IKKE SINT, MEN BESTEMT: Volvos tolkning av sportslighet følger logikken som ligger under merkes filosofi: Ingenting bør overdrives.
IKKE SINT, MEN BESTEMT: Volvos tolkning av sportslighet følger logikken som ligger under merkes filosofi: Ingenting bør overdrives.

Prøvekjørt: Volvo S60 Polestar Engineered (ladehybrid)

Volvos ukjente perle

For litt over et år siden viste den svenske produsenten frem den etter vår mening best designede Volvo-modellen i dag. Nå vet vi at den også er den som er morsomst å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS

Sprek, veldesignet, komfortabel

MINUS

Svak plassutnyttelse, dyre tilvalg

Polestar Engineered

  • Polestar Engineered er Volvo Cars elektrifisert performance-tilbud og er kun tilgjengelig på Volvo Cars’ ladbare T8 hybrid-biler i 60 serien.
  • Polestar Engineered tar i bruk Polestars ekspertise innen høyytelse og effektoptimering, og benytter denne kompetansen for å forbedre bilenes kjøreegenskaper, hjul, bremser, demping, samt programvaren i motorens styringsenhet.
  • Teknologien er utviklet av Polestar for Volvo Cars.

Polestar har en lang historie som et helsvensk tuning-selskap, selv om navnet nå for stadig flere assosieres som et svensk-kinesisk elbilmerke. Men Volvo-modellenes nye dynamikk er muliggjort av samarbeidet med Polestar.

Nå har vi prøvekjørt Volvo S60 Polestar Engineered (PE), altså bilen som har et av Volvos mest vellykkede designuttrykk. Vi testet en Polestar-preppet XC60 sist sommer, og satte pris på kjøreopplevelsen som var både spenstig og behagelig - en kombinasjon som få lykkes bedre med, etter vår mening.

Noe for seg selv

Mens Audi, BMW og Mercedes-Benz forsyner høyytelsesbilene med en egen motorisering og emblemene S/RS, M og AMG, nøyer Polestar-ingeniørene seg med å optimere Volvos eksisterende drivlinje for best mulig ytelse.

Samtidig justeres understellet for merkbart mer sportslige egenskaper enn det man vanligvis forbinder med Volvo.

Poenget er heller ikke å slå de nevnte tyskerne på rene ytelser, men å gi Volvos modeller i 60-serien mer snert og pepp. Målgruppen er de av Volvos kunder som liker å kjøre aktivt og er ute etter det lille ekstra av kjøreopplevelse.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IKKE GRÅTASS - (NESTEN) RÅTASS: </span>Den fremstår sivilisert nok, men denne er lavere enn en standard S60, den har stilige, spesifikke 20-toms Polestar-felger (her erstattet av 19-tommere med vinterdekk), kraftig dimensjonerte bremser med gule Calipere og diskrete sideskjørt. Det er en Polestar Engineered.
IKKE GRÅTASS - (NESTEN) RÅTASS: Den fremstår sivilisert nok, men denne er lavere enn en standard S60, den har stilige, spesifikke 20-toms Polestar-felger (her erstattet av 19-tommere med vinterdekk), kraftig dimensjonerte bremser med gule Calipere og diskrete sideskjørt. Det er en Polestar Engineered.

Den mest sporty av trioen

Siden erfaringene med PE-versjonen av XC60 har vi vært nysgjerrige på hvordan oppskriften ville oppleves med en mer kompakt og lavere bil - kort sagt en bil bedre egnet for sportslig kjøring.

Hvis dét er kriteriet, er det utvilsomt S60 som må prøves. V60, stasjonsvognen, er riktignok mer praktisk, men sedanen blir i våre øyne riktigere her.

Denne klassiske biltypen solgte inntil nylig i forsvinnende små antall, men så kom Tesla Model 3 på banen og viste at det ikke nødvendigvis er karosseritypen som avgjør nordmenns bilvalg.

Designmessig er for øvrig S60 vår favoritt: En perle blant Volvo-modellene med harmoniske linjer og proporsjoner, i større grad enn S90 som kan virke vel langstrukket og flat i fasongen.

Tilbakeholdent annerledes

Dette er selvsagt et spørsmål om smak og behag, men vi fikk under testperioden tilbakemeldinger fra ganske mange som var enige med oss.

