Til sist var det bare Tesla Model S igjen – omsider stoppet den, også. Den var eneste modell som passerte 450- og 500-kilometersmerkene.
Til slutt passerte den også rekorden fra 2021, da Tesla Model 3 LR Dual Motor stoppet på 521 kilometer.
Den nye rekorden er 530 kilometer.
Bilen begynte til overmål med en liten ulempe. På grunn av et teknisk problem lot ikke batteriet seg lade til mer enn 98 prosent.
Det er også verdt å nevne at dette skjedde på en dag da de aller fleste bilene stoppet tidligere enn antatt.
Se intervju med føreren her! Video: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Tabellen du finner lengre nede, taler sitt tydelige språk: Skikkelig, norsk vinter reduserer rekkevidden betraktelig. I høy grad som forventet, naturligvis.
Temperaturene lå stort sett mellom minus fem og minus ti. Men noen kom seg lengre opp på fjellet og rapporterte, uoffisielt, om minus nitten. Dette er altså et område som også Tesla Model S beveget seg gjennom.
I den andre enden av skalaen befinner Maxusen seg: Der ble avviket på minus 10,45.
Det handler om forskjellen!
Motor og NAF tar med nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene. Så ja – vi ser selvsagt på hvilke biler som stopper hvor. Men vi ser først og fremst på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.
Vi har oppdatert saken underveis med tall fra passeringene – se under.
Du ser tekniske data på alle bilene lenger ned i saken.
Helt nederst finner du en kort presentasjon av alle modellene.
Annonse
Her er passeringene underveis, hver 5. mil – se resten av tallene under:
Modell
WLTP-rekkevidde
Oppnådd rekkevidde
Prosentavvik, rekkevidde
500 km: forbruk-batteri-km igjen
450 km: forbruk-batteri-km igjen
400 km: forbruk-batteri-km igjen
350 km: forbruk-batteri-km igjen
300 km: forbruk-batteri-km igjen
Tesla Model S Standard
634
530
−16,40%
17,3 2 15
18 8 49
17,7 18 111
18,3 26 158
17,2 40 241
Mercedes EQE 300
614
409
−33,39%
21,6 0 0
22,4 4 25
20,9 24 132
BMW i7 xDrive60
595
424
−28,74%
23,5 1 6
24,5 10 36
22,9 29 121
NIO ET7
580
434
−25,17%
22,7 8 37
24,8 18 83
20,3 35 117
BMW i4 eDrive40
565
434
−23,19%
18,6 4 18
18,9 15 44
17,9 31 122
Tesla Model X Plaid
543
444
−18,23%
20,9 9 45
21,1 20 98
19,8 36 181
Nissan Ariya 2WD
533
400
−24,95%
20,1 10 37
18,8 30 119
Volkswagen ID.5 Pro
526
378
−28,14%
20,2 4 14
19,7 21 80
Byd Han
521
406
−22,07%
20,1 1 3
20,7 11 55
19 29 149
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt
515
389
−24,47%
28,1 7 23
26,7 24 96
Skoda Enyaq Coupe RS
510
338
−33,73%
21,1 13 46
Toyota BZ4X 2WD
503
323
−35,79%
19,1 3 0
Voyah Free
501
391
−21,96%
26,4 7 14
25,0 26 68
Hongqi E-HS9
465
303
−34,84%
29 0 0
Kia Niro EV
460
343
−25,43%
17,6 19 54
Tesla Model Y 2WD
455
337
−25,93%
16,9 11 42
Hyundai Ioniq 5 4WD
454
345
−24,01%
20,1 18 56
Mercedes EQB 250
452
334
−26,11%
19,2 11 37
MG ZS LR
440
352
−20,00%
18,2 2 6
18,7 18 45
JAC e-JS4
433
323
−25,40%
12,6 5 –
BMW iX1
428
337
−21,26%
18,3 8 27
Renault Megane
428
318
−25,70%
18,1 1 0
MG 4
425
338
−20,47%
17,7 14 38
Kia EV6 GT
424
349
−17,69%
20,8 17 50
BYD Atto 3
420
311
−25,95%
19,6 4 15
Volkswagen ID Buzz
408
310
−24,02%
24,8 0 0
MG 5
380
313
−17,63%
18,3 2 3
MG Marvel R
370
308
−16,76%
21,7 4 –
Maxus Euniq6
354
317
−10,45%
21,1 4 17
«Km igjen» viste hva bilen selv indikerte. JAC har bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.
