ARVTAKEREN: Mitsubishi Eclipse Cross erstatter den ladbare folkefavoritten Outlander.

Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)

Så bra er modellen som erstatter Outlander

Gamle Outlander-kunder vil stortrives i en bil som er bedre i stort sett alt. Men de må sette igjen deler av bagasjen.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Drivlinje, komfort, firehjulsdrift, design

MINUS:

Bagasjeplass, interiør, design

Eclipse Cross er en oppgradert miks av to gamle kjenninger på det norske markedet:

ASX, som gikk ut av produksjon for noen år siden – og Outlander, som fases ut i disse dager. Entusiastene vil registrere kjente former og vinkler.

Inntrykket er likevel at Eclipse Cross har fått sin egne, helt særegne stil. Fronten er en orgie i lys og krom. Litt mer vågalt enn på Outlander, men trolig fristende for mange i denne kretsen.

Ikke likegyldig

Langs siden går vinduslinjene og den dype profilen i karosseriet igjen fra gamle ASX, mens hekken har mistet det karakteristiske vinduet under bakspoileren som kom på de første Eclipse for tre år siden. Neppe et savn.

Dette er et design man ikke kan være likegyldig til. Og det liker vi.

NY HEKK: Nye Eclipse Cross har fått en litt mindre spektakulær hekk enn forrige årgang, men fortsatt er utseendet særpreget og spennende.
KJENT: Alle som har kjørt en Mitsubishi ASX kjenner seg igjen her. Heller ikke tidligere Outlander-eiere vil finne de store overraskelsene. Litt gammeldags, men funksjonelt.

Funksjonelt

Interiøret er ikke like spennende, men gjenkjennelig for Mitsubishi-eiere. Det litt utdaterte inntrykket krones med to mursteiner av noen knapper til setevarmen.

Men alt er særdeles tydelig og funksjonelt – til glede for alle som ikke vil sveipe fingeren over en skjerm når varmen skal justeres en halv grad.

Under skallet er det velkjente og utprøvde løsninger med firehjulsdrift og hybridteknologi finjustert til å tåle stadig tøffere konkurranse i klassen av ladehybrider.

Vi mener bestemt at ladbare Outlander må være den bilmodellen som har forbedret seg mest i løpet av et kort livsløp.

Den utgående modellen er knapt til å kjenne igjen fra de første versjonene som kom i 2013.

Og alt det beste er overført til Eclipse Cross – og blitt enda litt bedre.

Annen opplevelse

Hvis du er blant dem som kjørte en av de første årgangene Outlander, og tenkte «aldri mer», så har vi to kommentarer:

  • Vi forstår deg godt.
  • Og: Gi den – altså Eclipse – en ny sjanse!

Glem den turtallsjagende trinnløse girkassene som pisket de firesylindrede motorene opp i grell fistel. Selv om det er det samme utgangspunktet – en stor bensinmotor, to små elmotorer på hver aksel og en trinnløs girkasse – på Eclipse Cross, så er opplevelsen en helt annen.

Mot RAV4

Det er naturlig å sammenlikne med Norges mest solgte bil i øyeblikket – og «Årets beste bilkjøp» i følge oss i Motor – Toyota RAV4 i ladbar utgave. Eclipse Cross oppleves som minst like sivilisert.

Samhandlingen mellom bensinmotorer og elektriske motorer er tilnærmet sømløs, og lydnivået fra motor og drivverk svært lavt.

Kjøreposisjonen i Eclipse Cross vurderer vi som litt bedre enn i mer SUV-pregede RAV4. Og dette er den største forskjellen fra Outlander, som fikk kritikk for å være gammeldags allerede da den ble lansert for snart 10 år siden.

I Eclipse sitter vi svært godt, med en naturlig harmoni mellom alle viktige komponenter i et førermiljø: Seter, ratt, pedaler og betjeningsfunksjoner.

SNAUT: 359 liter bagasjevolum er lite på en SUV som skal fungere for en familie. Kapasiteten begrenset ytterligere av den kraftig fallende taklinjen.

Lite bagasjerom

Nevnte RAV4 er overlegen Eclipse på to viktige områder:

Rekkevidde og bagasjeplass. Eclipse sine 45 kilometer på strøm er nærmere halvparten av rekkevidden til RAV4.

Hva Eclipse faktisk presterer på rekkevidde og forbruk, kommer vi tilbake til i en mer omfattende test.

359 liter bagasjevolum er nærmere 200 liter under RAV4. Eclipse har også en mer skrånende taklinje, som gir vesentlig dårligere lastekapasitet opp til taket.

Rask nok

Eclipse har en disponibel effekt på 188 hester. Igjen langt under RAV4 - som har 306. Og der RAV4 er en sprinter, er Eclipse ganske så sedat. Spørsmålet er hvor ofte du bruker disse kreftene. I daglig kjøring og innenfor norske fartsgrenser, er Eclipse mer enn rask nok for de fleste.

  • Eclipse leveres i fire utstyrsgrader, fra 449.000 til 499.000 kroner. Sammenlikner vi toppmodellene av Eclipse og RAV4, så legger Eclipse seg nærmere 100.000 under.