EN TIDSRIKTIG VOLVO: C40 er den første Volvo-modellen som kun produseres i helelektrisk utgave.Foto: VOLVO
Prøvekjørt: Volvo C40 Recharge Twin (elbil)
Dette er Volvo-grepene som strekker rekkevidden
Med C40 utfordrer Volvo myten om at bil på svensk først og fremst er praktisk fornuft. Med noen små tekniske grep og et sporty design har deres andre elbil fått noen ekstra mil rekkevidde.
GENT (Motor): XC40, Volvos aller første elbil, har los på en plass blant Norges fem mest solgte biler i 2021. Tvillingmodellen C40 kommer med kvaliteter som strengt tatt burde være enda mer appellerende:
Fakta: Volvo C40 Recharge Twin
Pris fra–til: Kr 554.900 (eks. frakt og levering), abonnement kr 6890 (3 års binding) eller kr 7890 (3 md. binding) per måned med 10.000 km årlig kjørelengde. Eneste tilvalg er hengerfeste og tonede ruter.
Drivlinje: Elektrisk, firehjulsdrift, to motorer. 300 kW/408 hk. 660 Nm.
0–100 km/t: 4,7 sek. Toppfart: 180 km/t.
Rekkevidde (oppgitt): 441 km (batteri 78,0 kW, netto 75 kW).
Forbruk (oppgitt): 20,7–22,3 kWt/100 km.
Maks ladeeffekt (oppgitt): 150 kW.
Ladetid (oppgitt): 37 min. (10–80 prosent), 8 timer AC.
Det markante skillet fra XC40 kommer gjennom en skrånende hekk. Begge modeller klassifiseres stadig som SUV-er i kompaktklassen. Men der XC40 kan gi assosiasjoner til fortidige lego-klosser, kommer C40 med det crossover-designet som er tidens bilmote.
For Volvo gir det mer enn et fremtidsrettet uttrykk på en tidsriktig modell.
XC40 triller på norske veier med en WLTP-rekkevidde på 417 km.
C40 kommer til levering over jul med WLTP-anslag på 441 km.
Begge har 78 kWt batteri (75 netto), firehjulsdrift og to elektriske motorer som samlet gir 408 hestekrefter.
Hvordan kan «samme bil» ha så ulik rekkevidde?
Svarene er mange. Og små.
Annonse
Standard panorama
C40 er 6,5 cm lavere enn forgjengeren, tross identisk bakkeklaring (17,5 cm) og nesten lik høyde fremme i kupeen (omlag 100 cm). Men i baksetet – hvor også beinplassen er snau for en voksen – er C40 seks cm lavere enn XC40. Det føles riktignok ikke så galt, for panoramataket som er standard, hjelper mye på romfølelsen.
Silhuetten med takspoileren øverst og den tradisjonelle spoileren nederst på bagasjelokket understreker og forsterker en form som gjør luftmotstanden mindre.
Og rekkevidden lengre. Volvos eksperter mener designelementene alene gjør rekkevidden to prosent bedre, altså i underkant av 10 km.
C40 kommer med varmepumpe som også bidrar positivt. Forvarming av batteriet i kaldt vær (og batterioppvarming før ankomst til hurtiglader når den er lagt inn som stopp i reiseruten) er dessuten supplert med to små finesser som viser hvordan man kan knipe rekkevidde med enkle grep:
Nye hjullagere har mindre friksjon enn på første generasjon XC40, og på bremsene bak er det montert en liten fjær som skal sikre at kaliperne (anordningen som holder bremseklossene) alltid vil slippe.
Og som pynt på rekkeviddekaka: Forbruket er noe lavere, med et WLTP-spenn mellom 20 og 22 kWt/100 km (mot 23,7 og 25 på XC40).
Voilà, slik er 417 km løftet til 441 km rekkevidde på varianten som kommer med norske spesifikasjoner (den kontinentale utgaven har 444 km offisiell rekkevidde).
Lyd og ulyd
Alt dette til tross: C40 har samme bagasjevolum når man måler til baksetekantens høyde (413 liter), og den kan trekke 1800 kg hengervekt (XC40 kan p.t. trekke 1500 kg).
Vi har testkjørt bilen på flate belgiske veier i området rundt Volvo-fabrikken i Gent.
Kjøreopplevelsen er utmerket, med kvikk respons som på elbiler flest (akselerasjonen er forbedret 0,2 sekunder fra XC40 til 4,7 sekunder på 0–100 km/t).
C40 er ikke bare den første Volvoen som utelukkende kommer i helelektrisk utgave, det er også den første skinnfrie modellen. Det kommer flere stoffalternativer i løpet av 2022, akkurat som den kommer i seks andre fargemuligheter enn lanseringsfargen Fjord Blue.
Vi har tidligere klaget på hjulstøyen på XC40 og heiser ikke flagget for lyddempingen i C40, heller. På grov asfalt er det rett og slett uvanlig bråkete, noe som riktignok ble ytterligere forsterket med 20-tommers dekk på bilene vi testkjørte. C40 leveres med 19-tommers dekk som standard. Vi er litt usikre på om problemet skyldes ekstremt grov asfalt på enkelte av teststrekningene (lyden var ok på veier med helt nytt underlag), og kommer tilbake til støyopplevelsen når vi får testet bilen på norske veier.
Apropos lyd: Harman Kardon-anlegget som er standard i Volvos modeller, er ett av de bedre på markedet.
Bilen har det nye infotainmentsystemet som Volvo har utviklet sammen med Google og er basert på Android Automotive. Infotainmentsystemet er koblet til tjenester som Google Maps, Google Assistant og Google Play Store – med en stemmestyrt navigasjon hvor lydinstruksene konsekvent kommer tre sekunder før du faktisk skal foreta manøveren. Det er fint å være forberedt, men tidsgapet krever litt tilvenning.
C40 kommer med innebygd SIM-kort og leveres ferdigkoblet til internett. Volvo tilbyr ubegrenset databruk til bruk av bilens funksjoner, og den vil kunne motta software-oppdateringer «over the air» (OTA).
En Volvo har aldri vært billig. Og C40 er ikke noe unntak.
C40 Recharge Twin koster 554.900 kroner, eks. frakt og levering. Men den kommer med tre års service og tre års full kaskoforsikring inkludert. Servicebehov på en ny elbil er kanskje ikke all verden, men servicepakka (som inkluderer veihjelp, utskifting av luftfilter, bytte av dekktetningsmasse, rengjøring av sensorer på vindusrutene, årlig bytte av vindusviskere og bytte av bremseskiver/klosser) har fort en verdi mellom 40.000 og 50.000 kroner.
Det gjør fortsatt ikke bilen billig, men for en bil som defineres i premiumsegmentet, er ikke prisen avskrekkende.
Volvo selger den også gjennom sin abonnementsløsning uten innskudd – med en månedspris fra 6890 (tre års binding) eller 7890 kroner (tre år) med en årlig kjørelengde på 10.000 km. For hver 5000 km økte kjørelengde ryker du på noen ekstra hundrelapper i månedsprisen.
PS: Innfellbart hengerfeste er tilvalg, med en pris på 9520 kroner.