FLINKE TIL Å LADE: Tallene Ford har offentliggjort tyder på at eierne av Kuga PHEV lader ofte og kjører relativt kort hver gang i gjennomsnitt.Foto: FORD
Kjører på el 49 prosent av tiden:
Ladbare SUV-er kjører nær 50 prosent på strøm
Anonymiserte kjøretøydata viser at 49 prosent av tilbakelagt distanse har skjedd på strøm på Fords nyeste ladehybrid Kuga. Volvo har publisert liknende tall for sin ladbare SUV, XC60.
49 % av tilbakelagt kjørelengde har skjedd helelektrisk.
Mer enn 2/3 av kjøreturene den har blitt brukt til er 50 km eller kortere og kunne kjøres helelektrisk.
Av mer enn 633.000 turer har mer enn 420.000 vært mulig å kjøre på ren elektrisitet.
Gjennomsnittsturen var på 52 kilometer. Det er mindre enn Kuga ladbar hybrids oppgitte elektriske rekkevidde på 56 km som er målt i henhold til WLTP-målemetoden.
For hver 100. dag med kjøring ble bilen ladet 89 ganger.
Nylig offentliggjorte tall fra den europeiske bilindustriforeningen, ACEA, viser at salget av ladbare hybrider økte med mer enn 255 prosent i Europa i 2. kvartal i år, sammenlignet med samme periode i fjor.
Samlet hadde 8,4 prosent av alle nye registrerte biler en slik drivlinje.
Mens det i Norge er Toyota RAV4 som har solgt suverent best blant de ladbare hybridene hittil i år og det fortsatt er Volvo som totalt sett selger flest ladehybrider, er det Ford Kuga som er toppselgende ladehybrid i Europa.
6300 Kuga ble registrert som ladbar hybrid (PHEV) i Europa bare i juni. Det er flere enn alle andre ladbare SUV-er til sammen.
Nesten 50 prosent på strøm
De ladbare Kuga-ene som var på veien i Europa i første halvår i år skal ha tilbakelagt nesten halvparten av kjørt distanse kun på batterikraft. Tall spesifikt for Norge er ikke publisert.
49 prosent elektrisk kjøring, for øvrig ett prosentpoeng mer enn det Volvo målte for sin ladbare XC60 i 2019, er imponerende nok.
Men selv med halvparten av kjørt distanse tilbakelagt på bare strøm er det åpenbart ikke realistisk med et forbruk på 0,14 l/mil, som er det offisielle tallet i henhold til WLTP-målemetoden.
Det er fullt mulig å oppnå svært lave utslipp med ladehybrider dersom bilene brukes som de er tenkt, det vil si hvis de lades så ofte som mulig og dessuten i hovedsak kjøres relativt korte avstander – med langturer bare unntaksvis.
Miljøorganisasjoner som har stilt seg kritiske til ladehybrider generelt, har tidligere publisert tall fra reell trafikk som tydet på at så lave tall er en sjeldenhet.
Kjøredataene Ford har publisert, samt tilsvarende tall som tidligere har kommet fra Volvo for deres ladehybrider, kan tyde på at det bildet kan være utdatert og i det minste må nyanseres.
I 2019 publiserte Volvo kjøredata som viste at deres ladbare hybrider i snitt tilbakela 44 prosent av distansen bare på strøm. For SUV-en XC60 var tallet 48 prosent.
Også andre tall fra Volvo lå nært opp til det Ford nå har gått ut med:
For eksempel var 80 prosent av kjøreturene, ifølge eierne i undersøkelsen, kortere enn 20 minutter. Og 69 prosent oppga at de ladet bilen hver dag, ytterligere 14 prosent svarte annenhver dag.
Norge - Topp 20 ladbare hybrider registrert fra januar til og med juli 2021
PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge, Erik Trosby, sier til Motor at nyere data tyder på at snittallet for Volvos ladehybrider i Norge i dag ligger på rundt 47 prosent, altså ganske nær tallene Ford har funnet for Kuga i Europa.
– Det er en myte at nordmenn ikke lader sine ladbare hybrider. Det gjør de i aller høyeste grad og de tilstreber også å kjøre på ren elektrisitet i hverdagen, noe vår undersøkelse tydelig viser, sier Trosby til Motor.
Problemet ble løst på slutten av fjoråret og i år har bilen sammen med storselgeren Mustang Mach-e hjulpet Ford til de beste salgsresultatene på svært lenge.
Etter stortingsvalget tyder mye i dag på at ladehybridene fra neste år ikke vil ha den suksessen de har i dag her i landet, i det minste ikke hvis vi skal tro uttalelsene som har kommet fra NAF: