BILLIG: Her lader en Renault Zoe og en Tesla billig på Kampen i Oslo. For Renaulten er ladingen ekstra rimelig.
BILLIG: Her lader en Renault Zoe og en Tesla billig på Kampen i Oslo. For Renaulten er ladingen ekstra rimelig.

Oslos gavepakke til elbileierne:

Her lader du nesten gratis – midt i byen

Oslo kommune sponser noen av elbileierne med tilnærmet gratis strøm. Her lades det for ned mot 22 øre kilowatten med høy normallade-hastighet.

Publisert

I Oslo kan hvem som helst – både tilreisende og byens egne innbyggere – bruke de rimelige, men likevel lite brukte, ladestolpene som står rundt i byen.

Men pass på hvilken stolpe du velger, og når på døgnet du lader. Ladeeffekten og kilowattprisene varierer enormt.

Oslo kommune har nylig fått 200 ladeplasser fordelt 16 steder rundt i byen hvor du kan lade bilen med en effekt på minst 10 kilowatt.

På de fleste av de 200 er effekten på hele 20 eller 22 kilowatt.

Selve ladingen er gratis. For å kunne lade må du betale for parkeringen. Disse satsene er lave for de kraftigste laderne.

Som hjemme

På dagtid koster det 10 eller 15 kroner i timen. Det innebærer at de fleste nyere elbilene, med en ombordlader med en effekt på minst 11 kilowatt, kan lade for ca. én krone per kwt.

Det er omtrent like billig som å lade hjemme. I et normalår koster husholdningsstrømmen rundt én krone per kilowattime, inkludert alle avgifter og gebyrer.

Men bruker du de kommunale laderne på kvelden, natten eller på morgenen, blir ladingen enda mye billigere.

Fra klokka 20 på kvelden til 09 nesten morgen – i 13 sammenhengende timer – koster det bare fem kroner timen å parkere ved de kommunale ladestolpene i Oslo.

En elbil med ombordlader med 11 kilowatt effekt vil dermed betale under 50 øre per kilowatt med strøm.

Det er halv pris av hjemme.

Noen få bilmodeller – blant annet populære Renault Zoe – har en ombordlader på hele 22 kilowatt effekt. Dermed koster det bare 22 øre per kilowatt å lade disse bilene ved de kommunale stolpene i Oslo.

En brøkdel

22 øre er om lag en femtedel av strømprisen til husholdningene, og en brøkdel av prisen man må betale hos de fleste andre ladetilbydere.

Mange kommuner tar flere kroner per kilowatt på sine kommunale ladere. Motor har blant annet ladet ved kommunale ladestolper i Lyngdal, hvor vi betalte 5,67 kroner per kilowatt, med en effekt på skarve 3,6 kilowatt.

Hos de mange kommersielle aktørene koster lading med ladeeffekt på inntil 22 kilowatt gjerne tre-fire-fem kroner kilowatten.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LEDIG</span>: Ved de raske og rimelige kommunale ladestolpene på Majorstuen var det flere ledige plasser.
LEDIG: Ved de raske og rimelige kommunale ladestolpene på Majorstuen var det flere ledige plasser.

Ofte ledig

De prisgunstige ladestolpene til Oslo kommune er spredt rundt i byen. Noen av dem ligger svært tett på sentrum, blant annet på Majorstuen, Grünerløkka, i Gamlebyen og på Kampen.

Likevel er de ikke mye brukt. Det er sjelden eller aldri fullt. Da Motor en ettermiddag oppsøkte flere av ladeplassene med 22 kilowatt effekt, var det flere ledige ladestolper på alle plassene.

NAF er svært fornøyd med prisingen til Oslo kommune, ifølge senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal.

– Inntil 2019 var det jo gratis å lade i Oslo. Da plugget folk inn laderen når de kom fra jobb, og lot den stå til neste morgen. Nå er det billig lading. Som deres kartlegging viser er det nå også mange ledige ladere. Det betyr at betaling gir bedre sirkulasjon på de kommunale laderne.

Samme pris

Lading er ikke like billig om du velger feil ladestolpe. De fleste ladestolpene i Oslo har en effekt på 3,6 eller 7,2 kilowatt.

På kvelden, natten og morgenen til kl. 09 er likevel prisen for å lade nøyaktig den samme som for de langt raskere ladestolpene med en effekt på opptil 22 kilowatt.

På dagtid, fra kl. 09 til 20, skiller det opptil en femmer i timen. Ved de raskeste stolpene koster det 15 kroner timen å lade på dagtid, ved de fleste tregere stolpene, med effekt opptil 7,2 kilowatt, koster det 10 kroner.