De første passeringene:
Modell
250 km: forbruk-batteri-km igjen
200 km: forbruk-batteri-km igjen
150 km: forbruk-batteri-km igjen
100 km: forbruk-batteri-km igjen
50 km: forbruk-batteri-km igjen
Tesla Model S Standard
16,9 51 307
16,7 61 364
16,8 70 421
19,9 76 456
17,1 88 530
Mercedes EQE 300
20,5 38 212
20,5 51 287
20,4 64 363
24,3 71 413
23,1 87 511
BMW i7 xDrive60
22,6 42 196
22,5 55 259
22,7 66 303
26,7 73 293
24,0 88 376
NIO ET7
19,2 47 235
15,6 58 293
18,7 68 347
22,8 75 381
18,3 88 446
BMW i4 eDrive40
17,6 44 193
17,6 55 229
17,8 66 353
21,0 73 311
18,5 87 342
Tesla Model X Plaid
19,2 49 243
19,1 59 298
19,4 69 348
23,2 76 380
20,6 90 450
Nissan Ariya 2WD
18,6 45 182
18,4 56 229
18,4 69 283
21,3 78 293
19,8 91 364
Volkswagen ID.5 Pro
19,5 36 143
19,1 51 202
19,4 63 252
22,4 72 278
19,2 88 392
Byd Han
18,4 43 225
18,4 55 287
18,5 67 348
21,5 75 390
17,9 91 475
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt
26,1 38 181
26,1 51 249
26,3 64 327
30,4 72 371
27,6 88 469
Skoda Enyaq Coupe RS
20,7 30 115
20,8 45 165
20,8 59 236
23,9 69 244
20,9 87 363
Toyota BZ4X 2WD
18,9 25 47
18,9 41 106
18,9 56 158
19,1 68 199
18,7 86 276
Voyah Free
24,5 40 124
24,5 52 186
24,4 65 249
27,6 74 234
23,6 88 319
Hongqi E-HS9
28,8 19 57
28,8 36 107
28,6 52 173
31,4 66 178
28,0 86 298
Kia Niro EV
17,3 36 104
17,1 49 138
16,7 62 173
18,4 72 209
15,1 88 267
Tesla Model Y 2WD
16,6 27 106
16,3 43 167
16,0 58 227
18,4 68 266
15,6 88 339
Hyundai Ioniq 5 4WD
19,7 35 122
19,8 48 169
19,9 62 224
22,7 72 290
19,0 88 377
Mercedes EQB 250
18,6 28 103
18,7 43 163
18,8 57 217
22,3 66 253
20,2 85 349
MG ZS LR
18,2 35 99
18,1 48 148
17,6 62 205
19,9 71 239
17,5 87 308
JAC e-JS4
8,4 26 105
10,6 43 175
11,2 50 237
25,0 68 277
11,8 86 351
BMW iX1
17,9 26 91
18,0 41 148
18,0 56 202
20,7 66 206
18,2 85 291
Renault Megane
18,6 19 63
18,7 36 112
18,2 54 182
20,4 67 193
17,4 88 318
MG 4
17,2 32 100
16,8 48 174
16,6 62 241
18,8 73 281
16,6 89 377
Kia EV6 GT
20,5 33 102
20,5 47 144
20,3 62 193
23,2 71 237
20,3 87 301
BYD Atto 3
17,8 24 100
17,9 40 168
12,9 56 235
21,7 68 285
16,4 87 368
Volkswagen ID Buzz
24,5 20 70
24,3 37 130
24,3 54 193
27,6 66 225
24,5 85 313
MG 5
18,0 21 54
17,9 39 110
18,0 54 168
20,7 66 210
18,7 84 307
MG Marvel R
21,4 23 61
21,3 40 116
21,0 57 182
24,3 67 215
21,5 86 307
Maxus Euniq6
20,6 20 65
20,6 37 120
20,5 56 191
23,7 66 224
21,5 85 323
«Km igjen» viste hva bilen selv indikerte. JAC har bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.
