Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
Ingen bil har noensinne kjørt så langt i vintertesten før.
Til sist var det bare Tesla Model S igjen – omsider stoppet den, også. Den var eneste modell som passerte 450- og 500-kilometersmerkene.
Til slutt passerte den også rekorden fra 2021, da Tesla Model 3 LR Dual Motor stoppet på 521 kilometer.
Den nye rekorden er 530 kilometer.
Bilen begynte til overmål med en liten ulempe. På grunn av et teknisk problem lot ikke batteriet seg lade til mer enn 98 prosent.
Det er også verdt å nevne at dette skjedde på en dag da de aller fleste bilene stoppet tidligere enn antatt.
Tabellen du finner lengre nede, taler sitt tydelige språk: Skikkelig, norsk vinter reduserer rekkevidden betraktelig. I høy grad som forventet, naturligvis.
Temperaturene lå stort sett mellom minus fem og minus ti. Men noen kom seg lengre opp på fjellet og rapporterte, uoffisielt, om minus nitten. Dette er altså et område som også Tesla Model S beveget seg gjennom.
Bilen du ser blir berget på bildet over, Hongqi E-HS9, har nest størst avvik, med nesten 35 prosent. Denne bilen hadde også størst avvik i sommertesten 2022. Men prototypen, med større batteri, klarte seg bedre.
Størst avvik har mye omdiskuterte Toyota bZ4X – her i en versjon med tohjulsdrift – med over 35 prosent. Bak disse to kommer Skoda Enyaq Coupe RS og Mercedes EQE 300.
I den andre enden av skalaen befinner Maxusen seg: Der ble avviket på minus 10,45.
Det handler om forskjellen!
Motor og NAF tar med nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene. Så ja – vi ser selvsagt på hvilke biler som stopper hvor. Men vi ser først og fremst på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.
Vi har oppdatert saken underveis med tall fra passeringene – se under.
- Du ser tekniske data på alle bilene lenger ned i saken.
- Helt nederst finner du en kort presentasjon av alle modellene.
Her er passeringene underveis, hver 5. mil – se resten av tallene under:
Modell | WLTP-rekkevidde | Oppnådd rekkevidde | Prosentavvik, rekkevidde | 500 km: forbruk-batteri-km igjen | 450 km: forbruk-batteri-km igjen | 400 km: forbruk-batteri-km igjen | 350 km: forbruk-batteri-km igjen | 300 km: forbruk-batteri-km igjen |
Tesla Model S Standard | 634 | 530 | −16,40% | 17,3 2 15 | 18 8 49 | 17,7 18 111 | 18,3 26 158 | 17,2 40 241 |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% | 21,6 0 0 | 22,4 4 25 | 20,9 24 132 | ||
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% | 23,5 1 6 | 24,5 10 36 | 22,9 29 121 | ||
NIO ET7 | 580 | 434 | −25,17% | 22,7 8 37 | 24,8 18 83 | 20,3 35 117 | ||
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% | 18,6 4 18 | 18,9 15 44 | 17,9 31 122 | ||
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% | 20,9 9 45 | 21,1 20 98 | 19,8 36 181 | ||
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% | 20,1 10 37 | 18,8 30 119 | |||
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% | 20,2 4 14 | 19,7 21 80 | |||
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% | 20,1 1 3 | 20,7 11 55 | 19 29 149 | ||
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515 | 389 | −24,47% | 28,1 7 23 | 26,7 24 96 | |||
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% | 21,1 13 46 | ||||
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% | 19,1 3 0 | ||||
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% | 26,4 7 14 | 25,0 26 68 | |||
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% | 29 0 0 | ||||
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% | 17,6 19 54 | ||||
Tesla Model Y 2WD | 455 | 337 | −25,93% | 16,9 11 42 | ||||
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% | 20,1 18 56 | ||||
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% | 19,2 11 37 | ||||
MG ZS LR | 440 | 352 | −20,00% | 18,2 2 6 | 18,7 18 45 | |||
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% | 12,6 5 – | ||||
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% | 18,3 8 27 | ||||
Renault Megane | 428 | 318 | −25,70% | 18,1 1 0 | ||||
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% | 17,7 14 38 | ||||
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% | 20,8 17 50 | ||||
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% | 19,6 4 15 | ||||
Volkswagen ID Buzz | 408 | 310 | −24,02% | 24,8 0 0 | ||||
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% | 18,3 2 3 | ||||
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% | 21,7 4 – | ||||
Maxus Euniq6 | 354 | 317 | −10,45% | 21,1 4 17 |
«Km igjen» viste hva bilen selv indikerte. JAC har bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.
