RÅ-CTAVIA: Skodas praktiske og romslige svar på Golf GTI har lenge vært toppmodellen RS. Her er den nye, med 245 hk - og ledning.
Foto: SKODA
Nye Skoda Octavia utvider:
Nå får diesel-favoritten det lille ekstra
Skoda Octavia har lenge vært favoritten blant fossilbilene. Her er helt nye Scout- og RS-versjoner.
Skoda Octavia
- Første Octavia ble lansert i 1959 og ble produsert til 1971
- Det som i dag regnes som første generasjon Octavia i den nye tidsregningen etter at Skoda ble en del av VW-konsernet, kom i 1996
- Mest solgte dieselbil i Norge i 2018, 2019 og 2020
- 4. generasjon Octavia ble lansert sommeren 2020 og kommer blant annet i to ladehybrid-varianter, hvorav RS iV
Nå i høst kom en helt ny Skoda Octavia på markedet og her er versjonene som tilbyr noe mer, enten i høyden eller under panseret.
RS-utgavene av Octavia er de sporty versjonene, med fokus på høye ytelser og skarpere kjøreegenskaper enn de øvrige variantene.
Octavia Scout, som kun kommer med firehjulsdrift og som stasjonsvogn, er på sin side den litt røffere Octaviaen, med høyere bakkeklaring for bedre fremkommelighet.
Marketing-avdelingen hos Skoda ser for seg at denne skal appellere mer til dem som har en forkjærlighet for friluftsliv med hytte på fjellet og behov for bedre fremkommelighet enn snittet.
Bilder Skoda Octavia RS:
4. generasjon komplett
– Skoda Octavia RS, RS iV og Octavia Scout gjør den nye generasjonen av bestselgeren vår komplett. Det gleder meg at vi viderefører RS-arven og ikke minst at den nå blir tilgjengelig som ladbar hybrid, sier Thomas Meiner, direktør for merket Skoda hos importøren, Harald A. Møller.
– I tillegg er det svært positivt at den norgesvennlige Scout-modellen nå blir tilgjengelig med flere drivlinjer. Dette gjør at Octavia-familien har mer mangfold enn noen gang tidligere: ladbar hybrid, mildhybrid, bensin eller diesel, med to- eller firehjulsdrift, sier Meiner.
Bensinversjonen RS iV er den første RS-modellen fra Skoda som kommer som ladbar hybrid. Den yter 245 hk, og har ifølge produsenten en elektrisk rekkevidde på over 50 km.
Nå får den følge også av en kraftfull bensinmotor, og en dieselmotor. Sistnevnte, med 2,0 TDI-motoren, yter 200 hk og leveres med firehjulsdrift.
Til Scout-versjonen tilbys fem motoralternativer, og med 1,5 TSI bensinmotor kommer 48-volt mildhybridteknologi.
Bilder Skoda Octavia Scout:
Utstyrt for røff vei
Scout får en såkalt «Rough-Road»-pakke som standard. Det gir 1,5 cm økt bakkeklaring (totalt 16,3 cm), og det er inkludert ekstra beskyttelse under bilen.
Med det største motoralternativet kan den trekke hengervekt på opptil to tonn. Den får dessuten en drivstofftank på 55 liter, 10 liter mer enn standardutgavene av Octavia.
Firehjulsdriften er av sjette generasjon multiplateclutch. Den er 0,8 kg lettere enn forgjengeren, og har en intern styringsenhet som ifølge Skoda skal gi raskere respons enn forgjengerne. Ny lavfriksjonsolje og andre tekniske forbedringer skal enheten mer effektiv, noe som gir lavere drivstofforbruk.
Fra 473.000 kr
Begge de nye modellene integrerer naturlig nok alle oppgraderingene i den helt nye Octavia-generasjonen: Større innvendig plass enn før, bedre kjørekomfort, mer høyverdig utstyr og høyere sikkerhetsnivå – både aktivt og passivt, samt tidsriktige nettbaserte tjenester.
– Octavia har vært en viktig modell for oss i lang tid, og det kommer den til å fortsette å være. En svært attraktivt alternativ for de som ønsker alt det Skoda er gode på, men som ikke har anledning til å kjøre helelektrisk, sier Thomas Meiner
Skoda Octavia RS koster fra 473.000 kroner i versjonen iV med 245 hk.
Skoda Octavia Scout starter på 497.000 kroner med 200-hesters dieselmotor.
Alle modellene kommer som standard med 7-trinns DSG (dobbelkløtsj-automat).
SKODA OCTAVIA RS 2021
Motor:
|
2.0 TSI (RS iV)
|
|
2.0 TDI
|
Maksimal effekt | 245 hk | | 200 hk |
Maksimalt dreiemoment | 370 Nm | | 400 Nm |
Kraftoverføring | 7-trinn DSG | | 7-trinn DSG |
Drift | Forhjul | | 4x4 |
Toppfart [km/t] | 250 | | 238 |
0 - 100 km/t | 6.7 sek. | | 6.8 sek. |
SKODA OCTAVIA SCOUT 2021
Motor:
|
2.0 TSI
|
2.0 TDI
|
2.0 TDI
|
Maksimal effekt | 190 hk | 150 hk | 200 hk |
Maksimalt dreiemoment | 320 Nm | 360 Nm | 400 Nm |
Kraftoverføring | 7-trinn DSG | 7-trinn DSG | 7-trinn DSG |
Drift | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Toppfart [km/t] | – | 211 | 230 |
0–100 km/t | – | 8.7 sek. | 6.8 sek. |
Kilde: Skoda
Skodas småmorsomme promo-video for Octavia RS iV:
.