Disse bilene er mer eller mindre identiske under overflaten, og begge bringer nye kvaliteter til et svært attraktivt marked.
Men de deler også det store minuset som hefter ved biler som skal ha plass til både firehjulsdrift og store batteripakker:
Bagasjerommet krymper.
I disse to tilfellene, fra godt over 500 liter til i underkant av 400 liter. Kort og godt – fra bra til dårlig for en kompakt familiebil som dette.
Plass eller 4WD
Citroën er et tredje søsken på samme plattform og med samme teknologi tilgjengelig. Men den gamle individualisten i bilverden gjør ikke som de to andre:
I C5 Aircross er firehjulsdriften droppet.
Dermed blir bagasjevolumet bedre, og – ikke minst: Fleksibiliteten i form av tre individuelt skyvbare bakseter er beholdt.
Det betyr at en C5-eier kan få med seg 600 liter bagasje i sin fleksible femseter, mens de to andre må klare seg med 390 liter og et fastlåst baksete.
Spørsmålet er selvsagt: Hva trenger du mest – framkommeligheten eller plassen og fleksibiliteten?
Hvis du ikke kan svare kategorisk, blir kanskje prisen utslagsgivende. C5 er rundt 100.000 kroner rimeligere enn sine søsken med mindre plass og bedre framkommelighet.
Også den ladbare hybriden av C5 kommer med Citroëns patenterte støtdemperteknologi, kalt Progressive Hydraulic Cushions.
Motor har tidligere rost denne løsningen – og konkludert med at C5 Aircross har best komfort i klassen.
Drivlinjen består av en 1,6-liters bensinturbo med 180 hester, som er koblet til en elektrisk motor på 110 hestekrefter og en åttetrinns automatkasse. Til sammen gir dette en systemeffekt på 225 hestekrefter og et moment på 360 newtonmeter.
Det er litt under de firehjulsdrevne søsknene, som har en ekstra elmotor - men ikke merkbart i daglig drift. Den elektriske rekkevidden er i praksis også den samme: Litt over 50 kilometer etter WLTP-normen.