<b>LYSER OPP:</b> Selv for den som ikke legger merke til den diskrete Polestar-logoen i grillen, er det vanskelig ikke å legge merke til de gule/gullfargede bremsekaliperne som sladrer om at dette er høyytelsesversjonen av Volvos familie-SUV XC60.
LYSER OPP: Selv for den som ikke legger merke til den diskrete Polestar-logoen i grillen, er det vanskelig ikke å legge merke til de gule/gullfargede bremsekaliperne som sladrer om at dette er høyytelsesversjonen av Volvos familie-SUV XC60.

Prøvekjørt: Volvo XC60 T8

Hvor mye bedre blir XC60 med et Polestar-puff?

Da vi testet nye Volvo XC60 T8 i 2017, var vi begeistret. Nå har vi prøvekjørt «sportsutgaven», med en Polestar-oppgradering. Den gjør ikke prisvinneren noe dårligere.

Publisert Sist oppdatert

Polestar Engineered

  • Polestar Engineered er Volvo Cars elektrifisert performance-tilbud og er kun tilgjengelig på Volvo Cars’ ladbare T8 hybrid-biler i 60 serien.
  • Polestar Engineered tar i bruk Polestars ekspertise innen høyytelse og effektoptimering, og benytter denne kompetansen for å forbedre bilenes kjøreegenskaper, hjul, bremser, demping, samt programvaren i motorens styringsenhet.
  • Teknologien er utviklet av Polestar for Volvo Cars.

Vi har ikke kjørt så mange hundre meter i vårt testeksemplar av SUV-en XC60, før vi merker at dette er en Volvo utenom det vanlige.

Kontant gassrespons med tilsvarende kjapp akselerasjon, kvikt og kontant inn og ut av svingen og ny, radig fartsøkning når veien retter seg ut.

Det hele ledsaget av en overraskende potent motorlyd til å være fra en firesylindret motor, i valgte kjøremodus: «Polestar Engineered».

Sportslig alternativ

Vi kjører noe så spesielt som en sportslig Volvo-SUV!

Du tenker kanskje:

«Polestar? Er ikke det de nye elbilene, da?»

Det er kanskje ikke så rart folk blir forvirret.

Bildeserie – bla med pilene opp i hjørnet:

Verken elbil eller løpsbil

Polestar har så smått begynt å bli kjent som elbilprodusenten som er datterselskapet til Volvo og Geely.

Tidligere var Polestar kjent innen en engere krets av entusiaster som de racing-ekspertene som tunet Volvo-modeller for høyere ytelser – med en viss suksess i Touring Car-mesterskapene. I 2009 vant nordmannen Tommy Rustad STCC-mesterskapet med Polestar Racing.

Men her har vi altså noe annet.

Polestar Engineered er mer sportslige versjoner av Volvos hybrid-modeller, med skjerpede kjøreegenskaper og noe forbedrede ytelser.

De viderefører dermed en mangeårig historie med samarbeid fra dengang de var spesialister innen motorsport og tuning. I første omgang er det kun 60-serien (sedanen S60, stasjonsvognen V60 og SUV-en XC60) som modifiseres av Polestar.

Gullet som glimrer

Vi fikk bivåne presentasjonen av den nye satsingen allerede i januar og lovte da at vi skulle komme tilbake med kjøreopplevelsene «snart». Med korona ble «snart» til noen måneder, men nå har vi omsider fått anledning til å testkjøre Polestar Engineering-versjonen av den meget populære ladbare hybrid-SUV-en Volvo XC60 T8.

På dokumentet vi fisket ut av hanskerommet står bilens fulle navn: Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered. Og hva betyr så det i praksis?

Det som synes umiddelbart er gulfargen. Gule setebelter og gule bremsekalipere.

Visuelt det samme som, i tillegg til en diskret logo i grillen og på hekken, kjennetegner Polestar Engineered-utgaven.

Det nye emblemet med et litt for langt navn kan delvis sammenlignes med AMG (Mercedes), S /RS (Audi) og M (BMW).

Men bare delvis.

Fortsatt Volvo

I motsetning til de nevnte tyskerne som forsyner høyytelsesbilene med en egen motorisering, nøyer Polestar-ingeniørene seg med å optimisere Volvos eksisterende drivlinje for best mulig ytelse.

Samtidig justeres understellet for merkbart mer sportslige egenskaper enn det man vanligvis forbinder med Volvo.

De er heller ikke ute etter å slå tyskerne på rå ytelse. Det dreier seg mer om å gi Volvos modeller mer snert, for dem blant Volvos kunder som liker å kjøre aktivt og er ute etter det lille ekstra av kjøreopplevelse.

XC60 Polestar Engineered svarer til denne beskrivelsen på alle måter.

Multilenke-hjuloppheng foran og bak, med manuelt justerbare støtdempere, gjør det mulig å justere stivheten i fjæringsbevegelsene samtidig som komforten opprettholdes.

Programvareoppdateringen i bilene forbedrer effekten uten å øke drivstoffbruk og utslipp, og optimerer programmeringen av girkassen.

I det øvrige er bilen som en vanlig XC60, som beskrevet i vår test.