Prestisjebilene
Den opplagte prestisjeduellen sto mellom splitter nye BMW i7 og selve pionéren blant elbiler generelt, og de
dyrere spesielt, nemlig nettopp Tesla Model S.
Nå har Model S omsider kommet i en oppgradert
utgave, og det var selvfølgelig den som var med.
Innvendig i testbilen finner vi blant annet det spesielle Yoke-rattet. Akkurat den duellen gikk jo som du allerede har fått med deg.
Bilene fra Kina
De rimeligste bilene i denne testen viser
hvor fort utviklingen går – og at det er kineserne som er motoren i dette
segmentet.
Mange familier vil klare seg utmerket med
biler som MG4, Byd Atto og JAC e-JS4.
I tillegg er MG ZS EV tilbake i vesentlig
bedre form, nå på omtrent samme prisnivå som konsernsøster MG5, «verdens første
elektriske stasjonsvogn». Flere av disse bilene får du helt ok utstyrt til
rundt 350.000 kroner.
(saken fortsetter under tabellen)
Annonse
Testbilenes spesifikasjoner
Modell
WLTP rekkevidde/forbruk
Utstyrsnivå
Pris testmodell (kr)
Hjuldrift
Batteri netto/brutto (kWt)
Dekkdimensjon
BMW i4 eDrive40
565/16,9
Fully charged
682.850
RWD
80,7/83,9
245/45-18
BMW i7 xDrive60
595/19,4
Individuelt konfigurert
1.877.400
4WD
101,7/105,6
255/45-20 (f) 285/40-20 (b)
BMW iX1 xDrive30
428/17,3
Fully charged
676.400
4WD
64,7/66,5
225/55-18
BYD Atto 3
420/15,6
Comfort trim
399.900
FWD
60,48/ikke oppgitt
215/65-16
Byd Han
521/18,5
Executive pack
614.900
4WD
85,4/ikke oppgitt
245/45-19
Hongqi E-HS9
465/22
Exclusive
939 275
4WD
95,3/99
255/55-20
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt
515/–
Prototype
-
4WD
111,5/120
255/50-20
Hyundai Ioniq 5 4WD
454/19,1
Premium og vision pack
584.900
4WD
77,4/ikke oppgitt
255/45-20
JAC e-JS4
433/–
Nordic edition
374.900
2WD
65,7/68,8
225/45-18
Kia EV6 GT
424/20,6
GT
749.900
4WD
77,4/ikke oppgitt
255/40-21
Kia Niro EV
460/16,2
Active plus
464.900
2WD
64,8/ikke oppgitt
215/55-17
Maxus Euniq6
354/21,5
Exclusive
419.900
FWD
70/ikke oppgitt
235/55-18
Mercedes EQB 250
452/15,4–17,1
Standardutg. m/advanced + kjøreassistent
549.938
FWD
66,5/ikke oppgitt
235/55-18
Mercedes EQE 300
614/16–18,8
Godt utstyrt premium plus
936.398
RWD
89/ikke oppgitt
255/45-19
MG 4
425/16,6
Luxury
335.813
2WD
61,7/64
205/50-16
MG 5
380/17,9
Luxury
357.165
2WD
57/61,1
215/50-17
MG Marvel R
370/20,9
Performance
472.400
4WD
65/69,9
235/45-19
MG ZS LR
440/17,8
Luxury
371.990
2WD
69,9/72,9
215/50-17
NIO ET7
580/19
Standard
831.750
4WD
100/ikke oppgitt
245/50-19
Nissan Ariya 2WD
533/18,1–18,4
Advance
516.995
2WD
87/91
235/55-19
Renault Megane E-tech
428/16,4
Iconic
477.700
FWD
60/Ikke oppgitt
215/45-20
Skoda Enyaq Coupe RS
510/17,2
RS iV
682.073
4WD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Tesla Model S
634/17,5
Standard
1.275.340
4WD
95/100 (estimert)
255/45-19 (f) 285/40-19 (b)
Tesla Model X Plaid
543/214
Standard
1.612.003
4WD
95/100 (estimert)
265/45-20 (f) 275/45-20 (b)
Tesla Model Y 2WD
455/15,7
Base autopilot
466.745
2WD
57.5/60 (estimert)
255/45-19
Toyota BZ4X 2WD
503/14,7
Active tech
486.500
2WD
64/71,4
235/60-18
Volkswagen ID Buzz
408/21,4
Standard
691.075
RWD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Volkswagen ID. 5 Pro
526/17
Standard
606.578
RWD
77/82
235/55-19 (f) 255/50-19 (b)
Voyah Free
501/20,2
Standard
839.000
4WD
106/100
255/45-20
Kilde: Importørene, bortsett fra som indikert
Hvor er bilen min?
Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner
spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet
før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og
sommer.
Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger
og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt
med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i eco-modus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Det er også på sin plass å gjenta, som alltid, at vi ikke forvalter en fasit.
Dette er på alle mulige måter en praktisk test, og det finnes ingen helt
krystallklare svar med to streker under. Styrken er at testen kjøres etter
samme rute hvert eneste år.
Og som de fleste vet: Vintertester har sine egne utfordringer. Ingen biler er upåvirket av lave temperaturer eller tungt snødrev.
Toyota ønsket ikke å delta med sin bZ4X med firehjulsdrift. Denne har underprestert så langt i ulike rekkevidde- og forbrukstester, og holdes igjen i påvente av diverse forbedringer.
Det samme argumentet bruker Subaru, som ikke ønsket å stille med sin Solterra – som kun leveres med firehjulsdrift. Solterra og bZ4X er som kjent tvillinger.
Annonse
12 kinesere
Hele 12 av årets testbiler er kinesiske. Flere av dem så ferske at de mer eller mindre debuterer på norsk underlag til denne testen. Som for eksempel billig-SUV-en JAC e-JS4, luksus-SUV-en Voyah Free, ID.3-konkurrenten BYD Atto og de to store sedanene noen centimeter på hver sin side av femmetersgrensen, BYD Han og Nio ET7.
Dette er bilene, i alfabetisk rekkefølge:
BMW i4 e-drive 40
Kåret til Årets beste bilkjøp av oss i Motor. Mye på grunn av den solide rekkevidden. Selv på denne tiden av året bør den passere 50 mil.
Annonse
BMW i7
Luksussedanen fra BMW er i utgangspunktet testens nest dyreste, etter Tesla Model X Plaid, med startpris på 1,4 millioner. Men med utstyr blir den klart dyrest. Oppgitt rekkevidde på over 60 mil, men hvor lenge varer kosen på vinterføre?
BMW iX1
Mange har ventet på denne, men offisiell rekkevidde ned mot 40 mil kan bli snaut for en familie-SUV på vinteren – eller viser BMW nok en gang sin effektivitet under lavere temperaturer?
Annonse
BYD ATTO 3
Kompakt og romslig kineser som utfordrer biler som VW ID.3 og Renault Megane med mye utstyr til lav pris. Men hvordan holder rekkevidden på snaue 40 mil når kulda kommer?
BYD HAN
Splitter ny sedan på nesten fem meter, med 509 hester og firehjulsdrift. Offisiell rekkevidde på 521 km.
Annonse
Hongqi e-HS9
Den store kineseren har mye å bevise etter et svakt resultat i sommerens test, med tidenes største avvik mellom WLTP-rekkevidde og reell rekkevidde.
Hyundai Ioniq 5 4WD
Bilen Motor kåret til Årets beste bilkjøp for et drøyt år siden, har fått større batteri, bedre rekkevidde og forvarmingsfunksjon. Dermed får den igjen måle krefter med nyere konkurrenter.
Liten og SUV-aktig, åtte cm kortere enn for eksempel Nissan Leaf, med forhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 433 km under ideelle forhold.
Kia EV6 GT
Råtassen i EV6-utvalget, med 585 hester, er omsider klar. Men kanskje ikke verdens morsomste i en fornuftig rekkeviddetest ... 424 km rekkevidde.
Annonse
Kia Niro EV
Kraftig oppgradert versjon av e-Niro, som har vært på veiene i mange år – ikke minst innvendig. Også rekkevidden har økt bittelitt – til 460 km.