De første passeringene:
Modell | 250 km: forbruk-batteri-km igjen | 200 km: forbruk-batteri-km igjen | 150 km: forbruk-batteri-km igjen | 100 km: forbruk-batteri-km igjen | 50 km: forbruk-batteri-km igjen |
Tesla Model S Standard | 16,9 51 307 | 16,7 61 364 | 16,8 70 421 | 19,9 76 456 | 17,1 88 530 |
Mercedes EQE 300 | 20,5 38 212 | 20,5 51 287 | 20,4 64 363 | 24,3 71 413 | 23,1 87 511 |
BMW i7 xDrive60 | 22,6 42 196 | 22,5 55 259 | 22,7 66 303 | 26,7 73 293 | 24,0 88 376 |
NIO ET7 | 19,2 47 235 | 15,6 58 293 | 18,7 68 347 | 22,8 75 381 | 18,3 88 446 |
BMW i4 eDrive40 | 17,6 44 193 | 17,6 55 229 | 17,8 66 353 | 21,0 73 311 | 18,5 87 342 |
Tesla Model X Plaid | 19,2 49 243 | 19,1 59 298 | 19,4 69 348 | 23,2 76 380 | 20,6 90 450 |
Nissan Ariya 2WD | 18,6 45 182 | 18,4 56 229 | 18,4 69 283 | 21,3 78 293 | 19,8 91 364 |
Volkswagen ID.5 Pro | 19,5 36 143 | 19,1 51 202 | 19,4 63 252 | 22,4 72 278 | 19,2 88 392 |
Byd Han | 18,4 43 225 | 18,4 55 287 | 18,5 67 348 | 21,5 75 390 | 17,9 91 475 |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 26,1 38 181 | 26,1 51 249 | 26,3 64 327 | 30,4 72 371 | 27,6 88 469 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 20,7 30 115 | 20,8 45 165 | 20,8 59 236 | 23,9 69 244 | 20,9 87 363 |
Toyota BZ4X 2WD | 18,9 25 47 | 18,9 41 106 | 18,9 56 158 | 19,1 68 199 | 18,7 86 276 |
Voyah Free | 24,5 40 124 | 24,5 52 186 | 24,4 65 249 | 27,6 74 234 | 23,6 88 319 |
Hongqi E-HS9 | 28,8 19 57 | 28,8 36 107 | 28,6 52 173 | 31,4 66 178 | 28,0 86 298 |
Kia Niro EV | 17,3 36 104 | 17,1 49 138 | 16,7 62 173 | 18,4 72 209 | 15,1 88 267 |
Tesla Model Y 2WD | 16,6 27 106 | 16,3 43 167 | 16,0 58 227 | 18,4 68 266 | 15,6 88 339 |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 19,7 35 122 | 19,8 48 169 | 19,9 62 224 | 22,7 72 290 | 19,0 88 377 |
Mercedes EQB 250 | 18,6 28 103 | 18,7 43 163 | 18,8 57 217 | 22,3 66 253 | 20,2 85 349 |
MG ZS LR | 18,2 35 99 | 18,1 48 148 | 17,6 62 205 | 19,9 71 239 | 17,5 87 308 |
JAC e-JS4 | 8,4 26 105 | 10,6 43 175 | 11,2 50 237 | 25,0 68 277 | 11,8 86 351 |
BMW iX1 | 17,9 26 91 | 18,0 41 148 | 18,0 56 202 | 20,7 66 206 | 18,2 85 291 |
Renault Megane | 18,6 19 63 | 18,7 36 112 | 18,2 54 182 | 20,4 67 193 | 17,4 88 318 |
MG 4 | 17,2 32 100 | 16,8 48 174 | 16,6 62 241 | 18,8 73 281 | 16,6 89 377 |
Kia EV6 GT | 20,5 33 102 | 20,5 47 144 | 20,3 62 193 | 23,2 71 237 | 20,3 87 301 |
BYD Atto 3 | 17,8 24 100 | 17,9 40 168 | 12,9 56 235 | 21,7 68 285 | 16,4 87 368 |
Volkswagen ID Buzz | 24,5 20 70 | 24,3 37 130 | 24,3 54 193 | 27,6 66 225 | 24,5 85 313 |
MG 5 | 18,0 21 54 | 17,9 39 110 | 18,0 54 168 | 20,7 66 210 | 18,7 84 307 |
