Viser fram Volvo Polestar Engineered i 60-serien:
Lokker med en heftigere Volvo
Her er Volvos nye «Polestar Engineered»-versjoner av 60-serien. Kanskje ikke biler for å duellere med BMW M eller Audi S og RS, men om ikke annet: Nå finnes det valgmuligheter for Volvo-kunder som ønsker noe merkbart heftigere enn standardmodellene.
DETTE ER SAKEN: For dem som synes de vanlige Volvo-modellene blir for sedate, finnes det nå sportslige alternativ.
Polestar er i dag blitt et eget bilmerke i Volvo Cars-gruppen.
Men Polestar er også tekniske samarbeidspartnere innen det Volvo kaller «elektrifisert performance og effektoptimering». På enklere norsk: Mer sporty versjoner av Volvos hybrid-modeller, med skjerpede kjøreegenskaper og høyere ytelser.
De viderefører dermed en mangeårig historie med samarbeid fra dengang Polestar var spesialister innen motorsport og tuning.
I første omgang er det kun 60-serien (sedanen S60, stasjonsvognen V60 og SUV-en XC60) som modifiseres av Polestar.
S60 og V60 T8 Polestar Engineered er bygget på utstyrsversjon R-design, med en startpris på 738.900 kroner. XC60 Polestar Engineered starter på 925.900 kroner, inkludert frakt og levering.
Det er mellom 80.000 og 100.000 kroner mer enn det R-design-variantene koster.
Pryder hekk og front
Produktsjef Carsten Torp sier at kun T8-versjonene leveres med Polestar Engineered-logoen, en diskret versjon av Polestar-emblemet som pryder fronten og hekken på bilene.
En nærmere kikk på et eksemplar av S60 Polestar Engineered avslører en hel rekke detaljer som understreker at dette er noe spesielt: «Leppene» i fronten, diskrete sideskjørt og spesifikke, trapesformede enderør. I interiøret er det gule setebelter som sladrer om at det er en Polestar Engineered-bil vi har med å gjøre. Ellers har bilen R-design pedaler og matter, seter med nappa-skinn/tekstilkombinasjon og girhendler på rattet.
Les også: Polestar skal utfordre Tesla med el-SUV
Egne tekniske detaljer
Bilen er senket 1,2 cm i forhold til en standard S60. Spesifikke Polestar-felger (20 tommer som standard, 21 tommer som tilvalg) har en spesiell utforming for å gi plass til de godt dimensjonerte bremsene – med halvt flytende skiver og godt synlige, gule helstøpte kalipere med seks stempler.
Multilenke-hjuloppheng foran og bak, i tillegg til fjærbensstag foran og individuelt, manuelt justerbare dempere, bidrar til skarpere kjøreegenskaper.
Hybrid-drivlinjen – altså bensin- og elmotoren, samt girkassen – har selvsagt også gjennomgått Polestar-behandlingen. I rene ytelser gir det en maksimal effekt på 405 hk og et dreiemoment på solide 670 Newtonmeter, hele 240 Nm mer enn fra vanlig T8-drivlinje.
Dette skal være tilstrekkelige til å sikre ytelser en sportsbil verdig:
4,4 sekunder på 0-100 km/t S60, 4,6 sekunder for V60 og 5,4 sekunder for den tyngre og høyere XC60.
Batteripakken er økt fra 10,4 til 11,8 kWt, og skal gi opptil 43 km på strøm for S60/V60 og 36 km for XC60 T8 Polestar Engineered.
Les også: Sjokkpris på Polestars første modell
Eget kjøreprogram
Bilene er utstyrt med en ekstra kjøremodus kalt ganske enkelt Polestar Engineered. Mens effekt- og momentoptimering er aktive uansett, gir denne innstillingen i tillegg optimering av firehjulsdriften (AWD) med mer moment til bakhjulene. Den gir dessuten raskere respons på gass og motor, giroverføringshastighet og presisjon.
Bilen vil dessuten «henge» på girene for å opprettholde responsen.
Motor kommer tilbake med prøvekjøring av Polestar-versjonene.