TEKNONYTT: BMW iX kommer med mye nytt av systemer – mange av dem gjemt bak den store grillen.
TEKNONYTT: BMW iX kommer med mye nytt av systemer – mange av dem gjemt bak den store grillen.

Ny teknologi i BMW iX:

Kjører 200 meter alene, bli med inn i bilen og se! (video)

Med hjelp av 40 ulike kjøreassistenter kan den nye elektriske BMW-en lede deg de 200 første meterne inn i en selvkjørende framtid.

Publisert Sist oppdatert

BERCHTESGADEN (Motor): Motor har nylig prøvekjørt den ferske elektriske stoltheten til BMW, den store og spektakulært designede SUV-en iX. Det gikk ikke så mange blikk eller så mange mil før vi ble begeistret.

Les mer om våre inntrykk av iX her.

Mer selvkjøring

Under skallet – ikke minst bak den grillen en elbil egentlig ikke trenger – finner vi avansert teknologi i form av kameraer, radarer og ultrasoniske sensorer.

I sum utgjør dette 40 kjøreassistenter som allerede i dag kan gi deg de første smakebitene av en framtid bestående av gradvis mer selvkjøring.

Det er Bernd Andritzky som befinner seg bak masken og rattet på videoen, og som guider oss gjennom seansen der bilen kjører fra en parkerinsgplass til en annen og parkerer trygt og forsiktig.

Andritzky er sjefen for førerassistanseystemene i de elektriske nykommerne iX og i4.

Tregt, men trygt

Han forklarer at bilen kan kjøre en strekning på inntil 200 meter uten at føreren griper inn. Og bilen kan memorere 10 slike strekninger.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VENTEROM:</span> Interiøret i BMW iX. Det finnes verre steder å oppholde seg mens bilen parkerer av seg selv.
VENTEROM: Interiøret i BMW iX. Det finnes verre steder å oppholde seg mens bilen parkerer av seg selv.

– Det kreves bare at du selv først kjører strekningen mens du tar opp hele turen, slik at bilen kan huske den, sier han til Motor.

Som du vil se av videoen, så går det hele ganske tregt, men trygt.

Det dukker også opp en uventet hindring i form av en filmende kollega, som bilen registrerer. Da avsluttes prosessen, som må startes opp igjen manuelt av føreren.

SE VIDEOEN HER:

SE, INGEN HENDER: Vanskelig parkering i en kjellergarasje, nesten uten å være nødt til å følge med, høres kanskje greit ut?