MG Marvel R | 21,4 23 61 | 21,3 40 116 | 21,0 57 182 | 24,3 67 215 | 21,5 86 307 |
Maxus Euniq6 | 20,6 20 65 | 20,6 37 120 | 20,5 56 191 | 23,7 66 224 | 21,5 85 323 |
«Km igjen» viste hva bilen selv indikerte. JAC har bare øyeblikksavlesninger, ikke totalforbruk.
Prestisjebilene
Den opplagte prestisjeduellen sto mellom splitter nye BMW i7 og selve pionéren blant elbiler generelt, og de dyrere spesielt, nemlig nettopp Tesla Model S.
Nå har Model S omsider kommet i en oppgradert utgave, og det var selvfølgelig den som var med.
Innvendig i testbilen finner vi blant annet det spesielle Yoke-rattet. Akkurat den duellen gikk jo som du allerede har fått med deg.
Bilene fra Kina
De rimeligste bilene i denne testen viser hvor fort utviklingen går – og at det er kineserne som er motoren i dette segmentet.
Mange familier vil klare seg utmerket med biler som MG4, Byd Atto og JAC e-JS4.
I tillegg er MG ZS EV tilbake i vesentlig bedre form, nå på omtrent samme prisnivå som konsernsøster MG5, «verdens første elektriske stasjonsvogn». Flere av disse bilene får du helt ok utstyrt til rundt 350.000 kroner.
(saken fortsetter under tabellen)
Testbilenes spesifikasjoner
Modell | WLTP rekkevidde/forbruk | Utstyrsnivå | Pris testmodell (kr) | Hjuldrift | Batteri netto/brutto (kWt) | Dekkdimensjon |
BMW i4 eDrive40 | 565/16,9 | Fully charged | 682.850 | RWD | 80,7/83,9 | 245/45-18 |
BMW i7 xDrive60 | 595/19,4 | Individuelt konfigurert | 1.877.400 | 4WD | 101,7/105,6 | 255/45-20 (f) 285/40-20 (b) |
BMW iX1 xDrive30 | 428/17,3 | Fully charged | 676.400 | 4WD | 64,7/66,5 | 225/55-18 |
BYD Atto 3 | 420/15,6 | Comfort trim | 399.900 | FWD | 60,48/ikke oppgitt | 215/65-16 |
Byd Han | 521/18,5 | Executive pack | 614.900 | 4WD | 85,4/ikke oppgitt | 245/45-19 |
Hongqi E-HS9 | 465/22 | Exclusive | 939 275 | 4WD | 95,3/99 | 255/55-20 |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt | 515/– | Prototype | - | 4WD | 111,5/120 | 255/50-20 |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454/19,1 | Premium og vision pack | 584.900 | 4WD | 77,4/ikke oppgitt | 255/45-20 |
JAC e-JS4 | 433/– | Nordic edition | 374.900 | 2WD | 65,7/68,8 | 225/45-18 |
Kia EV6 GT | 424/20,6 | GT | 749.900 | 4WD | 77,4/ikke oppgitt | 255/40-21 |
Kia Niro EV | 460/16,2 | Active plus | 464.900 | 2WD | 64,8/ikke oppgitt | 215/55-17 |
Maxus Euniq6 | 354/21,5 | Exclusive | 419.900 | FWD | 70/ikke oppgitt | 235/55-18 |
Mercedes EQB 250 | 452/15,4–17,1 | Standardutg. m/advanced + kjøreassistent | 549.938 | FWD | 66,5/ikke oppgitt | 235/55-18 |