Ved første blikk kan bilen se ut som en ordinær, om enn veldesignet, Volvo-sedan, men ved nærmere ettersyn oppdager man en hel del detaljer som sladrer om at dette er noe spesielt.

Utvendig legger man merke til «leppene» i fronten, diskrete sideskjørt, gule bremsekalipere og spesifikke, trapesformede eksosrør.

Bilen er dessuten senket 1,2 cm i forhold til en standard S60. Spesifikke Polestar-felger (20 tommer som standard, 21 tommer som tilvalg) har en spesiell utforming for å gi plass til de godt dimensjonerte bremsene – med halvt flytende skiver og de nevnte gule helstøpte kaliperne med seks stempler.

Fartsdjevelen er i detaljene

Helheten gir en bil som er svært synlig i slekt med supersportshybriden Polestar 1, som vi prøvekjørte høsten 2019.

I interiøret er det gule setebelter som avslører at det er en Polestar Engineered-bil vi har med å gjøre. Ellers har bilen R-design pedaler og matter, seter med nappa-skinn/tekstilkombinasjon og girhendler på rattet.

I det øvrige er det et typisk Volvo-interiør vi har med å gjøre. Vi sitter utmerket i sportssetene og førermiljøet er det samme som i andre modeller fra merket.

Det betyr høyverdig, kjølig «skandinavisk» stil. Bilen har den velkjente skjermen på høykant som vi nok en gang finner at vi er litt for avhengig av underveis. Det er fort gjort at den tar bort litt for mye oppmerksomhet fra veien.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VELKJENT:</span> Det er ingen råtass-fakter ved interiøret i S60 Polestar Engineered ...
VELKJENT: Det er ingen råtass-fakter ved interiøret i S60 Polestar Engineered ...
...med unntak av de gule sikkerhetsbeltene.
...med unntak av de gule sikkerhetsbeltene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SNAUT: </span>442 liter er ikke noe å rope hipp-hipp-hipp-for, men den ene ladekabelen fant da plass under gulvet.
SNAUT: 442 liter er ikke noe å rope hipp-hipp-hipp-for, men den ene ladekabelen fant da plass under gulvet.

S60 er av typisk mellomklasse-størrelse, ganske nær opptil BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4.

Med 476 cm i lengden, 185 cm i bredden og 143 cm i høyden kunne man forventet noe bedre plassforhold, men det er da tilstrekkelig for fire voksne (helst ikke fem), og 442 liter bagasje, som heller ikke er overdådig.

Moderat Polestar-løft

Hybrid-drivlinjen – altså bensin- og elmotoren, samt girkassen – har selvsagt også gjennomgått Polestar-behandlingen. Samtidig er kapasiteten på batteripakken økt noe, fra 10,4 til 11,8 kWt. I praksis betyr det at elektrisk rekkevidde er bevart - vi konstaterte mellom 35 og 40 km. Oppgitt WLTP-rekkevidde er 43 km.

I rene ytelser gir Polestar-oppskriften en ikke altfor stor effektøkning fra en vanlig T8-drivlinje. - med en maksimal effekt på 405 hk, mot 390 hk, og et dreiemoment på solide 670 Newtonmeter, mot 640.

Det er ikke der den differensierer seg mest. Det er ute på veien det skjer.

Vår kjøreopplevelse

Volvo sier målet med S60 PE har vært å skape en hårfin balanse mellom veiegenskaper og komfort. Du skal kjenne at bilen gjør som du vil. At den responderer lynraskt, samtidig som hele tiden beholder sin trygge og solide stabilitet under alle forhold. De mener de at de har oppnådd.

Vi er enig med dem.

Bilen er rask - og oppleves vesentlig kvikkere enn P.E.-versjonen av SUV-en XC60 gjorde. Den gjør da også 0-100 på 4,4 sekunder, mot 5,2 for XC60.

Den solide trekkraften på 670 newtonmeter og hjelpen fra elektromotoren gjør også forbikjøringene til en lek – og gir en liten ekstra sikkerhetsfølelse.

Multilenke-hjuloppheng foran og bak, i tillegg til fjærbensstag foran og individuelt, manuelt justerbare dempere, bidrar til skarpere kjøreegenskaper.

Som de vanlige T8-modellene i 60-serien, leveres PE-versjonen med kjøreprogrammene Pure (elektrisk kjøring prioritert) og Hybrid. Sportsprogrammet er spesifikt for PE-utgavene og heter greit og enkelt Polestar Engineered.

