I forbindelse med lanseringen av nye Peugeot 308 i forkant av påsken, skrev flere internasjonale medier at den franske Golf-rivalen også vil komme som ren elbil.
Men ikke før i 2023.
Omtrent samtidig vil også nye Opel Astra fra samme konsern lanseres med den samme teknologien.
Golf kom som elbil til Norge allerede våren 2014, etter at den ble lansert i 2013. I fjor vinter ble den faset ut til fordel for ID.3.
Det betyr at også Volkswagens dedikerte elbil vil ha vært nærmere tre år på markedet innen Peugeot og Opel kommer med elektrifiserte versjoner av modeller med forbrenningsmotor.
Ny sammenslutning
Det tenkes med andre ord ganske ulikt hos tyske Volkswagen og fransk-italiensk-amerikanske Stellantis – som fra og med januar i år er en sammenslutning av PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) og Fiat Chrysler (Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia og Abarth).
Annonse
Alle typer motor
Mens Volkswagen-konsernet lanserer en rekke modeller spesiallaget for batterielektrisk drift, holder Stellantis seg til en filosofi der modellene er konstruert for alle typer motorisering:
Batteriet på 12,4 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde på 60 km for den minste motoren og 59 km for den største.
308 blir den første modellen med Peugeots nye logo – et skjold med et majestetisk løvehode. Sammenliknet med nåværende 308, blir den nye 11 cm lengre enn dagens. Akselavstanden er økt med 5,5 cm og høyden redusert med 2 cm.