FIKLE, FIKLE: Vi Bilägares sjefsredaktør tar et kraftig oppgjør med skjermene som tar oppmerksomheten bort fra veien.
FIKLE, FIKLE: Vi Bilägares sjefsredaktør tar et kraftig oppgjør med skjermene som tar oppmerksomheten bort fra veien.

Svensk bilekspert advarer:

– Skjermen burde være låst under kjøring

Nye bilers stadig større info-skjermer utgjør en så stor sikkerhetsrisiko at funksjonene burde være låst under kjøring.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver sjefredaktør Niklas Carle i en kommentarartikkel i det svenske bilmagasinet Vi Bilägare.

Han mener ny forskning konkluderer entydig:

«Bilenes stadig større og mer omfattende skjermer, sammen med koblingen til mobiltelefonene, utgjør en tydelig og alvorlig risiko for dem som ferdes i bilen.»

Han oppfordrer til å låse skjermene under kjøring, inntil produsentene blir presset til å komme med løsninger som fungerer enklere og tryggere.

Også NAFs tidligere fagsjef for trafikktrening, Morten Fransrud, har uttrykt bekymring over at det er så mye skjermteknologi i mange av dagens biler at det går ut over trafikksikkerheten.

Mobil på hjul

Allerede før skjermene fikk den dominerende rollen de nå har i nye biler, ble uoppmerksomhet ansett som en viktig årsak til alvorlige trafikkulykker og var medvirkende årsak i tre av ti dødsulykker i perioden 2011-2015, ifølge en studie fra Trafikkøkonomisk institutt (TØI).

I stadig større grad har bilindustrien villet overføre fordelene ved moderne mobiltelefon-teknologi til bilene, oftest i en kombinasjon mellom bilens egne informasjonssystemer og tilkobling til nettet.

Resultatet: Mer funksjonalitet og innhold på stadig større skjermer.

I sin kommentarartikkel refererer Carle til lanseringen av nyeste Golf GTI, der det nå er 1500 ulike funksjoner via bilens skjerm- og instrumentpanel – mot 30 i første generasjon.

Særlig Tesla satte for alvor fart i denne trenden med gigantskjermen i Model S i 2012, som sentraliserte en vesentlig del av bilens funksjonalitet, betjent med fingerspissene.

De fleste steder er det strengt forbudt å betjene smarttelefonen med hendene under kjøring, da det anses som en opplagt risikofaktor i trafikken. Men det finnes ingen konkret lovgivning som begrenser bruken av skjermen i bilen, selv om vegtrafikkloven riktignok og mer generelt krever at man skal sørge for å ha kontroll over kjøretøyet til enhver tid.

Kjører i praksis i blinde

En svært omfattende studie foretatt av den britiske organisasjonen IAM Roadsmart ga noen interessante sammenligningstall:

  • En sjåførs reaksjonstid øker med 12 prosent når han er alkoholpåvirket opp til Storbritannias promillegrense på 0,8.
  • En cannabis-påvirket sjåfør reagerer 21 prosent tregere på ulike situasjoner i trafikken.
  • En sjåfør som skriver SMS reagerer 35 prosent tregere.
  • En sjåfør som bruker håndholdt mobil reduserer 46 prosent tregere.
  • Sjåfører som betjener ulike funksjoner på mobilen via berøringsskjermen, reagerer henholdsvis 57 prosent (Apple carplay) og 53 prosent tregere (Android Auto).
Kilde: IAM Roadsmart
Kilde: IAM Roadsmart

To kritiske sekunder

Ifølge Statens Vegvesen ser to sekunder ut til å være en kritisk grense for hvor lenge man kan ta blikket bort sammenhengende før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig.

Med blikket bortvendt i kun to sekunder, kan du ha tilbakelagt en lang strekning i «blinde». Kjører du i 80 km/t og ser bort fra veien i kun to sekunder, har du kjørt godt over 40 meter (44,44).