Interiørbilder - bruk pilene for å bla frem eller tilbake:

Turbo, kompressor...og Polestar

Drivlinjen består, som i en vanlig T8, av 2,0-liters bensinmotor som for sikkerhets skyld er både turbo- og kompressormatet – og nennsomt og moderat trimmet av Polestar via den elektroniske styringsenheten.

De 318 hestekreftene fra denne får drahjelp av elektromotoren, som bidrar med ytterligere 87 hestekrefter.

Hybridsystemets ytelse er totalt 405 hestekrefter og dreiemomentet generøse 670 newtonmeter. Standard på XC60 T8: 390 hester og 640 Nm.

Det er særlig denne trekkraften som gir bilen den gode følelsen av punch fra stående start som gjør at man der og da glemmer at denne SUV-en veier godt over to tonn.

Den plantes godt i bakken via den optimerte 8-trinns automatkassen som sender kreftene til de raust dimensjonerte 21-tommers hjulene.

Tekniske data:

Pris fra:916.000 kr (levert Fornebu)
Pris testbil:1.044.490 kr
Lengde/bredde/høyde:469/190/166 cm
Akselavstand:286,5 cm
Bagasjerom:468 liter
Girkasse:8-trinns automat
Drevne hjul:4x4
Hjuldimensjon:255/40-21
Bensinmotor:2,0 liter, 318 hk
Elektromotor:87 hk
Ytelse totalt hybriddrivlinje:405 hk, 670 Nm
0-100 km/t:5,2 sek.
Batterikapasitet:10,4 kWt
Rekkevidde på strøm (WLTP):45 km
Egenvekt:2.140 kg
Hengervekt:2.100 kg

Komfortabelt sporty

Dette foregår på ulike måter avhengig av hvilken kjøremodus man velger.

Vi hadde all mulighet til både å bruke bilens ulike kjøreprogrammer og til å sette kjøreegenskapene på prøve mellom Oslo og Bergen.

Den ene veien kjørte vi i vanlig, moderat sommerferie-tempo i hybrid-modus og oppstart med fulladet batteri. Snittforbruket på turen ble ganske så hyggelige 0,61 liter per mil.

Under returen ble bilen tidvis kjørt mer aktivt, som den jo er bygget for.

Det er i Polestar Engineered-modus bilen viser seg fra sin sportsligste side, naturlig nok. Responsen på gassen er umiddelbar og samarbeidet mellom elmotor og bensinmotor en god del mer harmonisk enn vi husker det fra vanlige XC60 T8. Girskiftene er åpenbart kjappere og skjer på optimalt vis.

Understellet kan justeres manuelt. I det anbefalte oppsettet er det relativt stramt, men uten å bli for stivt. Sammenliknet med en AMG GLC for eksempel, er komfortnivået fortsatt upåklagelig også i det sportslige kjøreprogrammet.

Tungvekter

Når bilen presses merkes det hvor presist forstillingen lystrer den rimelig presise styringen og takler svingen elegant effektivt. Og man blir minnet om at denne ladbare hybriden er en tung. Det går uanstrengt, men ikke helt uten krenging og noe understyring.

Kort og godt en både behagelig og frisk kjøreopplevelse.

I tillegg er lydnivået meget sivilisert - en viss rullestøy fra de godt dimensjonerte hjulene er ikke til å unngå, men fremstår ytterst behersket. Her har også Volvo gjort en meget god jobb, synes vi.

Kjøreprogrammet Polestar Engineered er altså det som gir den opplevelsen som passer best til bilen.

De andre programmene er som i øvrige XC60-modeller:

Hybrid (som bilen alltid starter i), som skal sørge for optimal kombinasjon av strøm og bensin, Pure, for mest mulig elektrisk fremdrift, og Off Road, for dårlige og vanskelig fremkommelige veier.

Over 40 km på strøm

Vi ville teste elektrisk rekkevidde, men det er lettere sagt enn gjort.

Bilen kan ikke tvinges til å kjøre bare på strøm, i motsetning til den nye generasjonen ladbare hybrider fra f.eks. BMW, Audi og Mercedes.

Vi kom over fire mil med avslappet, normal kjøring før batterimåleren var så å si på null og bensinmotoren ble aktiv. Den hadde imidlertid slått inn også et par ganger underveis.

Volvo oppgir elektrisk rekkevidde til 45 kilometer. Da vi hadde kjørt den distansen i Pure sto bensinforbruket på 0,1 liter per mil.

Høy pris

Forbrukstallene er bra for en tung SUV med bensinmotor. Det oppgitte WLTP-forbruket på 0,32 liter er høyst teoretisk, men oppnås dersom man alltid passer på å lade, pendler moderate avstander for det meste og kjører langturer bare nå og da.

Testbilen var en godt utstyrt 2020 XC60 Twin Engine Polestar Engineered, for å bruke dens fulle navn.

Listeprisen er 916.000 kroner.

Dette eksemplaret hadde Teknikkpakke Pro, som etter vår mening er nødvendig på dette nivået (head-up display, parkeringskamera, varsling for kryssende trafikk og biler som nærmer seg raskt bakfra, aktive LED-hovedlys og integrasjon for smarttelefon med ekstra USB-uttak).

En del ekstrautstyr og dessuten helfoliering bringer totalprisen på bilen opp i 1.044.490 kroner.

Joda, som Volvo-kunde koster det å være Polestar-kar.