OPPFRISKET: Nå får også BMW 2 Active Tourer et utseende som gjør attraktiv.
OPPFRISKET: Nå får også BMW 2 Active Tourer et utseende som gjør attraktiv.

Ny BMW 2 Active Tourer:

Salget av norgesfavoritten har stupt, nå tar BMW grep

For bare tre år siden var dette Norges 15. mest solgte bil. Hittil i år ligger den på 151. plass. En helt ny modell gir grunn til optimisme.

Publisert Sist oppdatert

i 2018 var det bare lille elektriske i3 som solgte bedre enn BMW 2 Active Tourer av BMW-modellene i Norge. Tre år senere kan vi telle hele åtte BMW-er på nyregistreringslistene før den gamle favoritten dukker opp – på 151. plass.

Første med forhjulstrekk

Bare 53 solgte biler så langt i år gir et prosentfall på saftige 82,5 prosent sammenliknet med samme tid i fjor.

Men nå er en splitter ny versjon på gang av modellen som først og fremst huskes fordi det var den første bilen fra BMW med forhjulstrekk. Den ble også i noen år solgt i en lengre utgave med sju seter.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BUET SKJERM:</span> Det nye instrumentpanelet, som vi også finner i de elektriske nykommerne iX og i4, buer seg ørlite mot føreren.
BUET SKJERM: Det nye instrumentpanelet, som vi også finner i de elektriske nykommerne iX og i4, buer seg ørlite mot føreren.

Nytt instrumentpanel

Men det var først og fremst som ladehybrid med firehjulsdrift dette ble en favoritt for oss nordmenn. En pionér i sin klasse, og solgt i over 7000 eksemplarer i Norge.

Den nye modellen har samme form og nesten tilsvarende dimensjoner, men både eksteriør og interiør er helt nytt. Utvendig er den blitt langt mer dynamisk og sportslig, og innvendig har den fått det nye liggende, og ørlite buede, instrumentpanelet vi finner i de elektriske nykommerne iX og i4.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER ELEGANT: </span>Kraftig stigende taklinje på en høy kompaktbil er en designmessig utfordring BMW ikke har taklet særlig bra. Men på den nye modellen ser vi framgang.
MER ELEGANT: Kraftig stigende taklinje på en høy kompaktbil er en designmessig utfordring BMW ikke har taklet særlig bra. Men på den nye modellen ser vi framgang.

Den elektriske rekkevidden på de to ladbare hybridene som kommer til Norge, er oppgitt til 80 kilometer. Modellen 225e xDrive Active Tourer har 245 hester, mens 230e xDrive Active Tourer – som lanseres til sommeren – har 326 hester.

Begge modellene har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1370 liter, og tilhengervekt på opptil 1400 kg.

– I en tid hvor mye av fokuset ligger på BMW iX og BMW i4, så viser vi at vår sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in-hybridene til gode. Når våre ladbare modeller i stor grad fremover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in-hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Prisene er ikke klare. Dagens pris på 225e xDrive Active Tourer er 434.000 (eks. omkostninger).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SALGSLØFT?</span> For bare noen år siden solgte denne svært godt, men elbilene og kompakt-SUV-ene har overtatt mye av salget. Nå er det grunn til å tro på avansement fra 151. plass på salgslistene.
SALGSLØFT? For bare noen år siden solgte denne svært godt, men elbilene og kompakt-SUV-ene har overtatt mye av salget. Nå er det grunn til å tro på avansement fra 151. plass på salgslistene.