NYKOMMER: Peugeot 308 har fått et friskere design og nye motorer.
NYKOMMER: Peugeot 308 har fått et friskere design og nye motorer.

Nye Peugeot 308:

Blir helelektrisk 10 år etter erkerivalen

Volkswagen Golf ble helelektrisk i 2013. Peugeot 308 blir det i 2023. To av verdens største bilprodusenter tenker høyst ulikt.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med lanseringen av nye Peugeot 308 i forkant av påsken, skrev flere internasjonale medier at den franske Golf-rivalen også vil komme som ren elbil.

Men ikke før i 2023.

Omtrent samtidig vil også nye Opel Astra fra samme konsern lanseres med den samme teknologien.

Golf kom som elbil til Norge allerede våren 2014, etter at den ble lansert i 2013. I fjor vinter ble den faset ut til fordel for ID.3.

Det betyr at også Volkswagens dedikerte elbil vil ha vært nærmere tre år på markedet innen Peugeot og Opel kommer med elektrifiserte versjoner av modeller med forbrenningsmotor.

Ny sammenslutning

Det tenkes med andre ord ganske ulikt hos tyske Volkswagen og fransk-italiensk-amerikanske Stellantis – som fra og med januar i år er en sammenslutning av PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) og Fiat Chrysler (Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Lancia og Abarth).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">STØRRE:</span> Formen er velkjent fra nåværende utgave av 308, men nykommeren har både større akselavstand og totallengde, men lavere høyde.
STØRRE: Formen er velkjent fra nåværende utgave av 308, men nykommeren har både større akselavstand og totallengde, men lavere høyde.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FAVORITT:</span> Motor har gitt interiøret i siste generasjoner Peugeot mye ros. Bildene forteller oss noe om at vi har mer å glede oss til.
FAVORITT: Motor har gitt interiøret i siste generasjoner Peugeot mye ros. Bildene forteller oss noe om at vi har mer å glede oss til.

Alle typer motor

Mens Volkswagen-konsernet lanserer en rekke modeller spesiallaget for batterielektrisk drift, holder Stellantis seg til en filosofi der modellene er konstruert for alle typer motorisering:

Du velger først modell, deretter motor – bensin, diesel eller batterielektrisk. Det ferskeste eksempelet er Citroën ë C4, som Motor nylig har testet.

60 km på strøm

Med nye Peugeot 308 kommer også et fjerde alternativ: Ladehybrid med enten 180 eller 225 hester, elektrisk motor med 110 hester og uansett 320 newtonmeter.

Batteriet på 12,4 kWt skal gi en elektrisk rekkevidde på 60 km for den minste motoren og 59 km for den største.

308 blir den første modellen med Peugeots nye logo – et skjold med et majestetisk løvehode. Sammenliknet med nåværende 308, blir den nye 11 cm lengre enn dagens. Akselavstanden er økt med 5,5 cm og høyden redusert med 2 cm.

Nye 308 kommer til Norge til høsten.