Mercedes EQE 300 | 614/16–18,8 | Godt utstyrt premium plus | 936.398 | RWD | 89/ikke oppgitt | 255/45-19 |
MG 4 | 425/16,6 | Luxury | 335.813 | 2WD | 61,7/64 | 205/50-16 |
MG 5 | 380/17,9 | Luxury | 357.165 | 2WD | 57/61,1 | 215/50-17 |
MG Marvel R | 370/20,9 | Performance | 472.400 | 4WD | 65/69,9 | 235/45-19 |
MG ZS LR | 440/17,8 | Luxury | 371.990 | 2WD | 69,9/72,9 | 215/50-17 |
NIO ET7 | 580/19 | Standard | 831.750 | 4WD | 100/ikke oppgitt | 245/50-19 |
Nissan Ariya 2WD | 533/18,1–18,4 | Advance | 516.995 | 2WD | 87/91 | 235/55-19 |
Renault Megane E-tech | 428/16,4 | Iconic | 477.700 | FWD | 60/Ikke oppgitt | 215/45-20 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510/17,2 | RS iV | 682.073 | 4WD | 77/82 | 235/55-19 (f) 255/50-19 (b) |
Tesla Model S | 634/17,5 | Standard | 1.275.340 | 4WD | 95/100 (estimert) | 255/45-19 (f) 285/40-19 (b) |
Tesla Model X Plaid | 543/214 | Standard | 1.612.003 | 4WD | 95/100 (estimert) | 265/45-20 (f) 275/45-20 (b) |
Tesla Model Y 2WD | 455/15,7 | Base autopilot | 466.745 | 2WD | 57.5/60 (estimert) | 255/45-19 |
Toyota BZ4X 2WD | 503/14,7 | Active tech | 486.500 | 2WD | 64/71,4 | 235/60-18 |
Volkswagen ID Buzz | 408/21,4 | Standard | 691.075 | RWD | 77/82 | 235/55-19 (f) 255/50-19 (b) |
Volkswagen ID. 5 Pro | 526/17 | Standard | 606.578 | RWD | 77/82 | 235/55-19 (f) 255/50-19 (b) |
Voyah Free | 501/20,2 | Standard | 839.000 | 4WD | 106/100 | 255/45-20 |
Kilde: Importørene, bortsett fra som indikert
Hvor er bilen min?
Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer.
Klikk på denne teksten, så kommer du til alle tidligere resultater – det du gjerne må kalle «maratontabellen» vår.
Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i eco-modus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Det er også på sin plass å gjenta, som alltid, at vi ikke forvalter en fasit.
Dette er på alle mulige måter en praktisk test, og det finnes ingen helt
krystallklare svar med to streker under. Styrken er at testen kjøres etter
samme rute hvert eneste år.
Og som de fleste vet: Vintertester har sine egne utfordringer. Ingen biler er upåvirket av lave temperaturer eller tungt snødrev.
Her kan du lese om faktorene som spiller inn og kanskje til og med plukke opp et par triks.
Toyota trakk seg
Toyota ønsket ikke å delta med sin bZ4X med firehjulsdrift. Denne har underprestert så langt i ulike rekkevidde- og forbrukstester, og holdes igjen i påvente av diverse forbedringer.
Det samme argumentet bruker Subaru, som ikke ønsket å stille med sin Solterra – som kun leveres med firehjulsdrift. Solterra og bZ4X er som kjent tvillinger.