Maxus Euniq6
SUV-en med det gigantiske bagasjerommet gjorde det bra – målt opp mot egen WLTP (345 km) – i sommerens test. Men vinter er noe ganske annet.
Annonse
Mercedes EQB 250
Kutter man ut firehjulsdriften på denne sjuseteren, så øker den teoretiske rekkevidden med drøye tre mil – til 453 km. Men hva skjer på en kald vinterdag?
Mercedes EQE 300
Rimeligste EQE gir også best rekkevidde – 626 km – utsøkt komfort, men også litt færre hestekrefter og kun bakhjulsdrift gjennom vinteren.
MG 4
Rekkevidde på 423 km og en pris som fort ligger 100.000 under konkurrentene, gjør denne kinesiske nykommeren svært interessant for mange.
MG Marvel R
Masse krefter, utstyr og firehjulsdrift til godt under en halv million. Men her er vi spent på rekkevidden – 370 km virker litt knapt i kulde og slaps.
MG 5
Norges eneste elektriske stasjonsvogn – og da holder vi Porsche sin Taycan-variant utenom. Mye plass for lite penger.
MG ZS LR
En kraftig oppgradering har gitt rekkevidde på 440 km, og plutselig er denne konkurransekraftig som rimelig familiebil med stort bagasjerom.
NIO ET7
En av modellene som gjør at mange hilser sedanen velkommen tilbake. Særdeles linjelekker og utstyrstung. Klarer den 50 mil?
Nissan Ariya 2WD
Etterlengtet modell som omsider er på norske veier. Versjonen med firehjulsdrift er ennå ikke kommet. Men med forhjulstrekk skal den komme litt lenger, passerer den 40 mil?
Renault Megane
Kompaktklassens lekreste skal på papiret strekke seg litt over 40 mil på en god sommerdag. Dette blir den første virkelige vintertesten.
Skoda Enyaq Coupe RS
Skodas mest sportslige modell deltar i en farge som gjør den lett synlig for bergingsbilen. Skoda har tidligere hatt varierende resultater i elbiltesten, så her er vi spent.
Tesla Model S
Etterlengtet comeback i oppgradert versjon, og med Yoke-rattet til glede for dagens sjåfør. Her skal det garantert styres i godt over 50 mil.
Tesla Model X Plaid
Testens dyreste og kraftigste bil med – hold deg fast – 1020 hester! Med andre ord, kanskje ikke verdens morsomste bil i en test som dette ...
Tesla Model Y 2WD
Modellen du plutselig får til 450.000, ferdig på veien, inkludert vinterhjul. Beholder den grepet på konkurrentene også i det praktiske liv, altså på vinterveiene?
Toyota bZ4X 2WD
Bilverdenens mest omtalte, dessverre oftest med negativt fortegn. Toyota ønsket ikke å stille med firehjulsdrift, men håper på en etterlengtet (t)opptur med denne, altså opp mot 40 mil.
Volkswagen ID. Buzz
En av de kuleste nyhetene på lang tid. Men rekkevidden på drøye 40 mil under ideelle forhold – man må fort trekke fra 30 prosent på vinteren – gir noen opplagte spørsmål rundt en bil som er bygd for personer og last.
Volkswagen ID. 5 Pro
GTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
Voyah Free
Spennende kinesisk nyhet som både ser elegant ut og som har det meste av spesifikasjoner på plass – på papiret. 490 hester, firehjulsdrift og 50 mil rekkevidde.
Hongqi e-HS9 120 kWt
Hongqi ønsket å stille med en prototype av versjonen med 120 kWt-batteri. Dette kan fort være batteripakken som kler en langdistansebil som dette best. Skal vi tippe at den klarer 50 mil?
Alt av rekkeviddetall vi oppgir her, er såkalte WLTP-tall, som alle biler får etter å ha vært gjennom en identisk testsyklus. Modellene på det norske markedet er utstyrt etter norske kunders ønsker og behov, og veier som regel noe mer. Dermed vil også det reelle rekkeviddetallet på disse bilene være noe lavere.
I selve testen er WLTP justert etter den spesifikke bilens utstyrsnivå – se tabell i begynnelsen av saken.