ET LASS MED BILER: Enda en Tesla Model Y svinges av båten og til oppstilling på Oslo havn.
Foto: PETER RAAUM
Nybilregistreringene i august:
Tesla Model Y suser rett til topps
Tesla rakk knapt å få de første Model Y-eksemplarene av båten før bilen føyk til topps på salgslistene. Den nye SUV-en var suverent mest registrerte bilmodell i august.
Tirsdag 24. august startet Tesla registrering og utleveringer av sin nye Model Y. En uke senere er bilmodellen suverent på topp av listen over nybilregistreringene med 1309 biler, nær åtte prosent av alle de nye bilene som ble registrert i august.
Totalt ble det registrert 16.427 nye biler, 52 prosent mer enn i samme måned i fjor, ifølge nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Andelen helelektriske biler er på 71,89 prosent – mot 52,79 i juli i fjor.
For bensin- og dieselbilene fortsatte det stupbratte fallet, ned til en samlet andel av nybilregistreringene på 7,74 prosent – mot 20,97 prosent i samme måned i fjor.
De 25 mest populære modellene i august:
Nr.:
|
Merke:
|
Modell:
|
Antall aug/21
|
Andel aug/21
|
Antall aug/20
|
Andel aug/20
|
Endring
|
1 | Tesla | Model Y | 1309 | 7,97 % | - | - | 100,00 % |
2 | Ford | Mustang Mach-E | 907 | 5,52 % | - | - | 100,00 % |
3 | Tesla | Model 3 | 774 | 4,71 % | 264 | 2,44 % | 193,18 % |
4 | Toyota | RAV4 | 721 | 4,39 % | 282 | 2,61 % | 155,67 % |
5 | Volkswagen | ID.3 | 649 | 3,95 % | 1 | 0,01 % | 64 800,00 % |
6 | Hyundai | IONIQ 5 | 631 | 3,84 % | - | - | 100,00 % |
7 | Audi | Q4 e-tron | 589 | 3,59 % | - | - | 100,00 % |
8 | Volkswagen | ID.4 | 574 | 3,49 % | - | - | 100,00 % |
9 | Audi | e-tron | 541 | 3,29 % | 756 | 7,00 % | −28,44 % |
10 | Nissan | Leaf | 444 | 2,70 % | 270 | 2,50 % | 64,44 % |
11 | Mercedes-Benz | EQC | 424 | 2,58 % | 595 | 5,51 % | −28,74 % |
12 | Citroën | e-C4 | 342 | 2,08 % | - | - | 100,00 % |
13 | MG | ZS EV | 338 | 2,06 % | 281 | 2,60 % | 20,28 % |
14 | Volvo | XC40 | 321 | 1,95 % | 112 | 1,04 % | 186,61 % |
15 | Polestar | Polestar 2 | 299 | 1,82 % | 494 | 4,57 % | −39,47 % |
16 | Skoda | Enyaq | 296 | 1,80 % | - | - | 100,00 % |
17 | Volkswagen | ID.4 GTX | 287 | 1,75 % | - | - | 100,00 % |
18 | Peugeot | e-2008 | 262 | 1,59 % | 239 | 2,21 % | 9,62 % |
19 | BMW | iX3 | 250 | 1,52 % | - | - | 100,00 % |
20 | Hyundai | Kona electric | 239 | 1,45 % | 408 | 3,78 % | −41,42 % |
21 | Mercedes-Benz | EQA | 237 | 1,44 % | - | - | 100,00 % |
22 | Kia | e-Niro | 207 | 1,26 % | 151 | 1,40 % | 37,09 % |
23 | BMW | i3 | 201 | 1,22 % | 152 | 1,41 % | 32,24 % |
24 | Skoda | Citigoe iV | 175 | 1,07 % | 125 | 1,16 % | 40,00 % |
25 | Mitsubishi | Eclipse Cross | 162 | 0,99 % | - | - | 100,00 % |
Kilde: OFV. Vær obs på at Volkswagen ID.4 og ID.4 GTX telles som to ulike modeller hos OFV, samlet har de 861 registreringer. Samme gjelder Audi e-tron og e-tron S, som samlet har 565 registreringer.