12 kinesere
Hele 12 av årets testbiler er kinesiske. Flere av dem så ferske at de mer eller mindre debuterer på norsk underlag til denne testen. Som for eksempel billig-SUV-en JAC e-JS4, luksus-SUV-en Voyah Free, ID.3-konkurrenten BYD Atto og de to store sedanene noen centimeter på hver sin side av femmetersgrensen, BYD Han og Nio ET7.
Dette er bilene, i alfabetisk rekkefølge:
BMW i4 e-drive 40
- Kåret til Årets beste bilkjøp av oss i Motor. Mye på grunn av den solide rekkevidden. Selv på denne tiden av året bør den passere 50 mil.
BMW i7
- Luksussedanen fra BMW er i utgangspunktet testens nest dyreste, etter Tesla Model X Plaid, med startpris på 1,4 millioner. Men med utstyr blir den klart dyrest. Oppgitt rekkevidde på over 60 mil, men hvor lenge varer kosen på vinterføre?
BMW iX1
- Mange har ventet på denne, men offisiell rekkevidde ned mot 40 mil kan bli snaut for en familie-SUV på vinteren – eller viser BMW nok en gang sin effektivitet under lavere temperaturer?
BYD ATTO 3
- Kompakt og romslig kineser som utfordrer biler som VW ID.3 og Renault Megane med mye utstyr til lav pris. Men hvordan holder rekkevidden på snaue 40 mil når kulda kommer?
BYD HAN
- Splitter ny sedan på nesten fem meter, med 509 hester og firehjulsdrift. Offisiell rekkevidde på 521 km.
Hongqi e-HS9
- Den store kineseren har mye å bevise etter et svakt resultat i sommerens test, med tidenes største avvik mellom WLTP-rekkevidde og reell rekkevidde.
Hyundai Ioniq 5 4WD
- Bilen Motor kåret til Årets beste bilkjøp for et drøyt år siden, har fått større batteri, bedre rekkevidde og forvarmingsfunksjon. Dermed får den igjen måle krefter med nyere konkurrenter.
Les mer om rekkevidde her!
-
Peugeot e-2008:
Mer sjarm enn strøm
-
Seat Mii Electric:
Mange mil for pengene
-
Mini Cooper S E:
Best i byen
-
Peugeot e-208:
Tåler en langtur
-
Xpeng G3:
Selger seg dyrt
-
Skoda Citigo-e iV:
Lader raskest av de små
-
DS3 e-Tense:
Ny franskmann i pluss
-
Volkswagen e-Golf
Leverer til siste slutt
-
Mercedes-Benz EQC:
Stillest, ikke lengst
-
Porsche Taycan 4S:
Raskest når den står stille
-
Tesla Model 3:
Lengre enn langt
-
Tesla Model X:
Mangler X-faktor
-
Tesla Model S:
S for suveren
-
BMW i3:
Påliteligheten selv
-
Nissan e-NV200:
I en helt egen kasse
JAC e-JS4
- Liten og SUV-aktig, åtte cm kortere enn for eksempel Nissan Leaf, med forhjulstrekk og oppgitt rekkevidde på 433 km under ideelle forhold.
Kia EV6 GT
- Råtassen i EV6-utvalget, med 585 hester, er omsider klar. Men kanskje ikke verdens morsomste i en fornuftig rekkeviddetest ... 424 km rekkevidde.
Kia Niro EV
- Kraftig oppgradert versjon av e-Niro, som har vært på veiene i mange år – ikke minst innvendig. Også rekkevidden har økt bittelitt – til 460 km.
Maxus Euniq6
- SUV-en med det gigantiske bagasjerommet gjorde det bra – målt opp mot egen WLTP (345 km) – i sommerens test. Men vinter er noe ganske annet.
Mercedes EQB 250
- Kutter man ut firehjulsdriften på denne sjuseteren, så øker den teoretiske rekkevidden med drøye tre mil – til 453 km. Men hva skjer på en kald vinterdag?
