkludert en oppgradert navigasjon. Yaris Cross er først ute med denne nyheten som etter hvert vil komme på alle modellene.

OK PLASS: Til småbil å være er 320 liter bagasjeplass greit. Modellen med forhjulstrekk har ytterligere plass under gulvet. Gjennomlastingsluke er viktig for mange.

Beholde det gamle

Toyota i Norge har derimot tatt en beslutning om å beholde det gamle oppsettet inntil videre. 

De kan ikke garantere fullverdig funksjonalitet under norske forhold og ønsker å basere seg på erfaringene andre markeder nå får.

Mer moderne

Det er selvfølgelig et stort minus at dette ikke er tilrettelagt for norske kunder.

 Toyota trenger absolutt mer moderne løsninger enn de tilbyr i dag. Samtidig er vi overbevist om at en typisk Toyota-kunde heller vil ha et system som fungerer best mulig, framfor et system med litt kjappere respons eller litt flere funksjoner som likevel ikke brukes.

ATTRAKTIV: Gresset er nok litt grønnere for en Yaris Cross på markeder som ikke har kommet like langt i elektrifiseringen som oss i Norge. Men også her hjemme vil modellen glede sine eiere med tradisjonelle Toyota-kvaliteter.

Lett å betjene

Kjørestillingen er særdeles god. Setene vil passe de fleste, oversikten til alle sider er bedre enn på de fleste biler i samme størrelse, og rattet er både elegant og behagelig. Rattfunksjonene er også lette å betjene.

Rattet kan varmes opp, men du kan ikke unngå å komme borti de iskalde plastinnfellingene i rattet, og da går det mer grøss enn varme gjennom kroppen.

Ikke viktig nok

Det er sånne saker vi aldri slutter å forundre oss over. 

Bilene testes i årevis før de kommer på markedet, i ørkenlandskap og på iskalde vidder, på baner og i vindtunneler. 

Men skikkelig varme i rattet – nei, der kom de japanske ingeniørene dessverre til kort denne gangen.

Men det handler nok bare om at rattvarme ikke er viktig nok på de store volummarkedene til Toyota.

KJØREPROGRAM: Yaris Cross med firehjulsdrift har stort sett forhjulstrekk, men bakhjulene som drives av en elektrisk motor, kobles på etter behov. Ulike kjøreprogrammer kan bidra ytterligere til framkommeligheten.

Paradeøvelse

Yaris Cross er svært lettkjørt, i god Toyota-tradisjon. Du trekker den tradisjonelle girspaken til Drive, og bilen beveger seg vennlig, stabilt og rykkefritt. 

Det siste er paradeøvelsen til den trinnløse girkassa.

Alt av primærfunksjoner sitter der du forventer, de øvrige funksjonene læres fort. Det betyr blant annet at du må lære deg hvor knappene til rattvarmen og det adaptive fjernlyset sitter.

På klassisk klønete vis har Toyota plassert disse til venstre under rattet.

Gammeldags

Toyotas motorteknologi er alltid et tema. Den lille tresylindrede motoren i kombinasjon med den trinnløse automaten, sender oss ganske mange år tilbake i tid.

Med beskjedne 116 hester i en såpass tung bil (1360 kilo), må girkassa jobbe mer eller mindre kontinuerlig.

Mest driftsikkert

Det er heller ikke plass til mye støyisolasjon i en liten bil. Dermed blir man hele tiden påminnet om den karakteristiske unoten til automatkassa når den pisker motoren opp i turtall lenge før kreftene kommer.

Men igjen: Kombinasjonen av motor og girkasse er trolig det mest driftsikre du finner på markedet.

Lavere støy

Støynivået fra underlaget varierer, avhengig av asfaltkvalitet. Altså som på småbiler flest, der støyisolasjon tar plass og øker vekta. 

Er man opptatt av støy, og spesielt de vemmelige frekvensene, så bør man ta en lang testtur med sommerdekk på grovere asfalt. 

Men på piggfrie vinterdekk er støynivået bedre enn i en vanlig Yaris.

Opplagte fordeler

Yaris Cross kommer for sent på det norske markedet. Noen i Toyota burde tenkt denne tanken tidligere. Men skal du ha bil uten ledning – og de opplagte fordelene det faktisk medfører – så får du neppe en bedre bil enn dette.

Under kan du se videoen fra Euro NCAP-testen – og du kan lese om testen her.