MINIMALISTISK: De fleste funksjoner i en Tesla Model 3 sitter i den store berøringsskjermen.

Tysk domstol etter alvorlig ulykke:

Brukte Tesla-skjermen, straffet for «mobilbruk»

En Tesla-sjåfør skulle justere vinduspusser-intervallet på skjermen i sin Model 3 - og mistet kontrollen. Domstolen sidestilte det med mobilbruk.

Publisert

Mobil i bil

  • Ulovlig mobilbruk gir 1 700 kr i bot og 2 prikker i førerkortet.
  • Du kan bare bruke mobil når den er håndfri eller plassert i en holder forsvarlig montert nær rattet og i sjåførens synsfelt.
  • Holderen kan også være en del av kjøretøyets originale innredning.

En Tesla Model 3 har en knapp ytterst på blinklysspaken som aktiviserer tre raske sveip med viskeren eller spylerfunksjonen om den holdes nede.

Men skal du for eksempel justere intervallet på pusserne etter eget ønske, må du inn på den store berøringskjermen.

En Model 3-sjåfør i Tyskland mestret denne øvelsen ytterst dårlig, mistet kotrollen over bilen, kjørte over på feil side av veien og havnet i et tre.

Han fikk en bot på 200 euro - drøye 2100 norske kroner - samt kjøreforbud i en måned, skriver Vi Bilägare.

I forbindelse med rettssaken i Tyskland fastslo domstolen at alle som bruker berøringsskjermen i bilen kan begå den samme forbrytelsen som noen som bruker mobiltelefon under kjøring.

NAF bekymret

Fagsjef for NAF trafikktrening, Morten Fransrud, er bekymret over at det er så mye skjermteknologi i mange av dagens biler at det går ut over trafikksikkerheten.

- Det denne dommen sier er at bilen er bygget trafikkfarlig. At det er straffbart å betjene bilen slik bilen skal betjenes. Det er uholdbart, fastslår han.

- Skal man følge dette bokstavelig, så betyr det at man skal kjøre inn til siden og stoppe for å justere intervallet på vinduspusseren, som om man skulle hatt en håndholdt mobil.

- Man må kunne betjene alt som handler om sikt og lys ved å føle seg fram til fysiske knapper, uten å ta blikket fra veien. Det kan man ikke når funksjonene er på en skjerm, mener Fransrud.

Likestilles

Tidligere ble bilens infotainmentsystem klassifisert som fast utstyr som kan brukes så lenge det gjøres trygt.

I den nye dommen likestilles berøringsskjermen til infotainmentsystemet med en elektronisk enhet, tilsvarende en mobiltelefon.

Ifølge retten krever Teslas løsning betydelig mer oppmerksomhet fra sjåføren enn konvensjonelle systemer i andre bilmodeller.

PROBLEM: Tusenvis av nordmenn bøtelegges hvert år på grunn av ulovlig mobilbruk.