Mercedes EQE 300
- Rimeligste EQE gir også best rekkevidde – 626 km – utsøkt komfort, men også litt færre hestekrefter og kun bakhjulsdrift gjennom vinteren.
MG 4
- Rekkevidde på 423 km og en pris som fort ligger 100.000 under konkurrentene, gjør denne kinesiske nykommeren svært interessant for mange.
MG Marvel R
- Masse krefter, utstyr og firehjulsdrift til godt under en halv million. Men her er vi spent på rekkevidden – 370 km virker litt knapt i kulde og slaps.
MG 5
- Norges eneste elektriske stasjonsvogn – og da holder vi Porsche sin Taycan-variant utenom. Mye plass for lite penger.
MG ZS LR
- En kraftig oppgradering har gitt rekkevidde på 440 km, og plutselig er denne konkurransekraftig som rimelig familiebil med stort bagasjerom.
NIO ET7
- En av modellene som gjør at mange hilser sedanen velkommen tilbake. Særdeles linjelekker og utstyrstung. Klarer den 50 mil?
Nissan Ariya 2WD
- Etterlengtet modell som omsider er på norske veier. Versjonen med firehjulsdrift er ennå ikke kommet. Men med forhjulstrekk skal den komme litt lenger, passerer den 40 mil?
Renault Megane
- Kompaktklassens lekreste skal på papiret strekke seg litt over 40 mil på en god sommerdag. Dette blir den første virkelige vintertesten.
Skoda Enyaq Coupe RS
- Skodas mest sportslige modell deltar i en farge som gjør den lett synlig for bergingsbilen. Skoda har tidligere hatt varierende resultater i elbiltesten, så her er vi spent.
Tesla Model S
- Etterlengtet comeback i oppgradert versjon, og med Yoke-rattet til glede for dagens sjåfør. Her skal det garantert styres i godt over 50 mil.
Tesla Model X Plaid
- Testens dyreste og kraftigste bil med – hold deg fast – 1020 hester! Med andre ord, kanskje ikke verdens morsomste bil i en test som dette ...
Tesla Model Y 2WD
- Modellen du plutselig får til 450.000, ferdig på veien, inkludert vinterhjul. Beholder den grepet på konkurrentene også i det praktiske liv, altså på vinterveiene?
Toyota bZ4X 2WD
- Bilverdenens mest omtalte, dessverre oftest med negativt fortegn. Toyota ønsket ikke å stille med firehjulsdrift, men håper på en etterlengtet (t)opptur med denne, altså opp mot 40 mil.
Volkswagen ID. Buzz
- En av de kuleste nyhetene på lang tid. Men rekkevidden på drøye 40 mil under ideelle forhold – man må fort trekke fra 30 prosent på vinteren – gir noen opplagte spørsmål rundt en bil som er bygd for personer og last.
Volkswagen ID. 5 Pro
- GTX var meldt inn, men VW valgte i siste liten å stille med en av de første versjonene uten firehjulsdrift. Da snakker vi plutselig om offisiell rekkevidde på godt over 50 mil.
Voyah Free
- Spennende kinesisk nyhet som både ser elegant ut og som har det meste av spesifikasjoner på plass – på papiret. 490 hester, firehjulsdrift og 50 mil rekkevidde.
Hongqi e-HS9 120 kWt
- Hongqi ønsket å stille med en prototype av versjonen med 120 kWt-batteri. Dette kan fort være batteripakken som kler en langdistansebil som dette best. Skal vi tippe at den klarer 50 mil?
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
NB!
Alt av rekkeviddetall vi oppgir her, er såkalte WLTP-tall, som alle biler får etter å ha vært gjennom en identisk testsyklus. Modellene på det norske markedet er utstyrt etter norske kunders ønsker og behov, og veier som regel noe mer. Dermed vil også det reelle rekkeviddetallet på disse bilene være noe lavere.
I selve testen er WLTP justert etter den spesifikke bilens utstyrsnivå – se tabell i begynnelsen av saken.