<b>FORD MUSTANG</b>: Skjerm i høydeformat på hele 15,5 tommer. Bak rattet enda en på 10,5 tommer.
FORD MUSTANG: Skjerm i høydeformat på hele 15,5 tommer. Bak rattet enda en på 10,5 tommer.

Eksperter slår alarm:

Advarer mot stadig større skjermer i bilen

– Vi er bekymret, sier trafikksikkerhetsekspertene om stadig større skjermer. Vegvesenet ber deg stanse om du ikke kan betjene skjermen uten å være nok aktsom.

Publisert Sist oppdatert

Da Skoda Enyaq ble presentert forleden var det med en stor 13-tommers skjerm i midtkonsollen.

Men det er ingenting mot skjermen i Ford Mustang Mach-E. Den er hjertet i den nye elbilen, melder Ford, og er på hele 15,5 tommer. I tillegg står den på høykant.

Foran rattet er det dessuten enda en skjerm på 10,5 tommer.

Stadig flere bilprodusenter gjør som Tesla, som forbløffet bilverden med sine store skjermer da de kom på markedet for snart et tiår siden.

– Bekymret

Utviklingen bekymrer trafikksikkerhetsekspertene.

– All bruk av skjerm må nødvendigvis kreve at blikket i kortere eller lengre perioder fokuserer på skjermen. Det gir en risiko for at man ikke oppdager farer, sier Morten Fransrud, trafikksikkerhetsekspert og fagsjef i NAF.

Det kan se ut som om flere av bilprodusentene har et innbyrdes kappløp om størst mulig skjermer. NAF liker det ikke.

– Vi er bekymret for utviklingen i bilbransjen med et fokus på store skjermer i bilene.

<b>SKODA:</b> Skjermen i nye Enyaq.
SKODA: Skjermen i nye Enyaq.

– Forskjeller

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver og trafikksikkerhetsekspert i Trygg Trafikk, påpeker at bruk av skjermer kan sidestilles med mobilbruk, som er ulovlig.

– Når man bruker skjermen er man ikke oppmerksom mot trafikken. Jo lenger tid det tar, jo verre er det, sier Johansen.

Han mener det er forskjell mellom bilprodusentene både på hvor skjermen er plassert og om det er noen knotter man kan bruke.

På Mustang har Ford beholdt knotten for justering av lyden. Den er plassert nederst på skjermen.

På 2021-modellene til Jaguar I-Pace er det knotter for betjening av luft og varme på den billigste modellen, og skjerm for betjening av dette på de andre.

Knotter

Trygg Trafikk synes det er viktig med knotter.

– Da kan man kjenne trinnene på bryteren, og man vet at med tre klikk til høyre så står viften på tre, sier Johansen.

– I hvilke situasjoner bør man i hvert fall ikke knote med skjermene?

– De fleste er flinke til å ikke gjøre slikt i tunneler og på smale veier med mange vogntog. Se an trafikken når du skal bruke skjermene, og øv deg gjerne når bilen står i ro. Det verste folk gjør er å sette seg inn i en leiebil som er totalt ukjent for dem, og kjøre av gårde. Det er skummelt.

<b>122 CENTIMETER:</b> Skjerm fra dør til dør i kinabilen Byton.
122 CENTIMETER: Skjerm fra dør til dør i kinabilen Byton.

– Stans!

Tysk-kinesiske Byton har dratt skjermene lengst ut, faktisk så langt som fra dør til dør foran – med en skjerm på sin kommende SUV på hele 48 tommer – eller 122 centimeter.

Avdelingsdirektør for myndighet og regelverk i Statens vegvesen, Ingrid Magritt Heggebø Lutnæs, vil hverken synse eller mene noe om skjermene i de enkelte bilmodellene.

– Men å ta blikket bort fra veien, for eksempel for å betjene kart og navigasjonsutstyr, betjene radio og musikk eller å bruke mobil, kan gjøre at du blir distrahert slik at du ikke er like aktpågivende og varsom som vegtrafikkloven krever.

Hun mener man må stanse bilen hvis man ikke kan betjene uten å være aktsom nok, slik veitrafikkloven krever.

– Hvis du ikke oppfyller kravet om å være aktsom skal du stanse for å gjennomføre handlingen, sier hun.

Vindusviskerne

En Tesla Model 3-eier i Tyskland mistet kontrollen over bilen sin da han måtte inn på den store berøringsskjermen for å justere intervallet på vinduspusserne sine.

– Skal bilistene være nødt til å stanse for eksempelvis å endre viskerhastigheten dersom det er slik på bilen man kjører?

– Hvis man må trykke på skjermen og inn i en undermeny for å justere vindusviskerintervallet, må man vurdere om dette er forsvarlig i den situasjonen man er i. Dette er førerens ansvar, sier Heggebø Lutnæs.