Svensk bilekspert advarer:
– Skjermen burde være låst under kjøring
Nye bilers stadig større info-skjermer utgjør en så stor sikkerhetsrisiko at funksjonene burde være låst under kjøring.
Det skriver sjefredaktør Niklas Carle i en kommentarartikkel i det svenske bilmagasinet Vi Bilägare.
Han mener ny forskning konkluderer entydig:
«Bilenes stadig større og mer omfattende skjermer, sammen med koblingen til mobiltelefonene, utgjør en tydelig og alvorlig risiko for dem som ferdes i bilen.»
Han oppfordrer til å låse skjermene under kjøring, inntil produsentene blir presset til å komme med løsninger som fungerer enklere og tryggere.
Også NAFs tidligere fagsjef for trafikktrening, Morten Fransrud, har uttrykt bekymring over at det er så mye skjermteknologi i mange av dagens biler at det går ut over trafikksikkerheten.
Mobil på hjul
Allerede før skjermene fikk den dominerende rollen de nå har i nye biler, ble uoppmerksomhet ansett som en viktig årsak til alvorlige trafikkulykker og var medvirkende årsak i tre av ti dødsulykker i perioden 2011-2015, ifølge en studie fra Trafikkøkonomisk institutt (TØI).
I stadig større grad har bilindustrien villet overføre fordelene ved moderne mobiltelefon-teknologi til bilene, oftest i en kombinasjon mellom bilens egne informasjonssystemer og tilkobling til nettet.
Resultatet: Mer funksjonalitet og innhold på stadig større skjermer.
I sin kommentarartikkel refererer Carle til lanseringen av nyeste Golf GTI, der det nå er 1500 ulike funksjoner via bilens skjerm- og instrumentpanel – mot 30 i første generasjon.
Særlig Tesla satte for alvor fart i denne trenden med gigantskjermen i Model S i 2012, som sentraliserte en vesentlig del av bilens funksjonalitet, betjent med fingerspissene.
De fleste steder er det strengt forbudt å betjene smarttelefonen med hendene under kjøring, da det anses som en opplagt risikofaktor i trafikken. Men det finnes ingen konkret lovgivning som begrenser bruken av skjermen i bilen, selv om vegtrafikkloven riktignok og mer generelt krever at man skal sørge for å ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid.
Kjører i praksis i blinde
- En sjåførs reaksjonstid øker med 12 prosent når han er alkoholpåvirket opp til Storbritannias promillegrense på 0,8.
- En cannabis-påvirket sjåfør reagerer 21 prosent tregere på ulike situasjoner i trafikken.
- En sjåfør som skriver SMS reagerer 35 prosent tregere.
- En sjåfør som bruker håndholdt mobil reduserer 46 prosent tregere.
- Sjåfører som betjener ulike funksjoner på mobilen via berøringsskjermen, reagerer henholdsvis 57 prosent (Apple carplay) og 53 prosent tregere (Android Auto).
To kritiske sekunder
Ifølge Statens Vegvesen ser to sekunder ut til å være en kritisk grense for hvor lenge man kan ta blikket bort sammenhengende før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.
Med blikket bortvendt i kun to sekunder, kan du ha tilbakelagt en lang strekning i «blinde». Kjører du i 80 km/t og ser bort fra veien i kun to sekunder, har du kjørt godt over 40 meter (44,44).