MYE NYTT: Ved første øyekast ser ikke nye Renault Zoe så ny ut, karosseriet er tross alt det samme. Men innvendig er det store endringer, rekkevidden og sikkerheten er blitt bedre – og de to fargene på bildet er også nye. Foto: Jean-Brice Lemal
Nye Renault Zoe prøvekjørt:
Fortsatt mest rekkevidde for pengene
Ved inngangen til modellåret 2020 står rivalene i kø for å vippe den gamle rekkeviddekongen Zoe av tronen. Men franskmannen svarer med å strekke seg mot 40 milsgrensen.
DETTE ER SAKEN: Renault Zoe var Norges 13. mest solgte bil ved utgangen av august. Neste Renault-modell lå på 130. plass. Det forteller alt om hvor viktig den helelektriske modellen er for Renault i Norge. Om noen uker er Zoe på norske veier i helt ny utgave.
Motor er blant de første som har fått kjøre nye Zoe. Renault fløy flere av konsernets største kapasiteter over til Sardinia for å bistå da de første utgavene av Zoe skulle testes på svingete veier blant høye klipper og viltvoksende busker.
Renault legger ikke skjul på at tilbakemeldingene fra representantene fra elbilnasjonen Norge er særdeles viktig.
Holdningen underbygges av at hele produksjonsvolumet i september og oktober er forbeholdt det norske markedet. Vi får altså bilene før franskmennene selv.
Og vi kan glede Renault-sjefene med å si at opplevelsen av nye Zoe er svært positiv.
Modellen har vært sju år på markedet uten andre nevneverdige endringer enn et par batterioppgraderinger som har gitt økt rekkevidde. Men de har vært viktige nok for å ivareta Zoes største fortrinn:
Mest rekkevidde for pengene.
Den posisjonen har Zoe forsvart til dags dato. Men merkelig nok uten å oppnå et salgsvolum som seriøst har truet dyrere og mer kortrekkende rivaler som Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3. Salgstallene sladrer om at noe har manglet.
Kanskje et mer modent utseende?
Kanskje litt mer kraft?
Litt bedre komfort?
Litt bedre kupéplass?
Definitivt mer komplette ladeegenskaper.
Alt dette er forbedret med nye Zoe. Bortsett fra kupéplassen. Karosseriet er det samme som før.
Utvendig er det ikke så enkelt å se endringene, med mindre du stiller en ny og en gammel modell ved siden av hverandre. Det er sånn det skal være når tilbakemeldingene fra eksisterende kunder gir føringer for en ny modell.
For en bilprodusent kan dette være et takknemlig argument å løfte fram når det skorter på budsjett eller innovasjonsvilje og man knapt ser endringene. Men i Zoes tilfelle tror vi det stemmer.
Det karakteristiske designet har mange venner. Og vi tror det blir flere nå, selv om også konkurrentene blir flere.
Den såpeglatte fronten har fått en ny og mer robust grill, mer kosmetikk på støtfanger og spoiler, noen skarpere linjer og et generelt mer voksent utseende, i stil med øvrige Renault-modeller. Lysene har fått LED-teknologi og det har kommet tre nye farger i paljetten.
To av dem – en skarp blå og en mørk grå – ser du på bildene over.
Innvendig er endringene større. Instrumentpanelet er helt nytt, med tydelige digitale instrumenter, en større og tydeligere berøringsskjerm og en generelt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere. Spesielt rattet er særdeles deilig.
Setene er isolert sett behagelige, selv om ryggputen kanskje vil føles litt myk for enkelte. Men setejusteringen er for dårlig i en bil som lanseres som 2020-modell. Høyderegulering mangler, og hjulet som regulerer ryggvinkelen er klønete plassert langt nede mellom setet og midtkonsollen.
Litt grovere hender har rett og slett problemer med å lirke seg ned og skru på hjulet.
Et nytt batteri på 52 kWt gir nå en rekkevidde på solide 395 kilometer, etter den strengere og realistiske WLTP-normen. Det er i tilsvarende tørre tall, drøye fem mil bak rekkeviddevinnere som Hyundai Kona og Kia e-Niro, som koster rundt 50-80.000 kroner mer, og som er mer eller mindre leveringsudyktige i øyeblikket.
Kona er i øyeblikket nede på en leveringstid på et år, e-Niro på ubestemt tid. Zoe derimot, kan leveres på to uker.
I det nevnte øvre prissjiktet som Kona og e-Niro, finner vi nye Nissan Leaf 62 kWt med ørlite dårligere rekkevidde enn Zoe. I prisleiet rundt Zoe kommer det nå flere spennende rivaler, kanskje spesielt den elektrifiserte utgaven av Peugeot 208.
Men da blir igjen rekkevidden snaue 10 mil dårligere.
Motoren i Zoe er nå på 135 hk/245 Nm. Det gjør bilen mer enn sprek nok under norske forhold. Det er bare på motorvei du kjenner at dette er en ganske tung bil med ganske liten motor.
Men i mer urbane hastigheter, gir det umiddelbare momentet et kraftig skyv.
Kreftene kan du, om ønskelig, styre nesten ned til null med bare én pedal. Prinsippet kjenner vi fra BMW i3 og Nissan Leaf, men retardasjonen er ikke like kraftfull i Zoe.
Viktigere er det kanskje at Zoe nå kan hurtiglades. Men ikke med mer enn maks 50 kW. I følge Renault er dette en effekt tilpasset de fleste brukere og markeder i uoverskuelig framtid. Batteripakken har aktiv luftkjøling som blant annet skal gi mer effektiv hurtiglading.
Zoe beholder også muligheten til 22 kW AC-lading, i tillegg til at tidligere utfordringer med lading på IT-nett er løst med en fleksibel ladekabel.
Prøvekjøringen på Sardinia foregikk i bortimot optimale temperaturer for en elbil. Derfor skal vi ikke felle noen endelig dom over rekkevidde og forbruk.
Men teoretisk overførbart til en fin norsk sommerdag med samme kjøremønster, så ville Zoe klart å overskride grensen på 40 mil.
Renaults ingeniører fortalte oss at de har jobbet med å gjøre bilen mer stillegående. En del partier med grovkornet asfalt – lik den norske – antydet en bedring. I kombinasjon med en fjæring som takler landevei bedre enn mange andre småbiler, blir lengre etapper uproblematisk å gjennomføre.
For langturene er det også en fordel med bagasjevolum på 338 liter. Det er det samme som på vesentlig større e-Golf, altså bra.
Bakseteplassen er derimot dårligere.
Men vi synes det er riktig å prioritere bagasjeplass i en bil der baksetet neppe benyttes av voksne.
En rekke nye førerassistansesystemer er også på plass:
Trafikkskiltgjenkjenning, automatisk dimming av fjernlys, blindsonevarsling, bakkestartassistent, automatisk nødbrems, filskiftevarsler og filholderassistent, «handsfree» parkering, parkeringssensorer foran, bak og på sidene, samt automatisk parkeringsbrems. Av annet nytt utstyr setter vi spesielt pris på varme i rattet.
Zoe har en startpris på 249.900 kroner.
Men bilen du vil se flest av på norske veier, vil ha den nest høyeste av fire utstyrsgrader («Intens»), til 294.000 kroner.
Fortsatt kan vi konkludere med at Zoe kan levere mest rekkevidde for pengene.
Og minst like viktig i dagens elbilmarked: Den kan faktisk leveres.