De 10 mest populære merkene i august:
Nr.:
|
Merke:
|
Antall 8/2021
|
Andel 8/2021
|
Antall 8/2020
|
Andel 8/2020
|
Endring
|
1 | Tesla | 2 083 | 12,68 % | 348 | 3,22 % | 498,56 % |
2 | Volkswagen | 2 028 | 12,35 % | 1 113 | 10,30 % | 82,21 % |
3 | Audi | 1 325 | 8,07 % | 862 | 7,98 % | 53,71 % |
4 | Toyota | 1 208 | 7,35 % | 805 | 7,45 % | 50,06 % |
5 | Ford | 1 140 | 6,94 % | 496 | 4,59 % | 129,84 % |
6 | Hyundai | 1 040 | 6,33 % | 653 | 6,04 % | 59,26 % |
7 | Mercedes-Benz | 943 | 5,74 % | 850 | 7,87 % | 10,94 % |
8 | BMW | 857 | 5,22 % | 662 | 6,13 % | 29,46 % |
9 | Volvo | 698 | 4,25 % | 431 | 3,99 % | 61,95 % |
10 | Peugeot | 664 | 4,04 % | 784 | 7,26 % | −15,31 % |
Kilde: OFV
Eneste ladehybrid
Tesla toppet merkestatistikken hårfint foran Volkswagen, med markedsandeler på henholdsvis 12,68 og 12,35 prosent.
Ladehybriden Toyota RAV4 er eneste modell med en markedsandel på minst 1 prosent som ikke er helelektrisk. RAV4 var på 4. plass på lista, neste ikke-helelektriske er nummer 25.
Eller sagt på en annen måte: 23 av 24 av de mest populære bilmodellene i Norge for øyeblikket er helelektriske.
Norge rundt
Samtidig viser august-tallene at de helelektriske bilene nå dominerer nybilsalget i alle deler av landet – og i alle landets fylker (med registreringer ut fra den tidligere fylkesstrukturen).
I det tidligere Finnmark fylke utgjorde de helelektriske bilene over 51 prosent av registreringene i august.
Høyeste fylkestall var fra Hordaland, inkludert Bergen, med 80,8 prosent helelektrisk. Også Oslo, Akershus og Rogaland var over 75 prosent, mens Aust-Agder og Finnmark var eneste under 60 prosent.
Fordeling etter drivlinje i august:
Nr.:
|
Drivlinje:
|
Antall aug/21
|
Andel aug/21
|
Antall aug/20
|
Andel aug/20
|
Endring
|
1 | Elektrisitet | 11 810 | 71,89 % | 5 705 | 52,79 % | 107,01 % |
2 | Ladehybrid (bensin) | 2 486 | 15,13 % | 1 848 | 17,10 % | 34,52 % |
3 | Bensin | 752 | 4,58 % | 1 202 | 11,12 % | −37,44 % |
4 | Hybrid (bensin) | 746 | 4,54 % | 951 | 8,80 % | −21,56 % |
5 | Diesel | 519 | 3,16 % | 1 064 | 9,85 % | −51,22 % |
6 | Ladehybrid (diesel) | 113 | 0,69 % | 34 | 0,31 % | 232,35 % |
7 | Hydrogen | 1 | 0,01 % | - | - | 100,00 % |
Kilde: OFV
Fordeling etter drivlinje i 2021 (mot samme periode i fjor):
Nr.:
|
Drivlinje:
|
Antall 2021
|
Andel 2021
|
Antall 2020
|
Andel 2020
|
|
1 | Elektrisitet | 66 599 | 60,07 % | 38 603 | 48,37 % | 72,52 % |
2 | Ladehybrid (bensin) | 25 031 | 22,58 % | 15 469 | 19,38 % | 61,81 % |
3 | Hybrid (bensin) | 7 464 | 6,73 % | 7 577 | 9,49 % | −1,49 % |
4 | Bensin | 5 468 | 4,93 % | 8 361 | 10,48 % | −34,60 % |
5 | Diesel | 5 247 | 4,73 % | 9 011 | 11,29 % | −41,77 % |
6 | Ladehybrid (diesel) | 1 042 | 0,94 % | 764 | 0,96 % | 36,39 % |
7 | Hydrogen | 13 | 0,01 % | 15 | 0,02 % | −13,33 % |
Totalt | Alle | 110 864 | 100 | 79 804 | 100 | 38,92 % |
Kilde: OFV