KOMPAKT: Suzuki Vitara er mye SUV på små flater. Kortest i testen av små firehjulstrekkere med sine 417 centimeter, men med god plassutnyttelse. Foto: Tomm W. Christiansen
Test: Suzuki Vitara (bensin)
Lett å like
Vi forventet ingen overraskelser fra en produsent som i årevis har skreddersydd små firehjulstrekkere til et norsk publikum. Men der tok vi feil.
Ganske så snusfornuftige Vitara leveres med en bensinmotor på 140 hk. koblet til en sekstrinns automatkasse. Vi ble imponert over konstruksjonen som allerede har sittet i storebror SX4 S-cross en tid.
Kombinasjonen er myk, stillegående og harmonisk under vanlig kjøring – og full av krefter hvis du skal forbi en trailer eller ut av et akselerasjonsfelt.
Nydelig støysvak motor og girkasse. Oversiktlig i byen og stabil på landeveien. Lite dekkstøy på piggfrie vinterdekk. Gode seter foran, enkel å gå inn og ut av. Barn sitter bra bak, men for voksne blir det slitsomt mye vinkel i beina. Minus for utydelig rød belysning av sekundærfuksjoner i instrumentpanelet.
Design
5/10
Mange SUV-elementer skal inn på lite plass, da blir det fort ganske uharmonisk. Det starter lovende med en muskuløs front, men ender i en kort og tafatt hekk. Interiørmessig henger Suzuki fortsatt igjen, og materialkvaliteten – spesielt i dørene – er fra en svunnen tid.
Kjøreegenskaper
7/10
Motor og girkasse viser seg gjerne fra en annen side når svingene blir krappere og sjåføren litt aktiv. Bilen føles rett og slett litt leken, litt mer småbil enn de to andre i testen. Man merker hvor grensene går hvis man presser den. Framstår som trygg og forutsigbar.
Miljø og forbruk
5/10
Gjennomsnittsforbruk på 0,85 liter på mila under vår ganske tøffe testperiode. Du kan komme lavere med et litt penere kjøremønster, men tallet er uansett ikke spesielt pent. Subaru XV med sterkere motor og en annen type automat, kommer bedre ut.
Utstyr
9/10
En slags paradegren for Suzuki. Bilene har alltid hatt relevant og ganske rimelig utstyr for det norske markedet, og «Norgespakken» er blitt et begrep. Vi anbefaler en topp utstyrt versjon. Da får du blant annet soltak og delskinn som litt luksus i tillegg til sikkerhetsfunksjonene.
Praktisk
6/10
Bagasjerommet er kvadratisk og lettlastet og rommer 375 liter. Men mangler gjennomlastningsluke og er bare delbart 60/40. Bilens form og høyde gjør den både oversiktlig og lett å gå inn og ut av. Bruksvennlig interiør, alt er enkelt å betjene.
Pris
6/10
Startpris på rundt 354.000 (inkl. omkostninger) for 112 hk. bensin, manuelt gir og selvsagt firehjulstrekk. For 50.000 mer får du 140 hk. bensin og automat og en utstyrspakke i god Suzuki-tradisjon med rikt og relevant innhold for norske forhold. Her får du mest igjen for pengene ved å gå for det dyreste.
Driftskostnader
7/10
Serviceintervall på 1 år/15 000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Normale servicepriser, men hyppigere servicebesøk (korte service-intervaller) gjør at Vitara legger seg mellom Duster og Subaru XV på vedlikeholdskostnader. Oppgitt forbruk på 0,63 stemmer dårlig med vårt testforbruk: 0,85.
Sikkerhet
7/10
Fikk fem av fem stjerner da den ble testet av EuroNCAP i 2017. Høy score på beskyttelse av voksne og barn. I høyeste utstyrsnivå får du blant annet kollisjonsvarsler, blindsonevarsler, adaptiv cruisekontroll og filassistent
Annenhåndsverdi
7/10
Vil ha et tilsvarende verdifall som konkurrenten Subaru XV, som begge har et godt rennommé i det norske annenhåndsmarkedet. Mye relevant utstyr tilpasset norske brukere og dokumentert kvalitet gjør dette til en populær bruktbil.
Ja, det finnes hakket mer avanserte konstruksjoner med færre sylindre, flere gir og lavere vekt.
Og trolig lavere forbruk. Det er ikke Vitara-motorens store styrke.
Men vi mener de øvrige egenskapene er verdt noen ekstra kroner ved pumpene.
Holder vi oss til denne testen, så snakker vi om et par divisjoners avstand ned til Subaru XVs masete og bråkete boxermotor og trinnløse automat.
Vitaras drivlinje framstår også langt mer sofistikert enn i vesentlig dyrere biler Motor har testet det siste året. Spesielt lyddempingen er meget bra.
Under normal landeveiskjøring høres bare litt lun during når girkassa veksler et hakk ned.
Men det er et stort minus at det ikke er lys eller indikatorer rundt selve girspaken som viser hvilket gir du velger. Det er kun displayet på instrumentpanelet som viser dette.
Ellers består Vitara av grunnleggende god og robust teknikk under et karosseri som designmessig lider av at alskens SUV-elementer skal inn på drøye fire meter.
Til Vitaras forsvar skal det sies at dette faktisk er en SUV i tradisjonell forstand, høybygd og med firehjulstrekk.
Men spesielt lekkert er det ikke. Kanskje et sted mellom den ganske snertne lillebroren Swift og den ganske så uelegante storebroren SX4 S-cross.
Inntrykket forsterkes inne i bilen. Det er høy funksjonalitet, men lav kvalitetsfølelse. Hendlene til blinklys og vinduspusser dirrer når du tar i dem, og dørpanelene forskyver seg når du bruker den elektriske vindusheisen.
Hvis Subaru XV ligger noen divisjoner under i kategorien motor/girkasse, så er konkurranseforholdet snudd her.
I de øvrige kategoriene leverer Vitara jevnt solid. Den faller aldri igjennom, men står heller aldri fram med noe ekstraordinært.
Det er en bil det er lett å like og lett å leve med.
Slik tester vi:
Motors testlag består av Motors journalister og eksperter fra NAF. Alle testerne kjører alle bilene over tid for å få et best mulig inntrykk av bilenes praktiske egenskaper i daglig bruk.
I tillegg til forbruksmålinger i omfattende by- og landeveiskjøring, gjør vi egne målinger av bremse- lengder, akselerasjon og støy.
Du finner flere av Motors tester med ytterligere testdata på motor.no/biltester.