Ny undersøkelse viser sjåførens reaksjonstider:
Oppkoblet mobil verre enn promillekjøring
Sjåfører som betjener mobilen via bilens berøringsskjerm, får langt dårligere reaksjonsevne enn en ruspåvirket sjåfør.
DETTE ER SAKEN: Nye infotainmentfunksjoner gir mer underholdning, men også mer distraksjon.
Den britiske trafikksikkerhetsorganisasjonen IAM Roadsmart har i en omfattende studie sammenliknet sjåførers reaksjonstider mens de brukte mobiltjenestene Android Auto og Apple Carplay, altså tjenester som gir deg mulighet til å betjene mobilen via bilens berøringsskjerm.
Sjåførene som brukte mobilen aktivt på denne måten, blir karakterisert som farligere i trafikken enn en ruspåvirket sjåfør.
Nedslående tall
Tjenestene Android Auto og Apple Carplay er utviklet av henholdsvis Google og Apple, og de fleste nye personbiler på det norske markedet har denne tjenesten i dag.
Hensikten er naturligvis å gjøre mobilbetjeningen enklere og sikrere.
Men resultatet i den britiske undersøkelsen ble nedslående. Her er noen sammenliknbare tall:
-
En sjåførs reaksjonstid øker med 12 prosent når han er alkoholpåvirket opp til Storbritannias promillegrense på 0,8.
-
En cannabis-påvirket sjåfør reagerer 21 prosent tregere på ulike situasjoner i trafikken.
-
En sjåfør som skriver sms reagerer 35 prosent tregere.
-
En sjåfør som bruker håndholdt mobil reduserer 46 prosent tregere.
-
Sjåfører som betjener ulike funksjoner på mobilen via berøringsskjermen, reagerer henholdsvis 57 prosent (Apple carplay) og 53 prosent tregere (Android Auto).
Mistet evnen
Testsjåførene kjørte en simulert rute tre ganger. Første gang uten noe bruk av oppkoblingssystemer. Andre gang fikk de bruke de talestyrte funksjonene. Tredje gang skulle de bruke berøringsskjermen aktivt.
Både andre og tredje testrunde påvirket reaksjonsevnen negativt, men desidert mest den tredje. Selv om mange sjåfører bremset ned – noe som ikke nødvendigvis bare er en fordel – så mistet de også evnen til å holde bilen i veibanen.
Og, ikke minst, de mistet oppmerksomheten rundt uforutsette hendelser i trafikken.
Sjåførene hadde på det meste øynene fra veien i 16 sekunder. Det utgjør rundt en halv kilometer i en 110-sone i Norge.
Sjåførene undervurderte også denne tiden med så mye som fem sekunder.
Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, påpeker, påpeker at store skjermer med en rekke ulike funksjoner, brukes aktivt i markedsføringen av nye biler i dag.
– Men hele poenget skal jo være å forhindre farlig bruk. Hvis man må bort med blikket fra veien, og både konsentrasjonen og det visuelle fjerner seg fra bilkjøringen, så har man et stort problem. Og er man ikke en dreven bruker, så tar det ekstra lang tid, sier Johansen.
I dag ser vi også en utvikling mot større grad av bildeling. Man eier ikke en egen bil, men låner eller leier bil etter behov. Fordelene er opplagte.
Men ikke nødvendigvis for trafikksikkerheten. Man kjører sjeldnere bil – og når man først kjører, er det ofte en ny bil med ukjente funksjoner.
– Du har sertifikat, men vedlikeholder ikke ferdighetene. Da kan du fort få følelsen av å være passasjer i egen bil, sier Johansen.
Ikke risiko-erfaring
UP-sjef Runar Karlsen påpeker at alle sjåfører er pålagt å gjøre seg kjent med bilens funksjoner. Han understeker at det skal være en selvfølge at mobilen er koblet opp og klar til lovlig bruk før man kjører.
Så blir det nødvendigvis mer individuelt hvordan man bruker de ulike funksjonene under kjøring.
– Vi har ikke erfaring med at lovlig bruk av mobilen utgjør en risiko. Men folk er forskjellige og det er ikke alle som er like oppmerksomme eller dyktige i trafikken. Alt vi gjør i tillegg til å kjøre bil, tar oppmerksomhet, enten det er å spise en bolle eller skru på varmeapparatet, sier Karlsen.