OPP, OPP, OPP: Den elektriske rekkevidden er jekket opp til nærmere 80 km på Volvo XC60. Avgiftene bykser også opp.Foto: VOLVO CARS
Øker rekkevidden – og avgiftene:
Avgiftsreduksjon ender med avgiftshopp for Volvo-nyhet
Volvo ruller nå ut den største oppgraderingen av sin XC60 på mange år. Dessverre for Volvo krasjer oppgraderingen med at avgiftsnivået på ladehybridene skjerpes dramatisk.
Volvos ladehybrider får kraftig forbedret rekkevidde. Batterikapasiteten til ladehybridene økes med 62 prosent fra 11,6 kWt til 18,8 kWt – og dermed kommer også rekkeviddeforbedringer:
XC60 får foreløpig WLTP-rekkevidde på inntil 79 km (53 km tidligere) og XC90 får inntil 68 km (50 km tidligere).
For S60 gir det en foreløpig WLTP-rekkevidde på inntil 91 km (59 km før), mens V90 går fra 56 km til 87 km og V60 går fra 55 km til 88 km.
Men for populære XC60 blir regnestykket et helt annet enn Volvo hadde håpet.
Den forbedrede rekkevidden ville redusert dagens avgift på vel 55.000 til 25.084 kroner (med noen små variasjoner avhengig av utstyrsversjon).
Men bilavgiftene i den avgåtte Solberg-regjeringens foreslåtte statsbudsjett rommer en heftig økning i avgiftene for ladehybridene. Og dermed ligger det an til at den nye XC60-modellen ender med registreringsavgifter på over 82.000 kroner – nesten 60.000 kroner mer enn med dagens avgiftssystem.
Dette er bilder av den oppgraderte modellen:
Trelagsbatteri
Bilene får et nytt batteri, der cellene ligger i tre lag, i stedet for to som de gjorde på den forrige generasjonen. Og de kommer med mer effektiv regenerering og forbedret én-pedal-funksjon (for XC60-, S90- og V90-variantene med Android Automotive).
– For XC60 økes rekkevidden med 50 prosent. XC60 er den ladehybriden som kjøres mest på strøm i Norge, og denne kjøringen kan nå styrkes ytterligere, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.
– Allerede med gammel teknologi er nesten halvparten av kjørestrekningen til disse bilene elektrisk, og med økt rekkevidde vil dette tallet styrke seg betraktelig. En gjennomsnittsnordmann kjører tross alt bare litt over 30 kilometer hver dag, sier Trosby.
Teknologioppgraderingen gjelder for bilene i 60- og 90-serien som er bygget på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture) – og omfatter derfor ikke bestselgeren XC40 eller nye C40.
Annonse
Norsk favoritt-kombo
XC60 som ladehybrid har vært en favorittkombinasjon blant Volvo-kjøperne de siste årene, inntil elektriske XC40 kom i butikkene. Og nettopp XC60 er heller ikke planlagt i en helelektrisk utgave med det aller første. Den større SUV-varianten XC90 kommer derimot i en elbilversjon neste år.
En så kraftig avgiftsøkning som vi nå har i vente, kommer derfor ikke særlig beleilig for Volvo.
Volvo Cars har tidligere analysert 13 450 norske ladehybrider for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Analysen viste at nesten halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet – uten at forbrenningsmotoren var i gang, skriver selskapet i en pressemelding i forbindelse med oppgraderingen.
– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden, og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier Trosby.
De som tross avgiftshopp likevel vil ha en Volvo med den nyeste teknologien, får mer enn lengre rekkevidde:
Den elektriske motoren får mer effekt og forbedret firehjulsdrift. Dreiemomentet til økes fra 240Nm til 309Nm, og motoren får en effektøkning fra 87 hk til 145 hk.
T8-varianten får en samlet effekt fra forbrenningsmotoren og den elektriske motoren på 456 hk og 707 Nm, mens T6-varianten får 350 hk og 659 Nm.
Bilene vil ha kjøremodusene Hybrid, Power, AWD (låst firehjulsdrift), Off Road (på XC-bilene) og Pure. I Pure-modus låses bilen til å kjøre helelektrisk, og forbrenningsmotoren starter kun om batteriet er tomt for energi eller om sjåføren gjør en «kick down»-manøver med gasspedalen.