ALLES VENN: Rune Bjerke på gode 190 cm mener han har plass nok i sin Buddy.Foto: KARL EIRIK HAUG
Bilen som har betydd mest for meg:
– Jeg liker best de som tuter ørlite grann
Rune Bjerke, som lenge var sjefen sjøl i landets absolutt største bank, DNB, har i hemmelighet elsket sin knøttlille, norske elbil Buddy i 20 år. Men har Buddy-eierne intern hilseplikt?
På gata i Oslo klyver en svær kropp ut av et elkjøretøy på størrelse med en barnevogn og med form som en postkasse.
På toppen av kroppen:
Et blidt ansikt som har vært kjent for hele Norge som selveste bankdirektøren. Rune Bjerke (59) var konsernsjef i DnB i 12 år inntil 2019 – en jobb han kaller «verdens beste».
Finanskjendisen svarer blidt «hei» på vårt freidige «hei Rune!» – og bilpraten ruller i gang.
Forklaringen på at banksjefen privat ikke har kjørt «fine biler» ligger delvis i at Rune var toppleder i strømselskapet Hafslund – seks år før DnB.
Rune og drømmebilen
Rune Bjerke er næringslivsleder og tidligere politiker. Var konsernsjef i DNB i 12 år til han gikk av i 2019.
Første bil: Ford Taunus 12m
Kjører nå: Buddy.
Lang nok
– Mitt forhold til Buddy startet i år 2000 da Hafslund opprettet en egen, liten flåte for ansatte. Siden har jeg sverget trofasthet, og modellen jeg kjører nå er fra 2014. Rekkevidden er lang nok for meg som elsker byen. Eneste gang elbilen kommer til kort er vinterstid, oppover Lierbakken fra Drammen. Og den hater traktorspor på snøføre, sier Rune.
Den norske elbilen Buddy, som jo betyr «kompis», ble skrudd sammen på Torshov i Oslo og var sammen Think på Aurskog et norsk, lite miljøvennlig eventyr før elbilkulturen este til Tesla-dimensjoner.
Rune ser liten kontrast mellom posisjonen som nylig avgått høvding for landets største finansinstitusjon og å være eier av Norges korteste kjøretøy.
Annonse
Fem til match
– Det er jo høyden som betyr noe. Tro meg, jeg med mine over 1,90 meter på sokkelesten har aldri stanget i taket. Buddy'n er mer enn romslig nok, særlig for en pensjonert banksjef, ler han.
– Jeg husker den gangen vi var fem stykker på vei til Vålerenga-kamp – tre i forsetet og to unger i bagasjerommet. Buddy-modellene var muligens ørlite grann lenger for 15 år siden.
Finanskjempen som har jobbet med tall hele sitt voksne liv tenker ikke bare på klimaregnskapet, men også på lommeboka.
– Med dagens strømpriser føles det nesten som jeg får betalt for å kjøre.
Han bruker Buddyen mest når tiden er for knapp til å gå, eller når handleposene er for tunge for en 59-åring. Tassen får ellers stå når han skal på helgetur til Haugastøl, den ene gangen hvert annet år det er aktuelt.
Rune innrømmer å ha forbausende sterke følelser for den lille kjæledeggen.
– Den ble stjålet én gang, og da sørget jeg. Døtrene mine hjalp meg med en kampanje på Facebook som førte til massiv leteaksjon på Østlandet. Heldigvis fant politiet den igjen i et kryss langt oppe på Romerike, sier han.
Den knallblå myggen er iøynefallende når den først havner innenfor synsfeltet:
– Fargen heter Lotus Lazer Blue og finnes kun i to eksemplarer. Den sjeldne nyansen var ideen til Tor Einar Hanssen, Buddys tekniske sjef som forøvrig fulgte ti hvite Buddyer til innspilling i USA med Matt Damon i storfilmen «Downsizing», forteller han.
Siden har eldstedatteren kjøpt en av disse. Gjett hva den ble hetende? Matt. Med andre ord Matt og Lotus Lazer.
Annonse
Størrelsen imponerer
Apropos «downsizing»: Turister og andre reisende i Oslo stusser mest over størrelsen.
– Utlendinger tror den bensindrevne utgaven av Smart er Europas minste bil og blir positivt overrasket. Men byfolk lar seg også imponere. Etter at kona og jeg hadde shoppet lamper og diverse potter i en butikk på Skøyen fikk vi nærmest applaus da vi klarte å komme inn i bilen etter pakking. Alt går!
Etter at barna fikk sertifikat og nøklene til banksjefkontoret er levert, fortsetter Rune å kjøre Buddy. På 20. året.
Forresten:
Er det sant at Buddy-eiere har hilseplikt seg i mellom?
– Ingen plikt, men en liten gest når øyekontakt oppnås. Jeg liker best de som tuter ørlite grann i hornet.