Eget kjøreprogram

Og det er i Polestar Engineered-modus at bilen viser seg fra sin sportsligste side, naturlig nok. Responsen på gassen er bortimot umiddelbar, og vi finner at elmotor og bensinmotor samarbeider en del mer harmonisk enn i ordinære T8-versjoner. Girskiftene er åpenbart kjappere og skjer på tilnærmet optimalt vis.

Dessuten fordeler systemet mer moment til bakhjulene, hvilket gir mulighet for mer aktiv svingkjøring.

Understellet kan justeres manuelt. I det anbefalte oppsettet, som vi beholdt under prøvekjøringen, er det relativt stramt, men uten å bli for stivt. Dermed er komfortnivået vi forbinder med Volvo i det store og hele bevart.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DEN EKSTRA DETALJEN:</span> Dette nærmest unnselige Polestar-emblemet diskret plassert i grillen, viser at denne Volvoen er spesiell.
DEN EKSTRA DETALJEN: Dette nærmest unnselige Polestar-emblemet diskret plassert i grillen, viser at denne Volvoen er spesiell.

Flat fordel

Bilen har den inspirerende og gode kjøreopplevelsen vi håpet på, med et lavere tyngdepunkt og mer presis styring enn den større XC60.

Men det er klart: For rendyrkede sportsbil-entusiaster eller dem som sverger til RS, M og AMG, blir dette i tammeste laget.

Her råder dessuten det totale fravær av inspirerende motorlyd. Sportslige brøl og buldrende oppstarter erstattes her av den ordinære og ikke spesielt attraktive (men godt dempede) duringen fra den 2,0-liters firesylindrede bensinmotoren.

Dyr, men ikke ublu

Volvo S60 Polestar Engineered koster i utgangspunktet 731.000 kroner, før frakt og leveringsomkostninger.

Testeksemplaret har pakker, ekstrautstyr og tilbehør (som vinterhjul), for til sammen 138.712 kroner, så totalprisen blir 877.612 kroner.

Vi vil tro det er nivået de fleste vil ligge på når de har krysset av for elementer vi mener vi hører med i denne klassen, som head-up displayet, 360-graders kamera, sikkerhetssystem som overvåker trafikken rundt bilen (Intellisafe Surround), for å hindre påkjørsler bakfra, sammenstøt med kryssende trafikk og lignende. Aktive LED-lys, smarttelefon-integrering og panoramatak er også blant tilvalgene på bilen. Helfoliering i matt, kledelig Osmium Grey-farge er også ekstra - til 25.000 kroner.

Prisen er ikke avskrekkende for de relativt få som har tatt skrittet over i Polestar Engineered-eiernes rekker. Bilen er rett og slett temmelig eksklusiv.

– Det er solgt et par hundre Polestar Engineered-biler i Norge siden lansering, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, til Motor.

Trosby presiserer at det er solgt færrest S60er, mens stasjonsvognen V60 er i flertall. SUV-en, XC60 PE ligger et sted i mellom.

Om de anser det begrensede salget som skuffende?

– Polestar Engineered-bilene er nisjeprodukter for oss og således er vi godt fornøyd med hvordan de har blitt mottatt i markedet, sier Trosby, som mener den eksklusive produktrekken - som ikke bare er høyytelsesmaskiner, men i tillegg ladbare hybrider - fortsatt er relevant i 2021.

– Det er perfekte biler for dem som ønsker seg en litt rampete Volvo, uten at den er så utagerende at det ikke lenger oppleves som en Volvo. Vårt DNA ligger i bunn, men med performance-krydder på toppen, konkluderer Erik Trosby.

For en gangs skyld, som om vi skulle ha sagt det selv!

Volvo S60 T8 Polestar Engineered - tekniske data

Pris fra:739.900 kr (levert Fornebu)
Pris testbil:877.612 kr
Lengde/bredde/høyde:476/185/143 cm
Akselavstand:287,2 cm
Bagasjerom:442 liter
Girkasse:8-trinns automat
Drevne hjul:4x4
Hjuldimensjon (std):235/40-19
Bensinmotor:2,0 liter, 318 hk
Elektromotor:87 hk
Ytelse totalt hybriddrivlinje:405 hk, 670 Nm
0-100 km/t:4,4 sek.
Batterikapasitet:11,8 kWt
Rekkevidde på strøm (WLTP):43 km
Egenvekt:1960 kg
Hengervekt:2.000 kg