OPEL-EGENART: Selv om mye av innmaten i nye Astra er kjent fra blant annet Peugeot, har den et helt eget utseende.
OPEL-EGENART: Selv om mye av innmaten i nye Astra er kjent fra blant annet Peugeot, har den et helt eget utseende.

Ny Opel Astra kan komme som elbil:

Ny generasjon av Opels Golf-rival elektrifiseres

Opel Astra har kjempet mot de beste i Golf-klassen: Peugeots 300-serie, Ford-ene Escort og Focus, pluss mesteren selv, VW Golf. Nå kommer enda en ny generasjon Astra.

Publisert Sist oppdatert

Astra etterfulgte Opel Kadett og ble en av de virkelige bestselgerne i denne modellklassen i kamp med Renault 19/Mégane, Peugeot 306/307/308 og Ford Escort/Focus.

Nå kommer en ny generasjon – med Opels nye, slående frontdesign, kalt Vizor. Vi har sett den på elbilen Mokka-e og den er kommet på de nye versjonene av de to SUV-ene Grandland X og Crossland X.

Nye Opel Astra kommer først som femdørs kombi med mer plass enn forgjengeren. Med en lengde på 437,4 centimeter og en bredde på 186 centimeter er den midt i kompaktsegmentet.

Senere følger også stasjonsvognvarianten: Astra Sports Tourer.

Takket være svært korte overheng, er akselavstanden økt med 13 millimeter til 267,5 centimeter. Med 422 liter skal bagasjevolumet være bedre enn i VW Golf.

Deler plattform med Peugeot

Bilen er basert på den fleksible multienergiplattformen til PSA-gruppen (Peugeot/Citroën/DS/Opel), ved navn EMP2 – som blant annet det helt ferske konsernsøskenet Peugeot 308.

Det betyr også at den, som det vi skje med nye 308, kan komme i en batterielektrisk versjon. Opel, som skal bli helelektrisk fra 2028 har ikke bekreftet det ennå, men vi anser det som sannsynlig.

Men den nye generasjonen Astra er fortsatt designet og utviklet Rüsselsheim, Opels hjemby, der bilen også produseres.

Astra lanseres fra start med to hybridversjoner, som er det som er aktuelt for Norge: En med 180 og en med 225 hestekrefter - begge i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse.

Ladehybriden med mest effekt har en drivlinje vi har testet tidligere, i konsernfetter Citroën C5 Aircross, som har en elektrisk rekkevidde i overkant av fem mil.

Opp mot seks mil rekkevidde?

Nye Peugeot 308 tilbyr de samme variantene som Opel: 180 og 225 hk. Opel har ikke fått typegodkjent nye Astra ennå, og oppgir derfor ingen elektrisk rekkevidde. Imidlertid bør de ligge svært nær dem Peugeot oppgir, som er henholdsvis 59 og 60 km.

– Med nye Astra fortsetter Opel å demokratisere teknologi som er nyttig for folk flest. Astra har vært med på å definere kompaktklassen gjennom mange år. Nå gleder vi oss til at den får den elektrifiseringen den fortjener, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKJERMER OG KNAPPER:</span> I Astra kombineres de to 10-tommers skjermene i den digitale cockpit-teknologien med fysiske knapper for vanlige betjeningselementer. Nye Astra neste generasjon Pure Panel, som gir bilen den tidsriktig horisontale og heldigitale flaten vi ser på bildet.
SKJERMER OG KNAPPER: I Astra kombineres de to 10-tommers skjermene i den digitale cockpit-teknologien med fysiske knapper for vanlige betjeningselementer. Nye Astra neste generasjon Pure Panel, som gir bilen den tidsriktig horisontale og heldigitale flaten vi ser på bildet.

I salg til høsten

Nye Astra skal presenteres for norske kunder til høsten, da det vil åpnes for bestilling. De første bilene vil leveres til kundene på nyåret.

Men hva slags salgspotensial har bilen i elbillandet Norge?

– Slik markedssituasjonen er nå, er det veldig vanskelig å si, men vi ser at det fortsatt er interesse der ute for hybridene, sier Stein Pettersen, som er PR og informasjonssjef PSA Norge -Citroën og Opel.

– Mye vil avhenge av hva som skjer med bilavgiftene til høsten - og det er stortingsvalg i år. Det er for mye usikkerhet til å ha tydelige salgsmål. For eksempel, blir det merverdiavgift på elbiler - og hva skjer da med ladbare hybrider? Det er ting vi ikke kan vite ennå, legger Pettersen til.