<b>HAISOMMER</b>: Tiril Eckhoff kjører BMW, men en VW Polo var første bil
HAISOMMER: Tiril Eckhoff kjører BMW, men en VW Polo var første bil

Bilen som har betydd mest for meg:

Skjøt blink med gammel VW

Skiskytteren jobbet på gravlund i Lillehammer for å råd til sin første bil. Idrettskarrieren til skiskytter Tirill Eckhoff startet med en billig VW Polo. Tross begrenset økonomi kom hun seg til og fra daglig trening.

Publisert Sist oppdatert

Tiril og drømmebilen

  • Skiskytteren Tiril Eckhoff har vunnet seks VM-gull og et OL-gull.
  • Første bilminne: VW Polo
  • Kjører nå: BMW X4

Da Tiril møtte «Truls»:

En av landets største skiskytterstjerner var pur ung, trengte transport til og fra trening og omfavnet en VW Polo – en stutt skapning med snille, runde øyne – som hun straks ga kallenavnet «Truls».

For litt over ti år siden var Tiril Eckhoff (29) helt i starten av eventyret som skiskytter da hun blinket seg ut den pent brukte 1997-modellen i hjembyen Lillehammer.

– Jeg la alt i én pott, og samlet konfirmasjonspengene og oppsparte midler fra jobben min på gravlunden i Lillehammer, sier hun.

Plenklippingen mellom gravstøtter bidro til at skiskytteren kunne kjøpe sin første bil for 60.000 kroner.

Hyggelige Truls

– Jeg ville ikke fortsette å være den gjerrige i gjengen resten av livet, hun som alltid satser på gratis haik med andre til trening, ler hun.

– Og med egen bil kunne jeg endelig bestemme over min egen tid.

I flere år, helt til OL i Sotsji i 2014, pendlet hun daglig til og fra hardtrening med det pent brukt eksemplaret av Folkevogns minste modell.

– Kjælenavnet «Truls» kom bare fordi jeg syntes det kledde bilen og hørtes hyggelig ut.

Skiskytteren, som er kjent for å gyve løs på bratter løyper med krom hals, beskriver Lillehammers gater som «en kronisk oppoverbakke», og sleit en stund med bakkestart bak rattet på Poloen.

– Kommunen ville helst ikke strø sand, forteller hun.

– Til gjengjeld er Lillehammer en pen by med hvit, ren snø.

Drivaksel

Hun ser tilbake på Folkevognen som starten på voksenlivet. Etter å ha flyttet fra hjembyen Lillehammer til Trondheim fikk hun sponsoravtale med BMW. «Truls» ble plutselig ikke lenger viktig i livet hennes.

– Det føltes sentimentalt. Poloen var en veldig god bil, men ble stadig mer kostbar å vedlikeholde.

En defekt drivaksel gjorde utslaget:

– Reparasjonen ble veldig dyr og «Truls» måtte gå. Jeg aner ikke hvor han er nå, og frykter at han endte på dynga. Men nå høres det nesten ut som jeg er opptatt av å finne igjen min første bil, smiler Tiril.

Overgangen fra knøttet Polo til en kupéformet SUV av typen BMW X4 ble brå.

<b>TRENINGSTUR</b>: – Jeg tar seg selv i å kjøre fort til trening, men sakte hjem igjen. Det er litt psykologi i det.
TRENINGSTUR: – Jeg tar seg selv i å kjøre fort til trening, men sakte hjem igjen. Det er litt psykologi i det.

Som en hai

Bilinteresserte idrettskollegaer kan finne på si:

«Shit ass, kjører du virkelig den bilen? Den er helt rå».

I Tirils øyne har BMW X4 et aggressivt frontparti som får bilen til å se ut som en hai:

– Jeg har allerede et mentalt overtak når jeg kommer på trening og møter de andre utøverne. Det er litt kult, ler hun.

Samtidig er BMW-en i likhet med Folkevognen arbeidsbilen hennes.

– Når jeg åpner den elegante døren kommer fortsatt den jordnære Tiril ut, påstår hun. Denne personlige siden av henne kan høres i podkasten «Kant ut», som hun lager sammen med skiskytterkollega Ingrid Tandrevold.

Kjører som idioter

Tiril mistenker at podkastmakkeren Ingrid synes kjørestilen hennes er offensiv. Rastløsheten får utløp i kontrollerte former under banekjøring på Rudskogen motorsenter i Østfold.

– Jeg tar seg selv i å kjøre fort til trening, men sakte hjem igjen. Det er litt psykologi i det.

Da kan hun lytte til andres podkaster:

– Det er da ålreit å ha fått litt vett inn i hue etter en tur.

I trafikken morer Tiril seg med å observere andre bilister og mener at altfor mange kjører som idioter.

<b>TRAFIKKGLEDE</b>: Tiril pleier å observere andre bilister og mener at altfor mange kjører som idioter
TRAFIKKGLEDE: Tiril pleier å observere andre bilister og mener at altfor mange kjører som idioter

– Idiot nummer én kjører 20 km/t saktere enn fartsgrensen og skaper kø, mens idiot to ligger ti centimeter bak rumpa di uten noen gang å kjører forbi. Idiot tre er den typiske Oslo-bilisten som kjører fort forbi på motorveien – og som blir liggende resten av turen i venstrefila og kose seg slik at ingen andre kan passere.

Volvo-oppvekst

Tiril vokste topp i flere Volvoer, og faren var og er Volvo-fantast.

– Det er liksom ikke helt BMW. Jeg husker at Volvoene kjørte som traktorer. Men for all del, det finnes sikkert også Volvoer som er lekre.

Hva ville hun gjort om hun fikk øye på «Truls» på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter?

– Jeg er jo fortsatt glad i den, men jeg tror jeg ville gått fint forbi og satt meg i min egen BMW, ler hun.